Ingen nye biler på gatene i Singapore fra februar 2018

Som et av verdens dyreste steder å eie bil vil det ikke tillates flere nye biler fra februar 2018. Det vil i stedet investeres milliarder i offentlige transportmidler.

Samferdselsmyndighetene har kuttet veksten i nye kjøretøy fra 0,25 % årlig til 0 %. Ny vurdering av disse tiltakene vil gjøres i 2020.

Et av de tettest befolkede landene i verden har rett og slett ikke plass til flere biler. Av det totale landarealet er hele 12 % opptatt av veier!

Siden år 2000 har befolkningen økt med 40 % til dagens ca 5,6 millioner innbyggere.

I landet har man i mange år måtte kjøpe en tillatelse for å eie kjøretøy som har gitt rett til å ha kjøretøyet i 10 år. Dagens pris for en slik tillatelse er S$ 41617,- som tilsvarer nesten 250000,- norske kroner for de minste kjøretøyene.

Kjøretøy for gods og persontransport vil ikke ha nullvekst, men være omfattet av dagens 0,25 % rate.

3 KOMMENTARER

  1. Det er en ganske spesiell situasjon ja.

    Men en ting som slår meg i disse tider med stort miljøfokus…hvorfor kan man ikke bare gjøre kollektiv-trafikken gratis? Og finansiere det gjennom skatter/avgifter som det meste ellers? Hvorfor skal det på død og liv være billett-salg? Hvis det er et felles gode for alle og alle kan benytte dette så er det vel en grei sak å argumentere for at utgiften dekkes gjennom statens inntekter? Dette er faktisk noe jeg har tatt opp her i Norge også. Hvis politikerne virkelig ønsker at miljøet skal stå i fokus og få bort mest mulig av privat-trafikken så skulle jo dette være en prima løsning?

    De som ønsker annen måte å komme seg fra A til B kan jo fortsatt ta taxi eller privat kjøretøy. Men jeg tror svært mange ville valgt offentlig transport/kollektiv traffikk om det var gratis å bruke.

    Jeg ble også litt inspirert av mono-rail toget i San Fransisco Bay området. Det var bygd opp over bakken slik at det ikke hadde noen påvirkning på trafikken ellers. En aldeles glimrende løsning etter min mening. Litt på samme måte med togene i Bangkok som har sitt skinne-nett bygd høyt over bakken.

    Singapore har sikkert sine lignende løsninger og må tenke alternativt. Men også her i Norge burde vi tenke mer langsiktig i forhold til å flytte trikker ut av gatetrafikken.

    Mye man sitter og filosoferer over når man kjeder seg med hodet mot vindusruta mens man pendler til og fra jobb :-)

  2. synes ikke noe trangt å ikke så mye biler der borte. jeg vært der på mine visa turer, fin å ren by, men sånn ting må ta med klype salt står i blader å aviser

  3. Synes det var temmelig trangt enkelte steder. Særlig i den indiske delen – for vi bodde der – var det utrolig mye folk ute i gatene om kvelden og koste seg. Det mest folkerike stedet jeg har sett både vanlige dager og særlig i helgene. Også i China Town var det temmelig mye folk. Den turistøya, husker ikke hva den heter var ingenting i forhold. Et generelt dyrt sted å feriere, men hyggelig for noen dager.


Logg inn for å legge igjen en kommentar