wiking skrev: ↑24 sep 2020, 23:14
Saken er den at det er mye feilinformasjon spesielt hvis det kommer fra MSM media. I starten skrek jo Who opp om en dødlighet på 3 prosent. Og vi som har følgt med vet jo at dødlighet på Covid 19 har lenge ligget på nivå med influensa som er på 0.1 prosent. Dette sa jo en smittevern ekspert fra Tromsø allerede i starten av Covid 19. Og Fhi i Norge har jo kommet etter - dem sa at dem har styrt etter en dødlighet på 1 prosent . Og dem sa også at det nok er nærmere 0,5 prosent. Når kunnskapen i Fhi er så lav er det ikke rart at det bli så mange rare panikk tiltak og lockdown. Dødlighet på Covid 19 er nok nærmere influensa. Mange eksperter sa dette tidlig av covid 19 utbruddet. Og det viser nok at dem har rett. Dødlighetene går ned. Og at dette med lastbiler og trailere frakter lik lar jeg meg ikke lure av. Det kan være mange statistikke forklaringer bak dette. Det er bare å se på statistikk forklaringen bak at svenskene hadde mere dødsfall av såkalt covid 19 enn Norge. Men min mening er at verden må åpnes ellers vil vi få se masse død - ikke pga av covid 19 men pga av arbeidsledighet sult og andre sykdommer.
Er nok enig med mye av hva du sier, men har et litt annet perspektiv på tall dødelighet osv.
Du har ret i hva WHO sa i begynnelsen, men de skrek nå ikke opp om det, det var det vel helst media som gjorde og var en av årsakene til at jeg valgte å følge deres pressekonferanser samtidig som jeg la ut linker her i tråden.så kunne folk se hva de sa og hva media skrev
WHO sa vel at tall var forløpige og ut i fra de tall som den gang forelå samtidig som det ble gjort opmerksom på at slike tall kunne endre seg.
Ting endrer seg også nå.Vi får flere testet, og høyere tall, men lavere dødlighet faktisk noe jeg skrev om allerede når det omtrent kun var i Kina mens tall bare var fra personer på sykehus.
Men som sagt det hjelper ikke om det er liten dødelighet,For noen uker side steg tallene i Norge fks, nå legges det daglig inn 5- 6 stk på sykehuset ifølge den oversikten som er på vg, Det skrives nesten like mange uthver dag da tallet ikke øker voldsomt.
nå kan en jo ligge på sykehus forsåvidt noen dager og kanskje ha en slange luft i nesa til en kommer seg. Det ser en relativt ofte på et sykehus uten at det nødvendigvis er alvorlig.
Kanskje var det alvolig uten denne lille ekstra pustehjelpen, jeg er ikke lege men tenker det kan være viktig.
Samtidig om det er så at hvis vi slipper viruset løs som er så smittsomt kan det kanskje bli et kapasitetsproblem?
Daq kan det jo samtidig være mange andre som ikke får plass på sykehuset.
Nå sier Svenskene at de har hele tiden hatt plass men unnlater da å nevne at de senket lista for å få denne slangen i nesa.
I italia ble lista senke flere ganger .
Nå kjenner jeg også noen personlig hvor mannen også etter påtrykk fra kona ble hentet og brakt til sykehuset, uten denne korte tur
ville jeg omtalt han som tidligere bekjent.
Jeg er også enig med deg i at vi skulle åpnet , kanskje aldrig stengt. WHO var vel også imot dette. men de sa også hva en burde gjøre for å kunne holde viruset i sjakk med tiltak. Disse råd og anbefalinger har de fleste land ignorert.og resultatet ser vi i vesten.
Den økningen vi nå ser har de også advart mot
De få tilfellene som dukker opp i Asia kommer jo stort sett fra dette virusbefengte vesten..
Ser ut fra tallene at Italienerene som jo åpnet for flest land utenfor EU holder mest kontroll. De kjører vel nesten som TH legger opp til nå
men blir jo heller ikke hørt på av resten av EU, og det er synd igrunn.det store utbruddet der og i New York har de jo funnet ut at kom fra smitte som fikk spre seg uoppdaget før det blusset opp for fullt.
Stratgien her er nok desverre vente på vaksine og stenge ned etterhvert som smitte oppdages og teste for å lete etter flere.
Hammer and dance som det heter. dans med viruset og slå ned.
Asiaterene jakter mere i forkant både test ved ankomst og fks scanning noe også italienerene var hurtig med å innføre.
Så vi må nok leve slik en stund til.
Jeg er også forundret, næringslivet får penger ad mass , men ikke er det resurrser (test scanning) til å stoppe smitte før det sprer seg så folk kan gå på jobb i et mere åpent samfunn hvor også mange ikke kommer på jobb 8Karantene) for å holde smitte nede, -
Det er ellers merkelig at en trodde på overfylte sykehus i Kina men tila kineserene å lyve om tallene som var lave utenfor Wuhan .
En ser like store forkjeller i Europa men da forklares det annerledes.Det samme med US for den sags skyld.
.