Coronavirus 2020

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

CAT skrev: 06 jan 2021, 11:18 Plutselig ringer Tore på sporet på døra di, og der stårn med en liten soi mix som letter etter pappaen sin😂😂
Uflaks :P

Stakkars, eller stakkars meg, for hadde jeg fått en med 100% av meg, så tror jeg vi begge hadde hatt utfordringer ;-) Til og med 50% hadde vært i overkant :D
🌞
SomLao

Phay skrev: 06 jan 2021, 04:40 For jeg har jo aldri prøvd å få barn.

Har du virkelig ikke prøvd ? Det burde du ! Forsøkene er kanskje det aller morsomste.
Spøk til side. For veldig mange mennesker er det å få barn det største som skjer i deres liv. Det blir selve meningen med livet. Og kan løfte et heller tomt, grått og innholdsløst liv til en meningsfull tilværelse. Store ord, kanskje. Men like fullt et ubestridelig faktum. Jeg har vært så heldig å oppleve det. Og jeg vet positivt at svært mange opplever det likedan.
Ufrivillig barnløshet er så sin sak. Noen barnløse opplever helt sikkert at de ikke er fullkomne som mennesker. Årsaken til barnløshet kan vær infertilitet, at man ikke har partner eller at man av andre grunner ikke finner det forsvarlig å sette barn til verden. Det siste er du jo inne på.
Så har ,man den gruppen - ja, jeg har møtt noen av dem - som ikke vil ha barn fordi det setter grenser for deres egen livsutfoldelse og etter deres mening innebærer for stort ansvar og for store forpliktelser. Det er vel helst denne gruppen noen vil kalle egoister. For ikke å si hedonister. Men til syvende og sist må jo folk få velge selv.
SomLao

CAT skrev: 05 jan 2021, 17:02 Det har vært lite forutsigbarhet fra denne regjeringen. Alt tyder på at de ikke greier å utføre jobben. De skal helst se til andre land, og ta etter. Også andre lands feil.
I Los Angeles får nå ambulansepersonale beskjed om ikke å ta med pasienter til sykehusene dersom de har liten sjans til å overleve. I praksis betyr det at dersom de kommer noen minutter for sent til en hjertepasient, skal de bare la stakkaren ligge og dø. Dette er grusomt og umenneskelig.
Nevner det bare for å sette situasjonen i Norge litt i perspektiv. Vi skal være glad vi i Norge har sentrale myndigheter som håndterer situasjonen på en ansvarlig og ryddig måte. Og at alskens skrikhalser kan kritisere så mye de orker uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Begge deler er i motsetning til det vi ser i USA. Mange forstår ikke hvor heldige vi tross alt er i Norge.
Wood1958

SomLao skrev: 06 jan 2021, 11:58 I Los Angeles får nå ambulansepersonale beskjed om ikke å ta med pasienter til sykehusene dersom de har liten sjans til å overleve. I praksis betyr det at dersom de kommer noen minutter for sent til en hjertepasient, skal de bare la stakkaren ligge og dø. Dette er grusomt og umenneskelig.
Nevner det bare for å sette situasjonen i Norge litt i perspektiv. Vi skal være glad vi i Norge har sentrale myndigheter som håndterer situasjonen på en ansvarlig og ryddig måte. Og at alskens skrikhalser kan kritisere så mye de orker uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Begge deler er i motsetning til det vi ser i USA. Mange forstår ikke hvor heldige vi tross alt er i Norge.
Ja myndigheter med kontroll har vi nok , og historier fra andre land som us blir nå uten samenligninger på helsevesenet.
Jeg så tall US før helgen . De lå da på 60 000,pr millinon og ca 1000 døde pr million . Ganger en det med 5 så er det igrunn ikke så veldig forskjellig fra et års influensatall her. Ikke så langt unna denne brems 1 strategien som lå til grunn tidligere heller samlet sett.(litt flere,røde,tall i us)
Nå ser jeg heller ikke vekk ifra at vedkommende hjertepasient i vårt helsesystem, muligens var blitt operert for sin hjertelidelse for lang tid siden. Og da ikke ville vært trengende nå.
Vi har vel nogenlunde kapasitet til resten av sykeusvesenet fungerende og mye å ta av. Selv er jog nok litt uenig i balansepunkt røde tall vs kroner
Men muligens slikt ikke endrer vesentlig på fasiten.
SomLao

CAT skrev: 05 jan 2021, 17:02
Selv organisering og strategi på vaksinering har de ikke greid å få en plan på.
Og at vi er haleheng på EU og avhengig av svensker for å få levert vaksine er bare latterlig.
Hvorfor har vi ikke sikret oss tilgang på andre vaksiner og leveranser som Backup.
Se på Canada. Har bestilt hundrevis av milioner flere vaksiner en de trenger.
Hvis norge ikke greier å forhandle seg frem til egne avtaler, ja da er fare på fære.
Evt det fikk til overs kunne vi jo gitt til Burma og Laos.
Det virker ikke som om Norges leveranser av vaksiner er spesielt latterlig. Det virker tvert om betryggende. Og vi får håpe ikke flere land gjør som Israel. Mengden av tilgjengelig vaksine virker å være konstant og det å snike i køen betyr bare dyrere vaksine og dermed vanskeligere tilgjengelighet for fattige land. Gunnar Stavrum, som virkelig kan dette med tall, sier dette:
"Israel har kjøpt seg foran i den internasjonale vaksinekøen og vaksinert 1,2 millioner innbyggere. Det demonstrerer at rike land kan kjøpe seg foran i vaksinekøen, men også presse opp prisen på vaksine."

Og:
"- Våre opptellinger tilsier at 8,5 milliarder doser allerede er båndlagt, skriver Bloomberg.

På denne listen ligger Norge relativt godt an, med kontrakter som vil dekke 9,8 millioner vaksinerte - eller nesten det dobbelte av de vi trenger (184 prosent dekning). Bare fire land i hele verden har større dekning enn oss, mens Israel har mindre."

Hvis dette er riktig, noe det er all grunn til å tro, er det nok et prov på at Norge også i denne delen av krisehåndteringen har opptrådd med fornuft og ansvarlighet. Les hele greia her:
https://www.nettavisen.no/okonomi/halvh ... 3424069933
Brukeravatar
Phay

Utpåtur skrev: 06 jan 2021, 12:51 Veldig få nyanser her - å få barn er også et enormt ansvar - hvis man tar det - og går det galt - og det gjør det jo i endel tilfeller av ulike grunner - så blir det tungt. At det kun er egoisme som kan ligge til grunn for frivillig barnløshet er feil.
Det kan være ett klokt og svært gjennomtenkt valg for enkelte det å ikke få barn. Men nå har vi sporet helt av her. Så back on track.

Jeg skal ta vaksine så fort det lar seg gjøre. Noen andre? Og hva slags vaksine skal du ta? Eller hører dette hjemme i en ny tråd?
🌞
SomLao

Utpåtur skrev: 06 jan 2021, 12:51 Veldig få nyanser her - å få barn er også et enormt ansvar - hvis man tar det - og går det galt - og det gjør det jo i endel tilfeller av ulike grunner - så blir det tungt. At det kun er egoisme som kan ligge til grunn for frivillig barnløshet er feil.
Enormt ansvar med barn, ja. Utvilsomt. Og det tar jeg høyde for her. "Eller at man av andre grunner ikke finner det forsvarlig å sette barn til verden".
Og jeg har ikke sagt at det "kun er egoisme som kan ligge til grunn for frivillig barnløshet ". Dels følger det sitatet ovenfor. Dels at jeg sier at noen kan kritisere dem for det (altså ikke jeg) og at folk til syvende og sist må få velge selv.
Du driver vel ikke med vrang-lesing, Utpåtur ?
Flere påståtte "manglende nyanser" som følge av vrang-lesing du ønsker tilbakevist ?
SomLao

Phay skrev: 06 jan 2021, 12:55
Jeg skal ta vaksine så fort det lar seg gjøre. Noen andre? Og hva slags vaksine skal du ta? Eller hører dette hjemme i en ny tråd?
Det hører kanskje hjemme i en ny tråd. Uansett kan man så vidt jeg vet ikke kjøpe vaksine her i Norge, man må vente på tur. Og da må jeg nok vente en stund. For meg er det greit. Men arbeidsgiver hadde sikkert hostet opp penger for å få vaksinert de ansatte fort som fy. Så man kan kjøpe seg vaksine i Thailand ? Snike i køen ? Eller hvordan er dette ?
Brukeravatar
Phay

SomLao skrev: 06 jan 2021, 13:02 Det hører kanskje hjemme i en ny tråd. Uansett kan man så vidt jeg vet ikke kjøpe vaksine her i Norge, man må vente på tur. Og da må jeg nok vente en stund. For meg er det greit. Men arbeidsgiver hadde sikkert hostet opp penger for å få vaksinert de ansatte fort som fy. Så man kan kjøpe seg vaksine i Thailand ? Snike i køen ? Eller hvordan er dette ?
Ett sykehus som måtte trekke annonsen sin her om dagen, da det offisielt ikke har kommet vaksine til landet enda. Prisen var ca for total pakken med to injeksjoner og legebesøk 10 000,- baht.

De lokale thaiene jeg omgåes, sier at vaksinering er i full gang i BKK (les gossip) og eliten sikrer seg. (Sikre kilder som jobber med de royale og i regjeringen)

Så, vi venter og ser, men regner med at så fort trykket løsner vil vi kunne kjøpe vaksiner på de lokale sykehusene. Pris for influensa vaksine er fra 800 - 1200 på private sykehus, så burde ikke bli noe særlig dyrere enn det x 2 eller så.

Private hospital in Bangkok told to take down vaccine pre-order ads
https://thethaiger.com/coronavirus/priv ... -order-ads
🌞
Wood1958

Phay skrev: 06 jan 2021, 12:55 Det kan være ett klokt og svært gjennomtenkt valg for enkelte det å ikke få barn. Men nå har vi sporet helt av her. Så back on track.

Har du tålmodighet så bi litt. Ut fra siste stykke kom det vist flere merker på markedet snart i Th.
Finner ikke igjen tråden men det var en oversikt blandt annet over de,som kommer til EU
Dette var over,hvilken aldersgrupper de forskjellige var tiltenkt. Var,vist litt forskjeller ute å gikk på resultater. (Etter de første tester)
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»