Greit nok det Kolami, ikke så mange år siden den det var Europas grønneste hovedstad/ by,så kanskje ikke så stor fortetning. Var ,er og blir en by i utvikling.ser du nevner Vika og det rives jo ned og bygges nytt atter en gang.Kolami skrev: ↑25 jan 2021, 05:53 Hehe..Norge burde se seg om etter å bygge en ny hovedstad. Det sa jeg for over 20 år siden..Oslo klarer ikke å ekspandere, kun fortette...
Oslo har sine perler såklart..
Men å ligge i gryta med tanke på forurensing akkurat som Bangkok har ett lokk med forurensing hengende over....er som å komme fra ett mindre høl til ett større høl for min del..Jeg har bodd i Vika, takk og lov bodde jeg aldri oppe ved Carl Berner Plass til sammenligning..men jeg stortrivdes på Briskebyjeg har bodd flere steder og har venner på flere steder rundt i Oslo så jeg er vel befart med hva sonene har å tilby den gang som idag...Ja, mye er bedre..men fortsatt ligger Oslo i gryta
![]()
Mulig forventningene ikke blir innfridd og da får en jo bare gjøre som deg.Akseptere,at en ikke klarer å tilpasse seg og flytte ut igjen.
Alternarivt finne mange nok likesinnede å gå inn i lokalpolitikken for å endre.
Husker Oslos første såkalte bilbaserte senter dukke opp i landskapet med fremdels litt åkre rundt omkring.(Linderud)
Og mange var nok glade for den utviklingen også,dengang . Da gikk det fremdeles hester å gressa på tomta til Bilsakyndie som vi klødde litt på hode på vei til skolen. Så de har nok forsøkt å unngå denne fortetningen. Men det er vist for mange fra alle landets distrikter som vil til en by å bo. For så for manges del klage på at det er ,,,,,,,,netopp en by.Hørte folk før,snakke om Oslo en by hvor naboer ikke snakket med hverandre. Og tenker slikt har nok litt å, gjøre med egen evne til itegrering å gjøre også.Har også intrykk av at folk utenifra har en større tendens til å vurdere bydeler mot hverandre istedenfor å se på,alle bydeler som hva de er. Deler av byen.Som samlet blir en by
Men det får være.
Enig i at vi ikke har godt nok regelverk på Gardermoen for å håndtere reisende. Litt for mye untak og hull. Som alle de ubevoktede grenseovergangene.
I seilskutetiden var det karantenestasjon på sydøstenden av Hovedøya så intet nytt begrep. Men det må være noe som fungerer.
Nå har de sitt risikonivå 4og 5 men alikevel politisk og legevitenskapelige hestehandling. Helseminister som vil ha litt OleBrum og gi begge rett.
Mener FHI og Helsedirektoratet som jo ofte går imot hverandre.
Svenskerene innførte først innreise/utreisestopp,men har vist som jeg forstår moderert til anbefalninger med karantene.
Enig i at folk,skal bli hjemme i utgangspunktet og er forbauset over folk på Asianet, der utveksles informasjon om hvordan det kan reises fra fks rød sone best uten hindring. Samtidig så skrives det om manglende kontroll.
Så folk forstår nødvendighet av å ikke ha mobilitet for å begrense spredning men velger å reise,hvor de ungår å bli hindret.
Nå er det nok ikke den store forskjell,TH/Norge om en nå velger å dra ut og inn til sone rundt Oslo regelmessig så kommer en nok til å merke folks frykt og distansering i distriksnorge også. Og det ryktes sikkert mere blandt Thaiere internt når farrangen gjør det.
Kommer det en som blir superspreder fra Bangkok så smitter han kanskje noen dager før han blir syk, så noen dager før testsvar der som her.
I mellomtiden så smittes kanskje flere. Så det kan jo sånn sett spre seg,en ukes tid før det er såkalt rød sone .
Mulig mange thaiere forholder seg mere til erfaringer fra livets skole om virus istedenfor farrange som trenger fargekart.
Men slikt kan nok ikke generaliseres for noen av partene..