Hotels.com gjennomfører jevnlig grundige undersøkelser om hvordan turismen med reisende fra Kina utvikler seg. De har nå utgitt den syvende utgaven av Hotels.com™ Chinese International Travel Monitor (CITM).
Rapporten viser hvilken påvirkning turister fra Kina sitt fastland har på det globale markedet. Funnene er basert på internasjonale reiser fra Kina med en kombinasjon av data fra Hotels.com og annen forskning.
Ipsos, en verdensleder innen markedsundersøkelser har utformet rapporten. De intervjuet 3047 kinesere i alderen 18-58 år i løpet av mai 2018. De som ble intervjuet hadde alle vært utenlands i løpet av siste 12 måneder.
Reisende ble spurt om deres forbruk, reisepreferanser, bestillingsmetoder, valg av overnatting og fremtidige planer sammen med andre temaer som gjaldt deres reiser.
Rapporten fra Hotels.com viser at unge kinesere født etter 1990 hadde hele 80% økning i hvor mye de bruker på utenlandsreiser siste år.
Sosiale medier påvirker i veldig stor grad valgene på destinasjoner med opplevelser, high-tech bosteder, eksotiske delikatesser og ting som er tabu hjemme i Kina.
Opptatt av autentiske opplevelser sier 69% at de spiser eksotiske og lokale delikatesser, 43% leter etter autentiske lokale ting og 38% kjøper luksusgjenstander.
Global popkultur, film og TV er en stor ting i Kina og gjør at 62% av de reisende ønsker å reise til destinasjoner utenfor Asia.
Thailand fortsatt blant favorittene
Kinesiske reisende føler seg fortsatt velkomne til Thailand som er nummer to på listen etter Japan i år. For kinesiske reisende er en av hovedgrunnene til at de føler seg velkomne den utbredte aksepten for bruk av kinesiske mobile betalingsløsninger (64%), tilstrekkelig med oversettelser/skilting (41%) og enkelhet for å finne informasjon (40%).
Behov og preferanser for den nye generasjonen med reisende har endret seg i henhold til rapporten fra Hotels.com. Kinesere reiser i større grad alene til Thailand nå i stedet for organiserte turer. Det at det er lett å reise til landet, enkle visumsregler, lokale delikatesser, kvalitet på overnatting og muligheter for shopping er blant de ting som gjør at kinesere finner Thailand som et veldig attraktivt reisemål.
Med 12% økning fra 2017 er turister fra Kina viktig for Thailands turisme og landet må maksimerer fordelene ved å forstå endingen blant de kinesiske reisende.
Funn fra undersøkelsen til Hotels.com viser at nye og fjernere reisemål er på planen for de reisende fra Kina. Mens mer en 37% av reisende fortsatt har til hensikt å besøke land de ikke har vært i tidligere ønsker de også besøke ulike byer. Viktige steder på topplisten for disse er steder som Singapore, Japan og Sør-Korea.
Myndigheter og overnattingssteder kan forbedre ting som er viktige for kineserne; QR kode skanning via WeChat, overnatting, lokal transport, høyhastighets WiFi, gode muligheter for reservasjoner av lokale opplevelser og aktiviteter. Dette er blant de viktigste områdene som legges vekt på når turistene fra Kina reiser til andre land.
Sosiale medier
Å skryte av øyeblikk og ta selfies er en viktig del av unge reisende fra Kina sine reiseopplevelser i 2017 hvor hele 65% bruker kamera for å ta bilde av eller filme seg selv for å øke antall liker og bygge opp seg selv som «merkevare». Mer enn halvparten (56%) av de reisende sier de bruker selfies for å uttrykke hvordan de opplever ting. Sosiale medier (52%) og deling av videoer (51%) er også viktig i alle aldersgrupper når de bestemmer seg for hvor de reiser.
Eldre generasjoner; deres valg og oppførsel er sterkt påvirket av deres barn som lever i en hverdag hvor de hele tiden er online på nett.
52% av de reisende fikk store inntrykk via sosiale nyhetsstrømmer og en tredjedel av de eldre rapporterte at de var påvirket av valgene fra de yngre.
CITM rapporten viser at de reisende fra Kina føler seg mest velkomne til destinasjoner hvor ansatte i butikker snakker Mandarin, kinesiske mobile betalingsløsninger er godtatt og det er skiltet på språk de kan forstå.
En av de nye trendene for er fjernere destinasjoner. Asia vil fortsette å være populært. 49% planlegger å reise til destinasjoner i Asia neste 12 måneder, men Europa, Afrika og Midt-Østen er på topplisten for mer enn halvparten for fremtiden.
Kilder:
Hotels.com™ Chinese International Travel Monitor (CITM)