Coronavirus 2020

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

CAT skrev: 24 sep 2020, 17:45 Strøm er vel ikke noe problem ? Er vel USB stikk på hjelmen din? Eller har u gammeldags 220v stikk kontakt 😹😹😹
Frisk mann i din alder, nei, kjøp deg en gin/tonic du.. og se film.
Munnbind er ok. Så kan jo oljearbeideren Også koste på seg en business billett,
Jeg tenker nå mer på komplikasjoner om en blir smittet og det som følger med. Min mor og far er begge over 80 år, og med tanke på retur til Thailand igjen om en blir syk eller smittet. Så det er ikke bare at man er ung og frisk en bør tenkte på men konsekvensene det medfølger for en selv og andre.

Men en gin og tonic hørtes bra ut etter å ha nå fullført snart 9 hvite måneder. Skal bli got med en fest på nyttårsaften ja.
🌞
Wood1958

wiking skrev: 24 sep 2020, 23:14 Saken er den at det er mye feilinformasjon spesielt hvis det kommer fra MSM media. I starten skrek jo Who opp om en dødlighet på 3 prosent. Og vi som har følgt med vet jo at dødlighet på Covid 19 har lenge ligget på nivå med influensa som er på 0.1 prosent. Dette sa jo en smittevern ekspert fra Tromsø allerede i starten av Covid 19. Og Fhi i Norge har jo kommet etter - dem sa at dem har styrt etter en dødlighet på 1 prosent . Og dem sa også at det nok er nærmere 0,5 prosent. Når kunnskapen i Fhi er så lav er det ikke rart at det bli så mange rare panikk tiltak og lockdown. Dødlighet på Covid 19 er nok nærmere influensa. Mange eksperter sa dette tidlig av covid 19 utbruddet. Og det viser nok at dem har rett. Dødlighetene går ned. Og at dette med lastbiler og trailere frakter lik lar jeg meg ikke lure av. Det kan være mange statistikke forklaringer bak dette. Det er bare å se på statistikk forklaringen bak at svenskene hadde mere dødsfall av såkalt covid 19 enn Norge. Men min mening er at verden må åpnes ellers vil vi få se masse død - ikke pga av covid 19 men pga av arbeidsledighet sult og andre sykdommer.
Er nok enig med mye av hva du sier, men har et litt annet perspektiv på tall dødelighet osv.
Du har ret i hva WHO sa i begynnelsen, men de skrek nå ikke opp om det, det var det vel helst media som gjorde og var en av årsakene til at jeg valgte å følge deres pressekonferanser samtidig som jeg la ut linker her i tråden.så kunne folk se hva de sa og hva media skrev
WHO sa vel at tall var forløpige og ut i fra de tall som den gang forelå samtidig som det ble gjort opmerksom på at slike tall kunne endre seg.
Ting endrer seg også nå.Vi får flere testet, og høyere tall, men lavere dødlighet faktisk noe jeg skrev om allerede når det omtrent kun var i Kina mens tall bare var fra personer på sykehus.
Men som sagt det hjelper ikke om det er liten dødelighet,For noen uker side steg tallene i Norge fks, nå legges det daglig inn 5- 6 stk på sykehuset ifølge den oversikten som er på vg, Det skrives nesten like mange uthver dag da tallet ikke øker voldsomt.
nå kan en jo ligge på sykehus forsåvidt noen dager og kanskje ha en slange luft i nesa til en kommer seg. Det ser en relativt ofte på et sykehus uten at det nødvendigvis er alvorlig.
Kanskje var det alvolig uten denne lille ekstra pustehjelpen, jeg er ikke lege men tenker det kan være viktig.
Samtidig om det er så at hvis vi slipper viruset løs som er så smittsomt kan det kanskje bli et kapasitetsproblem?
Daq kan det jo samtidig være mange andre som ikke får plass på sykehuset.
Nå sier Svenskene at de har hele tiden hatt plass men unnlater da å nevne at de senket lista for å få denne slangen i nesa.
I italia ble lista senke flere ganger .
Nå kjenner jeg også noen personlig hvor mannen også etter påtrykk fra kona ble hentet og brakt til sykehuset, uten denne korte tur
ville jeg omtalt han som tidligere bekjent.
Jeg er også enig med deg i at vi skulle åpnet , kanskje aldrig stengt. WHO var vel også imot dette. men de sa også hva en burde gjøre for å kunne holde viruset i sjakk med tiltak. Disse råd og anbefalinger har de fleste land ignorert.og resultatet ser vi i vesten.
Den økningen vi nå ser har de også advart mot
De få tilfellene som dukker opp i Asia kommer jo stort sett fra dette virusbefengte vesten..
Ser ut fra tallene at Italienerene som jo åpnet for flest land utenfor EU holder mest kontroll. De kjører vel nesten som TH legger opp til nå
men blir jo heller ikke hørt på av resten av EU, og det er synd igrunn.det store utbruddet der og i New York har de jo funnet ut at kom fra smitte som fikk spre seg uoppdaget før det blusset opp for fullt.
Stratgien her er nok desverre vente på vaksine og stenge ned etterhvert som smitte oppdages og teste for å lete etter flere.
Hammer and dance som det heter. dans med viruset og slå ned.
Asiaterene jakter mere i forkant både test ved ankomst og fks scanning noe også italienerene var hurtig med å innføre.
Så vi må nok leve slik en stund til.
Jeg er også forundret, næringslivet får penger ad mass , men ikke er det resurrser (test scanning) til å stoppe smitte før det sprer seg så folk kan gå på jobb i et mere åpent samfunn hvor også mange ikke kommer på jobb 8Karantene) for å holde smitte nede, -
Det er ellers merkelig at en trodde på overfylte sykehus i Kina men tila kineserene å lyve om tallene som var lave utenfor Wuhan .
En ser like store forkjeller i Europa men da forklares det annerledes.Det samme med US for den sags skyld.

.
Sist redigert av Wood1958 den 25 sep 2020, 01:06, redigert 5 ganger totalt.
Wood1958

Phay skrev: 25 sep 2020, 00:52 Jeg tenker nå mer på komplikasjoner om en blir smittet og det som følger med. Min mor og far er begge over 80 år, og med tanke på retur til Thailand igjen om en blir syk eller smittet. Så det er ikke bare at man er ung og frisk en bør tenkte på men konsekvensene det medfølger for en selv og andre.

Men en gin og tonic hørtes bra ut etter å ha nå fullført snart 9 hvite måneder. Skal bli got med en fest på nyttårsaften ja.
Må ikke vær beskjeden unn deg da påfyll også :D
Brukeravatar
Phay

Wood1958 skrev: 24 sep 2020, 14:45 Ser ikke vekk ifra at det i disse tider er en fordel å ha vane med værneutstyr i jobbsamneheng. det er unødvendige terskler for mange virker der som.
Men har en viss forståelse da en ser jo at der også kan nye HMSregler noen ganger ta tid å innarbeide.
Forhåpenlig endres holdninger snart. bare det kommer klarere og mindre tvetydige signaler.
Alt har vært en langvarig prosess å innføre i industrien også. Offshore så var advarsler om hjemsending og tysting eller rapportering brukt for å tvinge folk til å bruke verneutstyr. Spesielt det med å bruke vernbriller og hørselvern utendørs eller i utsatte områder, og det er fortsatt i bruk, dog litt mer vennlig enn i begynnelsen der de gikk hardt ut, og jeg tror de må gjøre det samme her enten en liker det eller ikke. Folk har eller svært mange har dårlige vaner og ønsker ikke å forandre seg før de må, eller blir tvunget til det.

Er jo litt idiotisk, da verneutstyr er til det beste for alle og ikke minst en selv. Husker jo godt kampanjen med sikkerhetsbelter i bil, hvor mange år og ressurser som ble brukt inntil det ble en vane for folk flest.
🌞
Brukeravatar
Phay

Wood1958 skrev: 25 sep 2020, 01:01 Må ikke vær beskjeden unn deg da påfyll også :D
En avtale er en avtale, og avtaler holder man ;-)

Egentlig som nevnt før, det skjer ting med kroppen når en holder seg unna alkohol, og man får bedre tid til andre ting også, selv om man egentlig ikke drikker så mye, så er det alkohol i de aller fleste sosiale settinger her nede, og hjemme også.
🌞
Wood1958

Phay skrev: 25 sep 2020, 01:09 Alt har vært en langvarig prosess å innføre i industrien også. Offshore så var advarsler om hjemsending og tysting eller rapportering brukt for å tvinge folk til å bruke verneutstyr. Spesielt det med å bruke vernbriller og hørselvern utendørs eller i utsatte områder, og det er fortsatt i bruk, dog litt mer vennlig enn i begynnelsen der de gikk hardt ut, og jeg tror de må gjøre det samme her enten en liker det eller ikke. Folk har eller svært mange har dårlige vaner og ønsker ikke å forandre seg før de må, eller blir tvunget til det.

Er jo litt idiotisk, da verneutstyr er til det beste for alle og ikke minst en selv. Husker jo godt kampanjen med sikkerhetsbelter i bil, hvor mange år og ressurser som ble brukt inntil det ble en vane for folk flest.
Han amerikanske smittelegen sier vi må nok regne med å ha maske i flere år etter vaksiner kommer, så det skal nok krangles lenge.
Hvem vet kanskje kommer det så mange vinklinger etterhvert så når en endelig kan slutte så bliir et kranglng da også .
Folk som sier de ikke vil slutte for nå har de hørt så mye om at de skal bruke, skal ikke forundre meg. :D :D
Brukeravatar
Phay

Wood1958 skrev: 25 sep 2020, 01:22 Han amerikanske smittelegen sier vi må nok regne med å ha maske i flere år etter vaksiner kommer, så det skal nok krangles lenge.
Hvem vet kanskje kommer det så mange vinklinger etterhvert så når en endelig kan slutte så bliir et kranglng da også .
Folk som sier de ikke vil slutte for nå har de hørt så mye om at de skal bruke, skal ikke forundre meg. :D :D
Det finnes jo motpoler til alt, og det er kanskje det viktigste å ta i betraktning når man lager nye regler og normer.
🌞
Wood1958

Phay skrev: 25 sep 2020, 01:35 Det finnes jo motpoler til alt, og det er kanskje det viktigste å ta i betraktning når man lager nye regler og normer.
He he ja nå lever vi den " nye normalen" etterpå blir det "den nye normalen 2 " da kan du modifisere ditt nye hodeplagg om du trives med det og slipper kanskje å bekymre deg om batterikapasitet og lading :D
kanskje får vi diskusjon om hvit burka light. også :D
Forbud mot Finnlandshette kan kanskje også snart virke merkelig
men ikke lett å selge tannpaste for å få hvite tenner.Jeg ser problemene tårne seg opp.huff
Skal se det går seg til.Etterpå mobber Kineserene oss for å leve under regimer av forbud og påbud. :D
Var ellers pressekonferanse i dag i Norge om vaksine, Nrk spurte om det ble aktulet å kjøpe fra Kina om de europeiske ikke ble godkjent.
han fikk til svar at kineserene ikke hadde noen ??? Sinovax burde googles
For ikke å snakke om når han prøver å få svar på kriterier for godkjenning av vaksine vi skal få.han tar opp fks om den amerikanske untaksloven (emergency act) de vil bruke og den tilsvarende Europeiske.
Det skal ikke brukes istedenfor ble det formulert at vi skal få en vaksine som får midlertidig godkjenning for et år hvor produsenten er opplysningpliktig om virkninger osv. men er det noe forskjell undres jeg eller bare anerledes formulert?
Sist redigert av Wood1958 den 25 sep 2020, 02:20, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Phay

Wood1958 skrev: 25 sep 2020, 01:54, Nrk spurte om det ble aktulet å kjøpe fra Kina om de europeiske ikke ble godkjent.
han fikk til svar at kineserene ikke hadde noen ??? Sinovax burde googles
Vil tro at den Kinesiske ikke er godkjent, og inntil ett land får en godkjent vaksine, så finnes det ikke vaksine vil jeg tro. Det er vel slik det fungerer.
🌞
Wood1958

Phay skrev: 25 sep 2020, 02:15 Vil tro at den Kinesiske ikke er godkjent, og inntil ett land får en godkjent vaksine, så finnes det ikke vaksine vil jeg tro. Det er vel slik det fungerer.
Er å enig i det, men det virket på svaret som om de ikke hadde noe på gang.En får jo ikke håpe at Kina og India blir venner. da forsvinner mye produksjonsapparater av medisin. Inderne holder vel å å utvikle noen de også men kan kanskje stå i stort egetbehov på produksjon.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»