Korrupsjonen spiser Thailand innenfra

Brukeravatar
Sardo

Jeg er enig i bekymringen for fremtiden i Thailand, og hvordan folket vil reagere på den begrensede friheten og demokrati som juntaen har klart å innføre. Prayuth slengte vel bare ut av seg et tidspunkt for nyvalg da Trump på en ganske plump måte slengte ut at Thailand nå var klar for valg. Det her jo nettopp kommet frem at valget ennå en gang er utsatt til februar i 2019. Hvorfor kan en bare spekulere i - men det virker ganske rart og uforståelig, selv om det for den politiske situasjonen i landet neppe kan ha stor betydning så lenge det i praksis er juntaen som vil sitte ved roret uansett.
Det eneste er at militærregimet har hatt trusselen over seg en stund fra USA, og andre vestlige land, om boykot på handel osv. om de ikke gjør noe med å avvikle diktaturet. Men tar de da med i betraktningen at Thailand ikke vil bli noe reelt demokrati?
Og det mest "morsomme" er at Prayuth har gått ut og sagt at han har på programmet et prosjekt der han skal lære folket om demokrati.
At folk ikke bryr seg, som noen påstår, er nok langt å undervurdere det thailandske folk. De har noe å tenke med, som alle andre, og er ikke dumme.
Brukeravatar
Sardo

Skremmende - les det her for å få et innblikk i hvordan fremtidens Thailand kan komme til å se ut politisk.
Prayuth har satt i gang et Thai Niyom Project, (the thai way) som skal påvirke befolkningens tankegangen om en ny semi-demokratisk orden med militæret ved roret - og helst Prayuth selv, som starter som leder for et nytt politisk parti, som allerede har fått støtte av 2 nye politiske partier som har "dukket opp".
De 2 ledende "gamle" partiene er redd Prayuth har en agenda der han nå setter i scene en kampanje som vil sikre ham selv makten etter valget.
En kan spekulere i at det ikke er helt tilfeldig at valget er utsatt. Grunnen kan være for å gi Prayuth bedre tid til å forberede seg og sin egen nye rolle i politikken, og spre den nyklekkede politiske ideen blant folket om The Thai Style Democracy - eller liksom-demokati.
Er det flere som blir urolige over denne utviklingen er vi i samme båt.

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... -thai-ism/
MrDemongas

Phay skrev: 25 jan 2018, 09:46 For meg som gjest er militærdiktaturet nesten perfekt, men de greier å holde Thai bath alt for høyt i forhold til vestlig valuta. Det er ett stort minustegn.

Men for de som har en stemme i dette landet, så er det jo mer brød og sirkus på linje med alle andre bananplantasjeland, og en må jo faktisk synes litt synd på de som føler seg urettferdig behandlet, og blir behandlet som en erkekummunist i etterkrigstiden i vår del av verden! Det er ikke alt som er like bra, og når en ser hva slags pålegg de gir Telenor, facebook, og hvordan de sensurerer utenlandsk presse, så har de røde flaggene kommet opp for lenge siden.

Vet du hva Tyvhans? Folk bryr seg stort sett like mye som fanden gjør, for så lenge folk får det de betaler for, og litt til, så er de såre fornøyde!

Ser jo alle tullinga som flyr til sverige etter oppblåste kyllinger, tusenvis av liter med cola, sukkker og sukker, og mye annet drit. De bruker jo mer penger på å bli feitere og feitere for hver harry tur, enn om de hadde stikki ned på buttikken på hjørnet og kjøpts seg litt mer fornuftig mat! Garantert en investering for fremtiden spør du meg, om de hadde stengt grensa til Sverige og Danmark om en skulle ha trekt det litt lenger.

Ha en god dag
Enig. Men det er vel andre og viktigere grunner for å stenge grensa til Sverige nå og i framtiden enn billig drittmat. :?
MrDemongas

Sardo: Jeg tror hans mål er noe lignende som Kina har i dag - og som jeg kan se, langt inn i evigheten. Husk, Thailand er i virkeligheten et Kinesisk protektorat, eller koloni...
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Den muslimske innvandringen vil nok prege samfunnet vårt på godt og ondt i mange år fremover! Mest ondt fordi vi ikke trenger nok en sterk monoistisk religion å kjempe imot, og fordi vi etniske norske bruker alt for mye tid på å minne oss selv på, og politikerene om hvor dumt det er. Noen er til og med klare for å gjøre alvorlige handlinger for å redde etniske norske. Jeg er ganske tolerant og ikke minst liberal, men ekstremisme enten det er den ene eller andre har jeg ingen som helst toleranse for!

Jeg er også motstander av stimuli som gjør folk avhengige, men forstår at totalforbud ikke er veien å gå, for fattigdomsløsninger er heller ikke sunne alternativer, så da står man der med den usunne middelvei, og den er ikke gylden. Det er og blir som en golden shower, varm og spennende, men så,,,,,,,,,
🌞
Brukeravatar
Sardo

MrDemongas skrev: 26 jan 2018, 08:48 Sardo: Jeg tror hans mål er noe lignende som Kina har i dag - og som jeg kan se, langt inn i evigheten. Husk, Thailand er i virkeligheten et Kinesisk protektorat, eller koloni...
Mitt mål - hva er det du snakker om? :lol:
Jeg prøver bare å beskrive hva som skjer og hva som kan komme til å skje, ikke minst når en vet hva den nye konstitusjonen sier, som er forfattet av regimet, og stemt gjennom ved folkeavstemning.
Der har de fått inn en klausul og en lov som sier at militærregimet kan bestemme hvem som skal sitte i regjeringen, uavhengig av valgresultatet.
Det betyr at juntaen har bukta og begge endene i 20 år fremmover - så lenge skal denne loven gjelde. HVa synes du om det - en lengere periode med et liksom-demokrati?

Om det har noe med kineserne å gjøre må det være fordi Prayuth har satt seg fore å styre etter kinesisk mønster, hva det måtte være eller bli.
Hittil virker det som folk her på forumet synes de faktiske forhold som jeg nevner er helt greit - iallfall ingen som lar seg bekymre av det, som jeg gjør.
Om det blir noe som spiser Thailand innenifra må det bli nettopp dette - mer enn korrupsjonen som alltid har vært her, og ikke blir borte med det første.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Sardo skrev: 26 jan 2018, 13:43 Mitt mål - hva er det du snakker om? :lol:
Jeg prøver bare å beskrive hva som skjer og hva som kan komme til å skje, ikke minst når en vet hva den nye konstitusjonen sier, som er forfattet av regimet, og stemt gjennom ved folkeavstemning.
Der har de fått inn en klausul og en lov som sier at militærregimet kan bestemme hvem som skal sitte i regjeringen, uavhengig av valgresultatet.
Det betyr at juntaen har bukta og begge endene i 20 år fremmover - så lenge skal denne loven gjelde. HVa synes du om det - en lengere periode med et liksom-demokrati?

Om det har noe med kineserne å gjøre må det være fordi Prayuth har satt seg fore å styre etter kinesisk mønster, hva det måtte være eller bli.
Hittil virker det som folk her på forumet synes de faktiske forhold som jeg nevner er helt greit - iallfall ingen som lar seg bekymre av det, som jeg gjør.
Om det blir noe som spiser Thailand innenifra må det bli nettopp dette - mer enn korrupsjonen som alltid har vært her, og ikke blir borte med det første.
Det er 8 fra militær og politi av delegatene

De skal da ikke flere?!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak

Sardo skrev: 26 jan 2018, 13:43 Mitt mål - hva er det du snakker om? :lol:

Nå var det vel ikke ditt mål, men Prayuths mål MrDemongas mente, antar jeg ;)

Til det siste: At det ikke skrives så mye om dette oppsiktsvekkende tillegget i konstitusjonen (som faktisk har blitt godtatt av folket i Thailand) her på forumet, betyr ikke at vi ikke har registrert det eller ikke er bekymret.
Ihvertfall ikke for mitt vedkommende.

61% av thaiene som stemte, godtok endringen, så folket stilte seg altså bak endringen i konstitusjonen. Dette er ikke noe som er tredd over hodene deres altså. De hadde sjansen til å stemme forslaget ned.

Nå kan man diskutere om thaier flest visste hva de stemte på. Men jeg tror ikke vi skal undervurdere dem her, jeg tror utmerket godt de visste det.

http://www.bbc.com/news/world-asia-37013950
Thaivenlig

Thaibreak skrev: 26 jan 2018, 14:14 Nå var det vel ikke ditt mål, men Prayuths mål MrDemongas mente, antar jeg ;)

Til det siste: At det ikke skrives så mye om dette oppsiktsvekkende tillegget i konstitusjonen (som faktisk har blitt godtatt av folket i Thailand) her på forumet, betyr ikke at vi ikke har registrert det eller ikke er bekymret.

61% av thaiene som stemte, godtok endringen, så folket stilte seg altså bak endringen i konstitusjonen. Dette er ikke noe som er tredd over hodene deres altså. De hadde sjansen til å stemme forslaget ned.

Nå kan man diskutere om thaier flest visste hva de stemte på. Men jeg tror ikke vi skal undervurdere dem her, jeg tror utmerket godt de visste det.

Nå var det vel knapt et menneske som visste hva de stemte på. Hva som vil skje når den jevne Thai forstår at han har drete på draget er ikke godt å si.
Kanskje suser Thailand videre som et dysfunksjonelt land, eller at loven trigger et gedigent opprør. Hvorfor skal folk sette lit til denne loven når de knapt gjør det til andre lover?
pimpen

Thaibreak skrev: 26 jan 2018, 14:14 Nå var det vel ikke ditt mål, men Prayuths mål MrDemongas mente, antar jeg ;)

I forhold til det jeg har lest og hørt fra tidsepoken rundt da disse tingene var aktuelle - også de reaksjonene som kom fra lokale thaier, der f.eks "de røde" var forbanna på og la skylden på de i sør som gjennom uvitenhet og mangel på å ha satt seg skikkelig inni det de faktisk stemte igjennom, eller i det hele tatt hadde muligheten til det, hadde bidratt til å føre landet inn i en stor katastrofe gjennom å stemme inn en konstitusjon de færreste hadde satt seg inn i , fordi de ble fratatt muligheten til å gjøre det. Etter det falt tilliten og populariteten til juntaen merkbart.
Folket stemte ikke inn de lover og regler juntaen hadde lagt inn i den nye konstitusjonen, men følte seg forpliktet til å stemme på noe de ikke hadde forutsetninger om å vite noe særlig om, hva f.eks semi-demokrati var for noe, og hvilke planer juntaen hadde pønsket ut i en sånn sammenheng. Mange var rett og slett forvirret og usikre på hvordan de skulle forholde seg til det hele og ikke minst hva de skulle stemme. De røde som var mer i opposisjon hadde nok gjort en del mer for å sette seg inn i hva det nye lovverket virkelig innebar.
Når jeg ser hva du skriver, Thaibreak, er det lett å lure på om du heller ikke har satt deg skikkelig inn i den linken du har lagt ut, siden det du gir uttrykk for i stor grad er motstridende i forhold til det som faktisk står i artikkelen.
Og du påstår at majoriteten av folket i Thailand har godtatt dette famøse tillegget i konstitusjonen om at juntaen i realiteten kan styre Thailand gjennom et liksom-demokrati de neste 20 årene - en avstemning som er svært omstridt og som jeg tror skal bli problematisk å finne støtte for noe sted som du kan legge ut en link til.
Så jeg vil heller oppfordre deg til å lese linken grundigere enn å bruke mer energi på å diskutere dette mer her og nå.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»