Geir Rasch skrev: ↑08 aug 2020, 19:56
Det kommer an på hvilken statistikk du ser på. Det finnes ett befolkningstall for City, et annet for Muang.
City Khon Kaen er litt ov er 100.000 innbyggere, mensMuang Khon Kaen har ca 400.000 innbyggere
(Du ser forskjellen når du søker på Khon Kaen og Muang Khon Kaen.)
City er definert til de som bor i den indre bykjerne, mens muang Khon Kaen er de som bor både i den indre kjerne og de omliggende områder. Jeg som bor ca 10 kilometer utenfor sentrum omfattes ikke av City Khon Kaen, men av Muang Khon Kaen.
Er veil slik i Oslo og? De som bor utenfor ring 3 er vel ikke del av City Oslo, men del av det vi ville kaldt Muang Oslo.
Jeg eier visst halvparten av en nystartet restaurant også der oppe et sted rundt Khon Kaen, om det i bykjernen eller utenfor har jeg ikke spurt etter enda.
En thaidame jeg kjenner ble sittende arbeidsløs og blakk på et Wat nede i sør på grunn av corona og nøden var stor, som den ofte er i thailand.
Som den godtroende barmhjertige samaritan jeg er fikk jeg gjort opp noe smågjeld hun hadde pådratt seg mens hun bodde i Watet og kostet reise på henne hjem til Khon Kaen, før jeg reiste fra Thailand nå i vår.
Da hun hadde drevet restaurant tidligere, men ble svindlet av broren sin, hadde hun lyst til å starte opp med det igjen.
Enden på visa var at jeg betalte litt lommerusk for utstyr til denne lille primitive restauranten for at hun skulle kunne greie å komme igang igjen med dette. Vi skulle visst dele overskuddet og jeg få pengene tilbake også.
Vel, pengene er avskrevet for lenge siden, men mottar koslige bilder hver dag fra hvordan hun har kavet på for å stable seg på beina igjen og holdt på å innrede restauranten.
Kommer også bilder av maten hun lager nå, hver dag, samt nøyaktig oversikt over hvor mye hun selger.
En stund så hun så svart på alt at hun hadde mest lyst til å vært ferdig med dette elendige livet sitt og familien som hun også var veldig skuffet over, og som ikke hadde noe hjelp og støtte til henne.
Søt jente forresten, såvidt passert 30, og uten barn, så mulig det ikke blir den verste investeringen jeg har foretatt.
Men ser jo ikke helt vekk fra at jeg muligens ikke er eneste investor i dette, begynner jo kjenne lusa på gangen.
Men er invitert opp til sjekk, om jeg nå noen gang kommmer meg til moneybumsingland igjen.