Coronavirus 2020

Wood1958

For litt siden var det Irland som ble brukt som eksempel. Men det var nå en stund siden det var slik der.
De hadde en stund en stygg utvikling men ser ut til å ha funnet rett kurs etterpå.
Selv Sverige kan snart ikke lengere brukes om de fortsetter som nå.
Men store kontraster i media. Tenker på tilstandene i Italia og Frankrike hvor folk flyktet fra nedstengning Mens Ola Nordmann nøyes med å komme seg til nabokomune for å stå i kø på polet :D

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
2021-01-24 15.38.36.png
2021-01-24 15.39.05.png
Sist redigert av Wood1958 den 24 jan 2021, 17:30, redigert 1 gang totalt.
Wood1958

Nå er det vist bare matbutikker om kan ha åpent i risikosone 5. Det brygger opp til strid om polet.
Når de nå sier de kikker på erfaringer fra Danmark kunne de kanskje formulert som Danskerene også.
Istedenfor matbutikker, kunne de formulert til butikker som solgte varer,som skal intaes/fortæres ,eller noe slikt.
De hadde samme problematikk i Danmark med sitt alkoholsalg i butikker , vs vinhandlere.
Nå har vi kun ølsalg i butikken men kanskje litt av det samme.
Blir litt se på andre men ikke se det hele.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/new ... tent=row-1
Wood1958

Phay skrev: 24 jan 2021, 04:11 Ser på dagbladet at det har vært demostrasjoner i København vedrørende regjerningens korona håndtering. Ikje bra
Vi fikk vår selvstendighet, avskaffet adel og laget mye sosial utjevning . En utjevning som nok er enestående i Europeisk målestokk.
De sosiale ujevnheter som er i andre land i Europa kan nok komme mere tilsyne etterhvert. Mye kan sammenlignes men ikke slikt.Selv om mange Nordmenn ikke ser den virkelighet som er under overflaten.
Noe også Kim Larsen var en god formidler av her med sine ord om kolde tider som jo handler om litt mere enn vinterstider.(østre gasverk)

https://youtu.be/aautGCVfhiE
Sist redigert av Wood1958 den 24 jan 2021, 18:51, redigert 2 ganger totalt.
Kolami

Phay skrev: 24 jan 2021, 04:49 Hva er fakta?

Ser jo ut som frykt ikke selger lenger, for vi har blitt både døve og blinde etter dommedagsprofetier og synsing i alt for mange år! Vi er dritt lei allerede, så når vi nå står midt oppi pandemien så er det ingen som gidder å høre på fakta lenger.
Mange thaier er livredde for covid19..jeg kjenner en som ikke har gått ut på ett par uker siden nyttår..frykten har satt seg godt og det er viktig å opprettholde narrativet, folk kan jo begynne å tenke selv.....akkurat som maskebruk over tid vil gjøre konsentrasjonen dårligere og har ingen effekt samt sosial distanse er basert en synsing fra tidlig 1900 angående smittefare som ble skrotet fordi den har ingen effekt sådan..

..hva det angår Norge er det latterlig at de har milliæret kontrollere grensen til Sverige mens fly lander daglig på gardemoen....Høie vet jo at han alt han sier er tøv så han tok seg like godt en hyttetur :lol:

for all del..det finnes mang en mening blant nordmenn https://www.nettavisen.no/okonomi/brita ... 3424076286

- Regler er regler. At Thailand kjører en streng og grundig linje for å unngå importsmitte synes vi er helt greit. Og vi kunne ønske at Norge gjorde det samme, sier Helge og får støtte av både kona og Stig Weigner.[/i] Gud bedre :roll: De var låst inne i 16 dager og selv da klarte de ikke få en egen tanke? :lol:
Wood1958

Det har vært mange innlegg om Oslo i tråden, et høl for noen, sløve kniver i skuffen for andre, og noen som må ha statistikker for å kunne forholde seg til byen og dens innbyggere.
Føler for å skrive noe til dens forsvar på godt og vondt. Dere har nok alle rett på hver deres måte,men det synligjør så sannelig fordommer.
Det nærmeste jeg jeg forholder meg til av tall får da bli at Oslo er en by hvor kun 15 til 20 prosent er opprinnelig fra Oslo.
Selv har jeg mine familierøtter fra engang en smed med tilhørighet Haugenstua gård for en ca 500 år siden, I det som den gang var Østra Aker sogn.Og som det står i en sang om slekt følger slekters gang har far døpt sine avkom i østre Aker kirke til min tid.Regner meg derfor som godt inngrodd med byen i mitt hjerte den dag i dag.
Dette familietreet har nå engang vokst og involverer da mye av dagens Oslo. Forrige århundre fra en som stakk med snurrebassen til Asker for å besvangre,en av datter til en av distriktets storbonde, og fikk en slektsgård i bryllupsgave siden uektefødte barn ikke var populørt på den tid.
Treet vokste fra Rivern på Sagene til Østensjøvannet østover med gamle Oslo og inn i noen bygårder rundt Heimdalsgata i mellomkrigsåra.
Til statrådenes kolonihaver på Økern/Risløkka det som var byens ytterkant nordover før krigen. Videre nordover i Grorudalen i takt med,drabantbyene som ble innflyttet med disse skarpe knivene fra Norges distrikter. Oppover til Ammerud på 60 talllet og over til Furuset.For det meste folk fra distrikter hvor en snakker om søringer, byfolk og så videre som flyttet inn .
Med finsk mor som gikk med kniv i belte som haverdeskap i et såkalt fint villastrøk har jeg opplevd byen vokse med mange dialekter.Senere også mange nasjonaliteter med forskjellige språk.
Så hvordan Oslo er og oppleves blir for meg underlig men også subjektivt.. Nå har jeg også opplevd folk som har,bodd på brakke i over 10 år. Pendla inn Strømsveien. Kikka opp på Trondhjemsveien og trodd det var bebyggelse videre uten å ha opplevd Maridalen og marka med sin fortreffelighet.
Likeså mange som er i byen i mange år og intet aner om fjorden.
Men har som nevnt naturlig nok mye diverst av Oslo i min egen familieryggsekk trenger derfor ikke så mye belæring om hvordan den by er.
Men fint å høre hvordan andre oppfatter den og folk der, selv om det ikke kokretiseres.
Et enkelt ord er SAMEKSISTENS evner en ikke det, ja da er nok ikke Oslo så bra.Men som nevnt så igrunn er flertallet der fra distrikter og andre land så flertallet fikser dette merkelig nok.
Tilpassning er også et ord. Mulig det kan skorte på slikt og det da blir lettere fordømme
Følte bare behov for å lufte det.Ha ellers,en fortsatt god helg.
Wood1958

[mention]Kolami[/mention]
Er nok enig i at en må tenke litt selv, men en forutstning bør være litt oppdatring også.

Kode: Velg alt

..hva det angår Norge er det latterlig at de har milliæret kontrollere grensen til Sverige mens fly lander daglig på gardemoen..  
Wood1958

Smitte først tiltak etterpå.
Tiltak først når en har kapasitet.
Aksept av smitte til,sykehussektor blir overbelastet.
Sier en ikke må ha smitteskam da alle kan bli smittet.
Anbefalte folk 1 meter,men sa hun brukte,2 selv.
Ikke smittefare ved resturangbord, men smittefare ved pubbord på samme senter..
Men vistnok folk sin egen skyld om de blir smittet.
Så det er vist best å passe på selv og heller bli sett på som overengstlig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8 ... r-alvorlig
Vedlegg
2021-01-25 00.25.07.png
Kolami

Wood1958 skrev: 24 jan 2021, 20:46 Det har vært mange innlegg om Oslo i tråden, et høl for noen, sløve kniver i skuffen for andre, og noen som må ha statistikker for å kunne forholde seg til byen og dens innbyggere.
..
...

...
Tilpassning er også et ord. Mulig det kan skorte på slikt og det da blir lettere fordømme
Følte bare behov for å lufte det.Ha ellers,en fortsatt god helg.
Hehe..Norge burde se seg om etter å bygge en ny hovedstad. Det sa jeg for over 20 år siden..Oslo klarer ikke å ekspandere, kun fortette...

Oslo har sine perler såklart..

Men å ligge i gryta med tanke på forurensing akkurat som Bangkok har ett lokk med forurensing hengende over....er som å komme fra ett mindre høl til ett større høl for min del..Jeg har bodd i Vika, takk og lov bodde jeg aldri oppe ved Carl Berner Plass til sammenligning..men jeg stortrivdes på Briskeby :) jeg har bodd flere steder og har venner på flere steder rundt i Oslo så jeg er vel befart med hva sonene har å tilby den gang som idag...Ja, mye er bedre..men fortsatt ligger Oslo i gryta :)
Kolami

Wood1958 skrev: 24 jan 2021, 23:17 @Kolami
Er nok enig i at en må tenke litt selv, men en forutstning bør være litt oppdatring også.

Kode: Velg alt

..hva det angår Norge er det latterlig at de har milliæret kontrollere grensen til Sverige mens fly lander daglig på gardemoen..  
Det må du forklare nærmere..hva mener du med det?

Millitæret kontrollerer grensen til Sverige..

Ifølge AVINOR lander mange fly mandag 25-01-21--

Hvis du mener at reisende og Gardemoen er rustet for å stoppe spredningen av uansett virus er man neppe på lag med fakta..

Det blir som å si at den beste måten å forsikre seg mot virus på pcen på er å ikke tilgang til internet....hvor aktuelt er det idag? en eller annen gang må man koble seg på igjen...

Det nye narrativet nå er at man kanskje bør begynne å se på covid19 som en sesongvirus? hvor lenge skal man drive å kødde rundt covid19..

Hadde jeg vært under 35 år idag vill jeg slåss for min frihet, men unge idag er så konforme og kontrollert igjennom sosial media; alt fra venner, familie og big tech..STAY THE FUCK HOME :evil:
Kolami

Jeg leser at meldingen til ambassaden i Bangkok at Norge fortsatt benytter PCR testing? :shock: :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»