Selgere av gatemat kutter ut kontanter

Ved å kutte kontanter som betalingsform skal det gjøres raskere og enklere for lokale og turister å betale lunchen.

Matbodene langs Phahon Yothin Soi 7 i nabolaget Ari, nord i Bangkok fikk en stor forandring i slutten av september. Alle bodene fikk rosa skilt og matselgerne ble den første gruppen i byen som aksepterer betaling via QR kode.

QR_asianet_logo
Asianet.no QR-kode

“Det er ikke mange som bruker dette nå, men de vil i fremtiden” sier Bamnika Sonthi som selger mango sticky rice. En lite display viser hennes personlig QR kode. Kundene scanner koden, legger inn prisen og øyeblikket etter betalingen er sendt mottar hun kvittering for betaling. Ved lunchtid når fortauet er fullt med folk som hurtig forsøker å handle mat er det flere kunder rundt skiltet med QR-koden som alle skal betale samtidig. På 2 kvartal er det rundt 40 matselgere, og nesten alle har begynt med mobil betaling. Avhengig av hva de selger ligger betalingene fra 5 til 70 Baht.

Foruten å være en stor turistattraksjon anslås det at rundt 380000 selgere lever av salgsboder på gatene i Bangkok. Gatemat spiller en kritisk rolle for tilgang på mat for innbyggerne i Bangkok. Med minsteinntekt på kun 310 Baht pr dag kan mange ikke spise på restauranter og gatematen er billigere enn å lage den hjemme. På grunn av pris og tilgjengelighet har gatemat blitt en stor og viktig del av dagliglivet i Thailand hvor store flokker samler seg rundt tider som frokost, lunsj og middag, og ellers en jevn strøm av folk resten av døgnet.

Det er kanskje ikke overraskende at Phahon Yothin Soi 7 og gatematselgere eller tester dette etter initiativ fra landets Government Savings Bank, som håper å gjøre mobilbetaling mer vanlig.

GSB sitt intitiativ har ikke noen avgifter fra salgene og det er heller ikke meningen å gjøre penger på kontantløse overføringer. I stedet håper banken å skape nye vaner og venne folk til mobile betalinger som etterhvert vil minske betaling med kontanter.

Store kjeder i Thailand som McDonalds aksepterer allerede mobilbetaling gjennom servicer som LINEpay.  GSB sitt program satser på mindre selgere som ikke har store kjeder i bakhånden.

I tillegg til hjelp med å sette opp QR-koder og tilby teknisk support, tilbyr GSB opptil 3 millioner Baht i lån med lav rente til selgerne.

I følge Thanyatip Rathaprasert som jobber i bankens markedsavdeling og spesielt fokuserer på mobile banktjenester vil programmet ekspandere til provinsene Phuket og Chonburi i kommende måneder.

“Alle selgerne liker mobilbetaling, det gjør ting lettere for kundene for ting tar kortere tid” sier appelsinjuiceselger Noi.  Lettheten med raskt å få maten uten å grave etter veksel tiltaler flere som prøver kontantløs betaling, sier Chaiwat, som nå har mange faste kunder som kun bruker mobilen. Etter som flere betaler med telefonen blir andre nyskjerrige og ønsker å teste ut dette.

Selgerene ufører mye av jobben med å gjøre mobile betalinger populært og de har fordeler på andre områder. Noi berømmer GSB for hjelpen de har gitt når selgerne kjempet for å få bli i Ari. Hennes teori om bankens involvering? Hvis du besøker området midt på dagen kryr fortauene av bankansatte som ser etter lunch.

 

Les hele saken hos Eater: Bangkok’s Street Food Vendors Are Going Cashless (and That’s a Big Deal)

Bilde: CC0 Creative Commons

Ingen kommentarer

View the Discussion

Logg inn for å legge igjen en kommentar