Noen som har testet Samsung Galaxy Note 8?

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Sitter og vurderer å kjøpe inn en Note 8 til turen min. Tenkte da også å kjøpe den dockingstasjonen så jeg kan koble til tastatur/mus/skjerm når skrivekløen tar meg :D

Har en Samsung Galaxy S6 128Gb nå som jeg er strålende fornøyd med. Har akkurat handlet inn et Otterbox Defender "skrog" til den og skal uansett ha den med på turen som reservetelefon.

Noen som har fått testet Note 8 og har noen meninger om den? Fått mye skryt har jeg sett. Jeg liker brukergrensesnittet på Samsung telefonene.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Har ikke testet selv ennå, men kjenner et par veldig fornøyde brukere.

Har selv S6 Edge og er veldig fornøyd med den.

Forstår at du vil reise med en ordentlig mobil. Før var det gjerne slik at man klarte seg med en enklere mobil på tur. Bruken av mobilen i dag er jo i større grad bruk av data enn til å snakke i. Sosiale medier, Google Maps og en del annet klarer ikke jeg meg uten på tur.
Prisen på et lokalt sim med det man trenger er også veldig bra i Asia.

De siste versjonene av enkelte av de appene man bruker gjør jo at man ikke kan ha så alt for gammel mobil med seg.
Min pensjonerte Sony xperia Z1 er min thaiPhone og den har jeg med samme nr som jeg har brukt siden 2009 (tror jeg)

For min del blir Note 8 og lignende noe for store å bruke som mobil.
Men iPad Air 2 er med på tur og deling av mobilnett via thaiPhone.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX

Har hatt null og niks problemer med min S6 og faktisk klart å IKKE knuse den eller få brister i glasset enda :lol: Ekskona knuste 2 mobiler i perioden jeg har hatt min. Så jeg handlet inn Otterbox chassis for sikkerhets skyld nå så den varer en stund til.

Størrelsen har litt å si ja, men Note 8 skal være endel mindre enn tidligere Note versjoner og passe hendig. Kommer også til å kjøpe en Otterbox til den om det blir handel.

Det er greit å ta godt vare på slikt som koster såpass mye penger.

Har også vært meget fornøyd med bildekvaliteten. Ble anbefalt Lumia 950XL (windows 10 telefon) av min bror da den kan ha dual sim og utskiftbart batteri...men jeg ser ikke helt fordelen når man kan ha en powerbank eller 2 i ryggsekken. Dual sim er kjekt, og Note 8 har muligheten for det eller et minnekort. Ble forøvrig litt skuffet over at det er oppgitt max 256 GB minnekort. Mens jeg ser feks Motorola har en med max 2 TB minnekort. Syntes det virket litt snodig. Nå er det nok kanskje ikke så store minnekort i den størrelsen enda forsåvidt :lol:

Og kjekt med Android minnepinne til Samsungene for å sikkerhetskopiere bilder/notater etc.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX

Hmmm... ser at DeX stasjonen fungerer også til S8 og S8 Plus.

Kanskje det blir en S8 Plus istedenfor. Vil gjerne ha mulighet for dual sim eller ekstra minnekort.

Men ingen vits å shoppe nå. Venter til begynnelsen av desember tenker jeg, så kanskje prisen dropper enda litt til også :D
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Dual SIM er absolutt noe jeg kunne tenke meg. Kjøp mobilen med maksimalt med minne slik at du heller har i to SIM-kort enn ekstra minnekort.

Med Android har du jo mulighet til å koble til en ekstern harddisk med OTG kabel.
Fin løsning hvis man trenger frigjøre plass på mobilen.

Når jeg tar bilder på tur, noe som ikke gjøres med mobil, har jeg eye-fi minnekort i kamera. Bilder overføres trådløst til mobil, og jeg laster bilder så fra mobil til ekstern HD. Dette gjør at jeg slipper være avhengig av PC hele tiden for å laste over bilder.
Har også Lightroom og Photoshop på mobil hvis jeg ønsker redigere noen bilder raskt.
Mange kamera i dag kommer jo med innebygd wifi slik at man kan gjøre det samme.

En løsning med dual SIM ville gjøre at jeg slipper å ha egen mobil med til mitt norske nummer, da jeg ikke liker å flytte sim. Vil ha den aktiv.
Man vil ha en mobil som har alle de apper man bruker til daglig.

Og wifi fra kamera til mobil gjør at jeg ikke alltid trenger laptop på tur.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX

Nettopp det jeg også tenker :-) Litt mye knot å ha 2 mobiler med norsk/thai simkort. Best å ha 1 aktiv mobil med begge sim-kortene, og så 1 mobil som backup gjemt i bagasjen eller et trygt sted (safe).

Det som er skikkelig gøy med DeX dockingstasjonen til Samsung S8/S8+/Note8 er at den har også USB porter til enkelt tilkobling av harddisker.

https://www.youtube.com/watch?v=IXkcmujP_1U
RobertX

Da har jeg fått sikret meg en Samsung DeX docking stasjon, bestilt meg en male/female USB-C extender kabel så jeg kan bruke mobil med Otterbox (merkelig at de ikke selger i Norge, måtte bestille fra Amazon).

Har nå også fått huket tak i en Samsung Galaxy Tab S3 med mobil-kort slot ser det ut for. Og en beskyttelses-case til den (Poetic Revolution casing, blå). Fantes ikke en Otterbox til den enda.

Så da mangler jeg bare en mobil. Fant en pent brukt S8+ til en rimelig pris men ikke hørt noe fra damen som selger enda, så vi får se.

Humoren er nå at en S3 Tab + S8+ ser ut til å koste samlet like mye som en Note 8 :lol: Syntes egentlig Note 8 blir litt vel dyr i forhold til mitt behov.

Neste på listen blir et par gode powerbanks med mye juice.
RobertX

Tenkte altså egentlig å kjøpe en S8+ nå, men fikk ikke svar fra damen som hadde lagt ut til 5000 kr via Facebook marketplace i Trondheim.

Så fant jeg jaggu en Note 8 som var strøken som jeg får for 7000! Fabelaktig :D Så det er ca 2700 kr spart i forhold til nypris.

Gleder meg til å få den i hus og teste litt. Amoled skjermene er jo helt syyyyykt gode.
RobertX

Da har jeg *nesten* alt klart :D

Mangler nå noen 256Gb ram-brikker, et solid men kompakt bluetooth tastatur/mus og en pålitelig og solid selfie-stick.

En Otterbox Defender med glass-deksel er på vei fra Amazon. Samt en lignende casing til S3'en. Otterbox Defender'en til S6'en fikk jeg i går og den er nå "idiot-sikret" :lol: Men måtte poppe ut det såkalte glasset for det lå bare løst over skjermen og var litt ekkelt å bruke. Coveret er likevel bra for det er forhøyet i kantene både foran og bak, så på relativt jevn overflate så skal det mye til at noe støter mot skjermen/kamera bak. Er det stein derimot så kan det selvsagt gå galt.

I tillegg til trioen det er bilde av under har jeg jo også monsteret Samsung Galaxy View med 18,4 tommers skjerm. Den skal også med og brukes hovedsakelig til språk-apper for thai-engelsk læring. Også fin til lesing av e-tegneserier, bøker og slikt.

Selv om det kan se slik ut så er jeg IKKE en Samsung fanboy. Men det er utrolig praktisk å ha samme merke/platform og for meg er Android et godt system.

Veldig fornøyd med handlingen så langt. S3 Tab til 5000 (sparte litt over 2000 kr), Note 8 til 7000 (sparte ca 2700 kr) og DeX stasjonen til 750 (sparte ca 200 kr).

Sjekket endel rundt 256 Gb brikker via eBay og det tørr jeg ikke satse på. Det er for mye falske brikker i omløp som i realiteten er betydelig mindre enn angitt (type 8Gb er vanlig). Det medfører at man automatisk overskriver bilder/data som allerede er lagret når det begynner å gå fullt. Sleipt som fy. Så det blir nok å handle brikker i Norge til ca 1500 kr pr stk. Tipper jeg vil ha med 4-5 stykker som er fyllt opp med tv-serier/ebøker/filmer. Men jeg har også ordnet med Netflix og HBO Nordic blir det nok også abonert på før jeg reiser. Express VPN har jeg fra før, så det måtte bare settes opp på dingsene. Mulig jeg signer opp for en tv-kanal pakke gjenom ntv.mx også.

Meet the family!
S3 tablet til venstre, Note 8 i midten og gamlefar S6 til høyre :-)
S3 tablet til venstre, Note 8 i midten og gamlefar S6 til høyre :-)
Her er Galaxy View'en også forsåvidt, med obligatorisk kaffekopp i høyre hjørne :-P
Samsung Galaxy View 18,4 tommer tablet
Samsung Galaxy View 18,4 tommer tablet
RobertX

En ting jeg må innrømme med Samsungene er at jeg blir drittnervøs av alt glasset på de! Jeg tørr rett og slett ikke bruke Note 8'en enda siden jeg ikke har fått Otterbox chassiset enda. Når jeg holder den i hånda blir jeg med en gang redd for at den skal gli ut av fingrene.

S3 tablet er samme greia. Den er såpass tynn og føles litt vel glatt til at jeg tørr å gå rundt med den.

Fra et design-messig perspektiv er de nydelige. Men fra et mer praktisk perspektiv så synes jeg det er litt sinnsykt med så mye glass på så dyre ting.

Har de siste dagene fått brukt Samsung S3 tablet'en litt og jeg synes den er nydelig å bruke. Den er helt klart milevis bedre enn min gamle iPad 2.

Så i Apple tråden at det ble stilt spørsmålstegn til hva man skal med 256Gb lagring. Og for min del handler det om å kunne ta med flere slike brikker fyllt opp med innhold. Det kan være ebøker, lydbøker, musikk, tvserier, filmer etc etc. Ja, vi har Netflix etc, men det er ikke altid man har nett eller føler behov for å bruke nett. Når man sitter på et fly i 11 timer feks :D

Det gir jo også store muligheter for å lage HD video-reportasjer på tur. Er veldig spent på kvaliteten på Note 8 kameraet som skal være rimelig heftig.

Skal ta en runde til uken for å finne en god selfie-stick. Har også sett meg ut et par powerbanks med quick-charge.
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»