Coronavirus 2020

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Vi er i selvpålagt karantene nå, så vi ikke blir de første som sprer covid i landsbyen, der det ikke er påvist noen tilfeller enda. Også for å beskytte øvrig eldre del av familien.

Nå stenge alle nasjonalparker og det sies å strammes inn med reise mellom de distriktene som nå ikke er røde også.

Så vi får vel bare holde ut enn så lenge, men det er jo ikke så vanskelig her egentlig.

I mellomtiden så får man spise så mye grønt man orker [mention]SomLao[/mention] . Det er nok en grunn til at de i thailand er mer rustet mot sykdommen, de gjør jo ikke noe annet enn å knaske på noe hele dagen, og her på bygda så er det jo for det meste grønnsaker det går i :D

Havregrøt er jeg også sikker på er god medisin
5A11ECE3-0AF3-41E0-A3AE-190A3C5586DA.jpeg
🌞
SomLao

Phay skrev: 09 jan 2021, 03:17 Vi er i selvpålagt karantene nå, så vi ikke blir de første som sprer covid i landsbyen, der det ikke er påvist noen tilfeller enda. Også for å beskytte øvrig eldre del av familien.

Skulle tatt seg ut ! Så det er nok lurt. Noe der med å ta hensyn.
SomLao

Selsomme tider. Hadde fredagsmøte på jobben i går. På Teams, sjølsagt. Hva folk skulle i helgen ? Gå på ski eller gå tur !. Ikke stort annet å finne på om dagen. Dette fører til kødannelser på i og ikke minst, til og fra, marka. Altså skal man godt utenfor allfarvei for å kunne oppleve skogens ro. Ruter - som drifter t-banen, - melder beskrivende nok dette:
«Dette er en melding til våre kunder, følg retningslinjer for smittevern. Hold avstand og bruk munnbind. Dersom dette ikke følges kontaktes politiet og t-banen stoppes.»
Wood1958

Kommer nok mye etter jul og vi får vel endel tall fra nyttårsfeiring neste uke.
Ser at media har litt mere fokus nå på smittertrykk fremfor R.
Den viser jo hvor mye x antall mennesker smitter videre.
Forrige ukes tall ganger R= denne uke tall
Så denne ukes tall dividert med forrige ukes tall gir en ca. Men det er jo mye svingninger nå de,neste uker etter jul osv.
Den værste plassen i England ligger på intill 1.5
Så kanskje en får passe på maske , avstand og slikt.

https://www.bridportnews.co.uk/news/189 ... t-england/
2021-01-09 14.07.16.png
https://experience.arcgis.com/experienc ... 6e6b52833b
Wood1958

Smitteforståelse går i lover og regler. Hva er lov og hva er ikke.
5 stykker hjemme forstår de fleste, uansett om en har 20 kvm hybel eller 300 kvm hus.
Butikker maks antall beregnet ut fra lokalets samlede areal uansett hvor mye gulvplass som brukes til varer.
Her har vi lov til å være eller ikke være og dermed ingen smittefare eller fare for spredning
Nå er det vist ikke mulig for Ruter å nekte noen å gå ombord på Tbanen
Men vi er vistnok så fornuftige,å følger opp dugnaden der vi kan.
Så de,samme som går fra Tbane mener det er fornuftig at en ikke samles mange hjemme.
Mulig at myndighetenes ord fra våren henger igjen.
Da leste jeg at selv om viruset kunne spre seg blandt folk i Hong Kong kunne det ikke samenlignes med Oslo.Selv om jeg personlig var skeptisk til den også.
Må være noe feil i komunikasjon om smittefaren. Får det skorter vist på forståelse om smittevern oppfattes som "straff"
2021-01-09 15.57.48.png
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=53535

https://www.dagbladet.no/video/fulle-t-baner/dHXQsaeg

2021-01-09 16.16.12.png
Wood1958

Så begynner de med de tidligere omtalte reisedukumenter som skal godkjennes lokalt med behov for reise i noen områder.
Først mente de de hadde kontroll til midten av februar men det snakkes nå om litt tidligere. Får ikke håpe de får spredning i kontorbygninger som de bekymrer seg for. Slikt var,vel noe som tok litt tid før de fikk skikk på i Korea.
Det er jo å håpe strategien med buffertsone fungerer(orange sone) virker like bra der som i Korea og andre steder.Det blir jo muligheter til ferdsel og samfunnet mest mulig åpent, og stanser spredning så det blir små lokale utbrudd og ikke så nasjonal spredning i den gule sonen. Men de har da mye sporingsmatriell og tallene går nå ikke oppover,
2021-01-09 19.48.30.png
2021-01-09 19.47.39.png
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Wood1958 skrev: 09 jan 2021, 16:18
Nå er det vist ikke mulig for Ruter å nekte noen å gå ombord på Tbanen
Men vi er vistnok så fornuftige,å følger opp dugnaden der vi kan.
Så de,samme som går fra Tbane mener det er fornuftig at en ikke samles mange hjemme.

https://www.dagbladet.no/video/fulle-t-baner/dHXQsaeg

2021-01-09 16.16.12.png
Jeg blir jo litt provosert at man er så inn i helvete forbannet egoistisk at man setter sine luksus behov foran fornuften når samfunnet står på vent. Svært mange folk har innrettet seg og følger fornuftige anbefalte prinsipper, og så er det folk tar ting i egne hender, og synes at nok er nok og man må komme seg ut i marka på tilnærmet fulle t-baner. Det henger jo ikke på greip?

Det fører jo bare til enda lenger stillstand med nye tiltak.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

for håpe vi ikke for bruk for dette lengde,
at vaksina nå kommer fort
men det var 5000 i ei kasse!
bytter maske hvær dag,
Vedlegg
33B75D98-1367-496D-87DD-628FC8A01749.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

Phay skrev: 10 jan 2021, 02:49 Jeg blir jo litt provosert at man er så inn i helvete forbannet egoistisk at man setter sine luksus behov foran fornuften når samfunnet står på vent. Svært mange folk har innrettet seg og følger fornuftige anbefalte prinsipper, og så er det folk tar ting i egne hender, og synes at nok er nok og man må komme seg ut i marka på tilnærmet fulle t-baner. Det henger jo ikke på greip?

Det fører jo bare til enda lenger stillstand med nye tiltak.
I utgangspunktet enig. Men holder muligheten åpen for at de ikke forstår ut fra samfunnets vurderinger av smittsomhet også.
Mulig samfunnet mener viruset er smittsomt i helgen men ikke daglig når de pendler til jobb. Eller i jobbsitusjon.
Uten at samfunnet ser det nødvendig å bruke midler til ekstra busser og tbaner.
Så kanskje de også tilhører noen som ser samfunnets dobbeltmoral om smitte.
De går vel inn i 3 dje måned, sosial nedstengning. Det komuniseres at myndigheter vil ha målrettede tiltak.
Mulig de er i en gruppe som ikke ser det målrettede i tiltak som reduserer 1% mens samfunnet mener de skal gå på jobb hvor det er 30 % smitte.(blandt barn og unge)
Eller andre steder med mye smitte men ikke kommer under såkalte testkriterier.
Så selv om jeg er enig kan jeg mange ganger forstå.

Leste denne i forbindelse med vaksine på sykehjem i dagbladet i går. Så kan en undres på,hvor er samfunnet mange ganger.
Peker de uten å se segselv. . Skal finne link og legge inn år jeg har vært på loggen og funnet stykket.
2021-01-10 07.21.54.png

Der varn
https://www.dagbladet.no/nyheter/sykehj ... g/73264465
torbus

Synes at Ruter bør muliggjøre trygge utflukter i marka ved å sette på flere vogner, sette inn flere busser eller sette inn flere tog, gjerne sponset av Oslo Kommune, sånn at folk faktisk kommer seg ut. Jeg tror behovet for annet enn å sitte hjemme er på vei mot å bli enormt, og at vi grunnet strenge tiltak risikerer å havne i en situasjon hvor et økende antall ikke lenger orker å forholde seg til reglene.

I videoen til Dagbladet er det to som er intervjuet. En maskeløsfyr med en litt skremmende innstilling, men også en maskekledd kvinne jeg synes sier mye fornuftig. Begge på banen på vei til marka en dag Oslo-folket ble rådet om å finne andre innfartsårer til marka enn de mest kjente knutepunktene. Jeg skjønner henne. Dette vil trolig vare lenge, og jeg tror vi snart kan komme til å se mange av de psykiske problemene det skrives stadig mer om. Ikke bare fordi folk mister jobbene sine, men fordi det som begynner å nærme seg et år med mye isolasjon kan tære på selv dem uten andre problemer.

Det burde derfor tilrettelegges for trygge utfartssted til marka, og andre trygge aktiviteter, fordi det er store helsemessige gevinster i at vi ikke blir sprø alle sammen.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»