Que? Skal jeg ikke få delta i diskusjonen? Litt respekt for hva andre skriver på dette forumet må vi vel ha, eller?pimpen skrev: ↑27 jan 2018, 13:11 I forhold til det jeg har lest og hørt fra tidsepoken rundt da disse tingene var aktuelle - også de reaksjonene som kom fra lokale thaier, der f.eks "de røde" var forbanna på og la skylden på de i sør som gjennom uvitenhet og mangel på å ha satt seg skikkelig inni det de faktisk stemte igjennom, eller i det hele tatt hadde muligheten til det, hadde bidratt til å føre landet inn i en stor katastrofe gjennom å stemme inn en konstitusjon de færreste hadde satt seg inn i , fordi de ble fratatt muligheten til å gjøre det. Etter det falt tilliten og populariteten til juntaen merkbart.
Folket stemte ikke inn de lover og regler juntaen hadde lagt inn i den nye konstitusjonen, men følte seg forpliktet til å stemme på noe de ikke hadde forutsetninger om å vite noe særlig om, hva f.eks semi-demokrati var for noe, og hvilke planer juntaen hadde pønsket ut i en sånn sammenheng. Mange var rett og slett forvirret og usikre på hvordan de skulle forholde seg til det hele og ikke minst hva de skulle stemme. De røde som var mer i opposisjon hadde nok gjort en del mer for å sette seg inn i hva det nye lovverket virkelig innebar.
Når jeg ser hva du skriver, Thaibreak, er det lett å lure på om du heller ikke har satt deg skikkelig inn i den linken du har lagt ut, siden det du gir uttrykk for i stor grad er motstridende i forhold til det som faktisk står i artikkelen.
Og du påstår at majoriteten av folket i Thailand har godtatt dette famøse tillegget i konstitusjonen om at juntaen i realiteten kan styre Thailand gjennom et liksom-demokrati de neste 20 årene - en avstemning som er svært omstridt og som jeg tror skal bli problematisk å finne støtte for noe sted som du kan legge ut en link til.
Så jeg vil heller oppfordre deg til å lese linken grundigere enn å bruke mer energi på å diskutere dette mer her og nå.
Jeg har da lest linken og satt meg godt inn i hva saken handler om. Jeg kommenterer aldri noe ellers. Jeg påpeker bare de faktiske forholdene. Når thaiene selv har godkjent dette ved avstemning, så er det ikke mye de får gjort om de kommer i ettertid og vil endre det.
Jeg er mildt sagt like overrasket over dette som alle andre. Jeg er like bekymret for dette tillegget som nestemann. Men faktum er at thaiene selv hadde full anledning til å stemme dette ned, men gjorde det ikke.
Som jeg skriver, man kan diskutere om de visste hva de stemte på. Som linken også gjør. At jeg tror at brorparten visste godt hva det handlet om, men var mer eller mindre likegyldig til det allikevel, er vel ikke noe som burde overraske noen. Og ihvertfall ikke noe som burde diskvalifisere meg fra videre diskusjoner.
Thaier er ikke dumme. Mange av dem er interessert i politikk. Og de som ikke er, stemte jo ikke, så det er ikke disse vi snakker om.
Er selvfølgelig enig i at juntaen fikk dette igjennom "bakveien", med litt, kall det gjerne ufint, påtrykk. Men å undervurdere thaiene og ikke gi dem noe kreditt i det hele tatt, synes jeg blir feil. Brorparten av de som stemte, tror jeg visste hva de gjorde. Husk at mange er dritt lei det kaoset som har oppstått i politikken mellom de røde og gule, og dette er et ekstra kontrollorgan for å hindre at landet kommer opp i ukontrollerbare politiske situasjoner igjen.
Jeg vet bl.a. at min kones far stemte for forslaget nettopp fordi han er lei dette, og han kjente følgelig også innholdet i endringen i konstitusjonen.
Det er jo heller ikke slik at dette tillegget hindrer et demokratisk valg, og en demokratisk valgt regjering i framtiden.
Om jeg er enig eller ikke, er ikke saken her. Jeg påpeker bare de faktiske forholdene, og synser litt om hvor mye thaiene som stemte faktisk visste da de gikk til urnene.
Linken var bare lagt ut fra min side for å vise hvor mange som faktisk stemte for endringen i konstitusjonen, og for å belyse saken.