Bloomberg: Kinesiske turister skaper hodebry

Bangla Road på Phuket. Desember 2014.

I 2016 håndterte Thailands internasjonale flyplasser 32 millioner ankomster. I løpet av de neste årene tar landet sikte på å øke antallet til 68 millioner. Både Suvarnabhumi og Don Muang bygges ut, men er per i dag ikke i stand til å håndtere antallet.

Det første møtet mange får med Thailand er derfor lange køer i immigration.

For den portugisiske turisten Bloomberg har snakket med i denne artikkelen, startet ferien i tillegg med 5 timer bak i en taxi på vei til hotellet. I følge denne indeksen er Bangkok den nest mest trafikkerte byen i verden.

 

Dagsturister på den tidligere idylliske Phra Nang Cave Beach ved siden av Railey Beach i Krabi. Bildet er tatt klokken 10 om morgenen i november 2017.

Det er ventet at byene langs den planlagte jernbanelinja mellom Bangkok og Chiang Mai kan bli attraktive mål for det økende antallet kinesiske turister. Dette kan bidra til å spre det store antallet over et større område av landet. Antallet dagsturister i enkelte deler av landet er nå så voldsomt at myndighetene har sett seg nødt til å stenge øyer og tidligere attraksjoner for å verne om faunaen.

“Our strategy was more for less, not less for more, so we invited a lot of tourists from China,” said Suvit Maesincee, in an interview last month, when he was the minister attached to the Prime Minister’s office. “I think in the near future we need to change from volume to value.”

Turismen utgjør nå 18 % av landets BNP.

I denne artikkelen fra Bloomberg kan du lese mer om turismens innvirkning på Thailand.

Bildene over er tatt av Noodle.

27 KOMMENTARER

  1. Hmm – er det nå kineserne sin skyld at en portugisisk turist måtte sitte 5 timer i taxi på vei fra flyplassen til hotellet sitt?

    Trafikkaos i BKK? Er det virkelig noe nytt?
    Kanskje sentrale myndigheter skulle satse litt mere på å få orden på det kaoset?
    Litt mere satsing på offentlige kommunikasjonsmidler? Jeg ankom i forrige uke hovedtogstasjonen i BKK, Hua Lampong med tog i fra nord og skulle videre til Suvarnabhumi. Men fins det noen buss på den strekningen? Nope, ta taxi du gutt var beskjeden jeg fikk…

  2. En liten kommentar til Bloomberg-artikkelen:

    Hvis det stemmer at de har planer om mer enn doble antall turister de neste årene (fra 32 millioner til 68 millioner), tror jeg de spiller turistballen over til noen av sine mindre utbygde naboland.

    På mine to siste turer har frekvensen av kinesere hvert så høy at det har vært litt plagsomt. Det er ikke bare antallet, men deres kulturelle særtrekk. Dette er noe man oppdager dersom man mot formodning skulle sitte og spise lunsj en dag, og så plutselig få tretti av dem på nabobordene.

    For halvannet år siden forsto jeg ikke hva de av dere som klaga på kinesere snakket om. Mulig det er fordi de ikke hadde begynt å innta stedene jeg var den gang. Nå forstår jeg det veldig godt.

    Stranda jeg la ut bilde av i artikkelen er ikke til å kjenne igjen fra sist jeg var der. For få år siden var dette kanskje min favorittstrand i denne delen av Thailand. Jeg har bilder av en tilnærma folketom strand på samme tiden av døgnet som jeg tok bildet over. Nå var den en eneste lang kø av mennesker. Dette til tross for at det regnet hele dagen da bildet ble tatt.

    Men altså: En dobling i antall turister i løpet av de neste årene? Det virker som et lite gjennomtenkt mål hvis de vil bevare idyllen.

  3. Antar de mener at det økte antallet turister merkes på trafikken? Men jeg må innrømme at jeg tok med det sitatet fordi jeg ikke syntes det hang helt på greip. Man kan vel gå fra Suvarnabhumi til Sukhumvit/Silom på fem timer …

    Du kunne forresten gått fra Hua Lampong (tog) til Hua Lampong (MRT), tatt banen til Makkasan, og vært på Suvarnabhumi på en drøy halvtime, maks en time. :)

  4. Å ta seg til en MRT-tog stasjon via gater, heiser, gangbruer etc og så bytte MRT stasjon ved å gå gangbruer, heiser og trapper og bakgater når en ikke er kjent, har mye baggasje å bære på samt ikke ubegrenset med tid til rådighet er en særdeles dårlig måte å tilby turister og andre reisende transport fra byens hovedjernbanestasjon til byens hovedflyplass.

  5. Har møtt tusenvis av kinesiske turister i Thailand. Og jo flere, jo verre er det. Å bo på et hotell i Thailand med drøssevis av kinesere er svært ubehagelig og dypt deprimerende. Gjennomgående er de hensynløse, uhøflige, ubehagelige og mangler totalt det vi normalt anser som vanlig folkeskikk. De verste av dem er direkte heslige, kvalmende og usannsynlig provoserende i sin frambusende framferd. Har truffet noen veldig få – men hederlige – unntak. De kan telles på en hånd.

    Nå skal det til deres forsvar sies at veldig mange av dem er førstegangsreisende og dermed mangler kultur for hvordan man oppfører seg som gjest i et annet land. Språkproblemer gjør helt sikkert også sitt. De kommer dessuten fra et land som preges av mange årtier med totalitær og brutal undertrykkelse og totalt fravær av respekt for individers rettigheter. Legg til en hjernevask det er vanskelig å forestille seg. Det skulle jo bare mangle om landets befolkning ikke var merket av elendigheten. Godt det ikke er så mange av dem. :?

5 of 27 comments displayed

View the Discussion

Logg inn for å legge igjen en kommentar