Norsk mann sier Thai kone og politimann elsker rammet ham og fikk ham deportert

มังคุด
Sted: Planet Earth

Nå har jo dette blitt en tråd om thaidamer og deres edle og mindre edle sider. Jeg vet ikke om det er veldig fruktbart å fortsette i den retningen.

Det må vel være ganske opplagt hvem av thaidamene så bevisst går etter fatangmenn. Det er selvsagt ikke bare bardamer som gjør det, det er damer fra «all walks of life» Men Phay nevner jo mange stikkord i sitt innlegg. Penger og økonomi er jo selvsagt den største drivkraften. Ei dame som er lærer eller sykepleier eller har en kontorjobb, jobber i det offentlige el og dermed har sikret seg både inntekt og visse frynsegoder har selvsagt ikke like stor interesse for en farang av økonomiske grunner. Ei thaidame som kan forsvare sine økonomiske forpliktelser, inkludert evt barn og foreldre og i tillegg kanskje har litt penger til overs og som ikke forventer «gull og grønne skoger» av en evt farangmann - (send bilde av hus og bil... ;) )

Og om Noodle antar at bardamer stort sett er ærlige og sier den hele og fulle sannhet til enhver tid må en vel kunne karakterisere ham som over gjenkomsnittelig naiv. Thaidamer og spesielt bardamer sier det du ønsker å høre og vinkler alt til sin egen fordel. Har du feks hørt ei thaidame som har barn med en thaimann si noe positivt om sin eksmann? Neppe, men tror du virkelig at thaimenn generelt er 100 % onde og thaidamer 100 % gode?

Angående Noodle sin bardame så må jeg bare få lov til å si - om ei dame tjener 30 000 på sin dagjobb og i tillegg jobber eller «er borte» 5 kvelder i uka og har en syvsifret sum i banken må det vel gå an å legge sammen to og to vel. Absolutt alle alarmbjeller ringer hos meg i hvertfall...

Angående kjærlighet vestlig versus thai - nei det er slett ikke slik Noodle antar at det bare handler om kjemi til syvende og sist. Kjærlighet på thai og vestlig kjærlighet er ikke det samme. Det er utmerket beskrevet i en bok som jeg leste for 10-12-14 år siden men som jeg ikke husker navnet på for øyeblikket. Deri ligger den aller største misforståelsen...
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

มังคุด skrev: 09 des 2017, 11:51

Og om Noodle antar at bardamer stort sett er ærlige og sier den hele og fulle sannhet til enhver tid må en vel kunne karakterisere ham som over gjenkomsnittelig naiv.
Det er jeg helt enig med deg i, men den tolkningen er fryktelig langt fra hva jeg faktisk skrev. Jeg sammenlignet den ofte stigmatiserte bardamen med andre kvinner jeg har møtt i Thailand.

De fleste kvinner jeg har blitt kjent med (og når jeg skriver kvinner jeg har blitt kjent med er det nå kvinner jeg har kjent i flere år - ikke kvinner jeg har snakket med i en bar i to uker) er for øvrig høyt utdannende. Noen har tidligere jobbet i bar. Noen har aldri jobbet i bar. De fleste er fra Isaan. Noen er fra Bangkok.
Thaidamer og spesielt bardamer sier det du ønsker å høre og vinkler alt til sin egen fordel. Har du feks hørt ei thaidame som har barn med en thaimann si noe positivt om sin eksmann? Neppe, men tror du virkelig at thaimenn generelt er 100 % onde og thaidamer 100 % gode?
Helt korrekt.

Men jeg reagerer likevel på "spesielt bardamer".

All den tid mitt inntrykk er at de ikke er noe verre enn de andre.

Mitt soleklare inntrykk er også at det er veldig tilfeldig om hvorvidt en kvinne ender som "bardame" eller som servitør i en restaurant, i hotellbransjen, eller annet. Ofte hopper de også mellom de ulike yrkene.

Dessverre er det ofte sånn at de tjener betydelig mer penger i bar enn i andre yrker (selv uten sexsalg, da drink-penger utgjør mye). Det å arbeide i bar er også veldig praktisk dersom de vil møte menn, da de enkelt kan få fri fra baren for å tilbringe tiden med potensielle ektemenn. Det er verre i andre yrker.

Angående Noodle sin bardame så må jeg bare få lov til å si - om ei dame tjener 30 000 på sin dagjobb og i tillegg jobber eller «er borte» 5 kvelder i uka og har en syvsifret sum i banken må det vel gå an å legge sammen to og to vel. Absolutt alle alarmbjeller ringer hos meg i hvertfall...
Hun er definitivt en kvinne jeg aldri i verden ville rotet meg borti.

Det at en med en "skikkelig jobb" bruker denne typen arenaer til å møte menn (om enn ikke like hardcore som hun her) er derimot ikke unikt.

Og det var et jeg brukte henne som et eksempel på - om enn det mest ekstreme eksempelet jeg kjenner til.

Det er malen i samtlige turistområder jeg har tilbragt mye tid i de siste 10 årene.

Ergo forstår jeg ikke negativiteten mot bardamene. Mange av de andre gjør nøyaktig det samme som dem, men omtales likefullt av mange som "bedre" fordi de ikke er "barjenter".

Det ligger en viss naivitet i dette. Om det er fordi de ikke vet bedre, eller om det er fordi det bare føles ålreit å distansere seg fra "bardamer", vites dog ikke.
Angående kjærlighet vestlig versus thai - nei det er slett ikke slik Noodle antar at det bare handler om kjemi til syvende og sist. Kjærlighet på thai og vestlig kjærlighet er ikke det samme. Det er utmerket beskrevet i en bok som jeg leste for 10-12-14 år siden men som jeg ikke husker navnet på for øyeblikket. Deri ligger den aller største misforståelsen...
Jeg skrev ikke at det "kun handlet om kjemi". Hva jeg mente i avsnittet der ordet "kjemi" befinner seg burde framkomme ganske klart hvis du også ser på de andre ordene i det flere linjer lange avsnittet. Eventuelt legger du mye mindre i ordet kjemi enn hva jeg gjør. I det begrepet legger jeg følelser, likheter, to mennesker som fungerer sammen, osv. Altså faktorer og personlighetstrekk som gjør at menn og kvinner tiltrekkes av hverandre.

Ellers har det fint lite for seg å løsrive ord fra sammenhengen på denne måten.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

En ting har jeg forstått i Thailand, og det er st det å lyve er ofte en nødvendighet i thailand på godt og ondt, og ganske så komplekst å forstå. Som asiatisk kjærlighet, er også sannheten veldig intrikat og komplekst! Forferdelig komplisert!
🌞
Thaibreak

Strålende innlegg, Noodle, der du bl.a. forteller om ditt bekjentskap.

Jeg liker ikke generaliseringer, også i Thailand er de malplassert. Damene der er like forskjellige som oss nordboere. Man kan finne sin trofaste livsledsager med god kjemi på en bar. Samtidig som man kan finne den mest kyniske av dem i et respektert yrke.

Håper vi her på asianet blir skånet for de endeløse respektløse diskusjonene både mot norske menn og thaidamer, som svirret på AF. Det ble veldig kleint.
Sist redigert av Thaibreak den 09 des 2017, 12:48, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Det går Ann å prøve å være litt balansert og nyansert i sine innlegg, selv om en har kun svart hvitt oppfatning om verden rundt seg. Godt innspill Thaibreakl.

Også honnør til de andre der diskusjonen begynner å bli fruktbar og interessant å lese.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Thaibreak skrev: 09 des 2017, 12:36 Strålende innlegg, Noodle, der du bl.a. forteller om ditt bekjentskap.

Jeg liker ikke generaliseringer, fordi det også i Thailand er malplassert. Damene der er like forskjellige som oss nordboere. Man kan finne sin trofaste livsledsager med god kjemi på en bar. Samtidig som man kan finne den mest kyniske av dem i et respektert yrke.

Håper vi her på asianet blir skånet for de endeløse respektløse diskusjonene både mot norske menn og thaidamer, som svirret på AF. Det ble veldig kleint.
Thanks. Og nettopp. Du brukte bare litt færre ord enn meg. :)

For folk er veldig forskjellige, uansett yrke, og hvordan går det egentlig an å slenge noen inn i båsen «bardamer» i det hele tatt? Ikke bare er damene ulike, men det er vesentlige forskjeller på de ulike barene. Det er f.eks. store forskjeller på en bar i en av soiene i Bangla Road og barer selv i den samme byen. Det er derfor jeg alltid (eller i hvert fall hver gang jeg husker det) skriver ordet bardamer i gåseøyne.

Jeg synes bare de får uforholdsmessig mye pepper, ofte i form av indirekte antydninger om at de er «verre» enn andre i regi av å jobbe i bar. Det er etter min oppfatning en forenkling. Og med noe som snart nærmer seg et halvt tusen kvelder på ulike barer i Thailand føler jeg at jeg begynner å få grunnlag nok til å uttale meg om hvor ulike menneskene man møter i barene er. Jeg kjenner meg bare ikke igjen i sterotypiene.
Bill

มังคุด skrev: 09 des 2017, 11:51 Og om Noodle antar at bardamer stort sett er ærlige og sier den hele og fulle sannhet til enhver tid må en vel kunne karakterisere ham som over gjenkomsnittelig naiv. Thaidamer og spesielt bardamer sier det du ønsker å høre og vinkler alt til sin egen fordel. Har du feks hørt ei thaidame som har barn med en thaimann si noe positivt om sin eksmann? Neppe, men tror du virkelig at thaimenn generelt er 100 % onde og thaidamer 100 % gode?
Det er vel også deres jobb
มังคุด skrev: 09 des 2017, 11:51
Der ligger også all misforståelsen, nå har jeg bodd i Bangkok sammen med ei filippinsk dame, jeg vil ikke si noe om det annet enn at du har rett. :)
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

synd det ender slik,,

en for bruke de penga en har råd til og

miste,,

brudd på våpenloven

kan medføre at en blir persona non grata

men han nirdmann som sksut kameraten

sin i cha am.

går løs.....
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
มังคุด

Bill skrev: 09 des 2017, 13:16 Det er vel også deres jobb

Er det virkelig det? Står det spesifisert i stillingsinstruksen deres kanskje?
มังคุด

Bill skrev: 09 des 2017, 13:16 Det er vel også deres jobb

Er det virkelig det? Står det spesifisert i stillingsinstruksen deres kanskje?
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»