FHI er imot og henviser til tall som før var 30 000 som før det hjalp mot 1 smittet. Nå er det 200 000 . men basert på en antagelse av en antagelse.
Jeg tenker da at det sprer seg smitte på steder med betraktlig færre innbyggere i dette land.Og det burde kanskje vinkles på at det kan være nyttig lokalt.
Det er også følge samme person 40% beskyttelse men hun sier også det er usikkerhet om dette. Selv tenker jeg det er litt imot dette føre var prinsppet som det sies vi har.
Alt i alt som jeg tenker på vinkling her om saker .De sa nå også at de betraktet det like trygt å kjøre buss som å fly for litt siden.
https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-fr ... d/72937095«Gitt den lave utbredelsen av covid-19 for øyeblikket, og selv om munnbind antas å være effektive, vil forskjellen i infeksjonsraten mellom å bruke eller ikke å bruke ansiktsmasker være liten. Hvis vi antar at 20 prosent av smittsomme personer med SARS-CoV-2 ikke har symptomer, og videre antar en risikoreduksjon på 40 prosent ved å bruke munnbind, så må 200 000 personer bruke munnbind per uke for å forebygge ett nytt tilfelle i den nåværende epidemiologiske situasjonen», fortsetter FHI og konkluderer:
Nå har det også blitt vinklet på flysikkerhet og smitte i "flysmart 24"og muligheten til å smittes.
Det kommer frem at 1 smittet av over 4000 fly ifølge internsjonalt luftfartsverk. , men nevnes da ikke noe om fit for flight sertifikater. ikke noe om screening som vel er relativt utbredt og heller ikke om hvor mange av disse fly som eventuelt er flyvninger hvor det har vært krevd covidattest av den reisende.
https://flysmart24.no/2020/10/12/smitte ... ynnedslag/Da støtter IATA seg til tilgjengelige tall som sier at det i perioden fra januar til juli i år ble registrert 44 tilfeller der man med stor sikkerhet kan si at passasjerer har blitt smittet under en flytur.
Vet ikke hva en norsk undersøkelse vil vise, men som nevnt tidligere er det frivillig og på Gardermoen gjort litt utilgjengelig for de som skal videre, Ullensaker komune som gardermoen ligger i har til gjengjeld synkende trend på sin statistikk uten at jeg vet om sammenheng.
https://flysmart24.no/2020/10/13/49-kor ... pa-en-uke/På én dag, den 5. oktober, var det alene 12 tilfeller som har blitt fanget opp i FHIs rapporteringssystem. Dette er personer som har testet seg på norske flyplasser ved ankomst fra utlandet, eller andre som har fått positiv test og som har redegjort sine bevegelser i dagene før smitte har blitt konstatert
Slik synes jeg går igjen når det presenterer i media.Men kan kanskje tilskrives min interesse for å se hva som er bak tall.
Jeg så ellers fra stortinget i dag at en tok opp en fremtidig mulig endring av genmodifiseringsloven i forbindelse med kommende vaksine.
Uten at det kom noe mere spesifikt, regner ikke det blir så mye mere om det heller i pressen, det blir vel fremlagt som at dette er bra og innefor regelverket når den tid kommer.
Det kom ogaå frem at dagens strategi ikke er brems eller hold nede men nå heter kontrollstrategi.samt at det spørres om endring av smittevernlove som gir regjering til mye uten å ta et opp i stortinget.