Coronavirus 2020

Svar
Wood1958

Utpåtur skrev: 01 feb 2020, 18:37 Hørte på norske nyheter at Thai var det landet utenfor Kina med flest smittede - 19stk - hvorav 17 var Kina-turister....
Ja kommer etter der , ser ut til at Vietnam legger seg på hard linje fra begynnelsen,
Men ser statistikker faller selv om tall går opp, mange nye tilfeller siste døgn i kina, høyeste antall døde, men dødsraten i forhold til stigning er fallende.
Første dag med,flere friskemeldte enn døde, En influensa varer jo som regel noen dager. Og selv om det er et mindretall som blir utsatt for influensaer Så har jeg erfaring fra eget liv at jeg nok kan komme i den gruppe.
Så selv om det var bra stigning i smittede så er det til tross for 46 nye døde , også i alt 243 som nå er "friskemeldt"(tilsammen )
Så skulle en være så uheldig å bli smittet så er det jo tross allt over 50/50 til å bli friskemeldt he he bare hvordan tall /prosenter kan sees .
Legger til , de har kikket litt på disse tall om alder og utelukker ikke at den høye alder på de døde også har sammenheng med at det var de første døde og slikt som hurtigere sykdomsforløp kan ha en vesentlig årsak også

https://e.vnexpress.net/news/news/vietn ... 48991.html
Wood1958

Bare å beklage, men en kort korrigering av megselv
Skrev i et tidligere innlegg at det døde 1,5 prosent under vanlige influensaer i Norge
Men det var vist grovt overdrevet.
Ca 500 000 får det og ca 700 dør
Da er det vel bare 0,15 prosent ca
Så omtrent 14 ganger dødeligere dette her med dagens tall
Men de kan jo endre seg underveis.
Om de ikke gjør det så blir det jo ikke 700 som dør her men 10 000
Men samtidig ingen dommedag ut av ca 5 millioner
Når det er forskjellig dødtall fra år til år så er det også forskjellig dødlighet på virusene
2020-02-01 22.32.18.png
Kolami

jeg leste i bangkok post mens jeg ventet på kaffe late på starbuck..det var vissnok krise for Erawan helligdommen ved bts Siam fordi det var færre kinesiske turister? (vetta faen hva de legger i krise annet enn helligdommen er omringet med turisteffekter).....pga coronoviruset ble det sagt..men Bangkok hadde en liten stikker på slutten hvor de viste en kinesisk familie med munnbind i Bangkok pga forurensing..

nettutgaven btw..
https://www.bangkokpost.com/business/18 ... m-industry
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Første dødsfall utenfor Kina, en 44 årig mann fra wuhan døde på Filippinene!

🌞
Wood1958

Phay skrev: 02 feb 2020, 05:49 Første dødsfall utenfor Kina, en 44 årig mann fra wuhan døde på Filippinene!

Ja det skal nok bli store forandringer etterhvert i både alder på døde og antall, Ser ikke vekk fra at "det skjer ikke meg"holdning også er holdninger mange andre steder fks Kinesere. Ikke noe spesielt Norsk i det.
Og store varianter i de forskjellige lands legetjenester.
Det ligger jo et par stykker på intensivavdeling i Frankrike, muligheter til slikt og eventuelt respiratorhjelp til å puste uten reiseforsikring er kanskje ikke så stor, da om en er en utlending i tillegg på Fillipinene, 20 prosent får jo respirasjonproblemer.
Har ikke sett dagen tall , men i går kveld var det vel et par steder utenfor Kina som sikker snart t når opp på kinesiske tall fra den lista jeg la ut den 30Januar Den starta vel på ca 40 smittede Ikke noe problem med å formere gener her.
Tysklnd hadde 1 , nå 8, Japan 1 for 5/6dager siden nå 20 , singapoer 18 ja dette går fort.
Toppen av lista her, men det er vel snart 30 land der også.
Fra metern i går
2020-02-02 11.13.34.png
Wood1958

Kolami skrev: 02 feb 2020, 04:26 jeg leste i bangkok post mens jeg ventet på kaffe late på starbuck..det var vissnok krise for Erawan helligdommen ved bts Siam fordi det var færre kinesiske turister? (vetta faen hva de legger i krise annet enn helligdommen er omringet med turisteffekter).....pga coronoviruset ble det sagt..men Bangkok hadde en liten stikker på slutten hvor de viste en kinesisk familie med munnbind i Bangkok pga forurensing..

nettutgaven btw..
https://www.bangkokpost.com/business/18 ... m-industry
Ja slik jeg forstår når jeg snakker med min kjære er det en økende angst, selv i småbyer hvor den eneste,turisten de har sett var meg
Så jeg ser ikke,vekk ifra det kan bli småepisoder rundt omkring etterhvert
Staten gjør ikke noe og de vet de kan dø, av turister med smitte.Flere ønsker de skal holde,seg i Kina
Kolami

Wood1958 skrev: 02 feb 2020, 11:44

Ja slik jeg forstår når jeg snakker med min kjære er det en økende angst, selv i småbyer hvor den eneste,turisten de har sett var meg
Så jeg ser ikke,vekk ifra det kan bli småepisoder rundt omkring etterhvert
Staten gjør ikke noe og de vet de kan dø, av turister med smitte.Flere ønsker de skal holde,seg i Kina
Det er som du sier en overdreven greie for dette viruset--så langt..thaier ja..fashion å bruke munnbind( i bilen i bangkok)..ofte ser jeg de sitte og glane på mobilen mens de lar bilen går på tomgang hver eneste dag, mange med munnbind....forurensingen er det ingen som bryr seg med..lol..thaier er noen raringer :roll: som sikkert tar livet av flere enn mange aner..

Her om dagen ville en thai håndhilse på meg..ånei du..håndhygiene er alfaomega for å forebygge influensa..jeg leste at vi tar oss i ansiktet ca 3000 ganger i døgnet....lol...De får bruke så mye maske de vil mot viruset mens jeg bruker maske for forurensing.og håndrenser for hygiene i mellontiden.lol

Ok kinesere er vel som virus i seg selv-?? ;) snakk om å antall.. :shock:
Wood1958

Ja kanskje overdrevet , samtidig ble jo utviklingen fra 41 smittede i Kina for drøve 2,5 uker siden eksplosiv.
Den asiatiske region har vel også litt erfaring med virusepedemier , vi tenker behandling i vår verden , de tenker,beskyttelse av forskjellige årsaker. Både økonomisk ved eventuelt dyre sykehus for å behandles, samt blir du vekk ei uke så har du kanskje ikke så mye jobb etterpå.
Nå er det jo store,forskjeller på masker, beskyttelsesgrad osv,Tallene som kom i begynnelsen var vel,ca 2,5 i spredning.
Nå er det 3-4 . Tallene er jo fra en verdensregion hvor det i utgangspunkter er utbredt med maske. Så kanskje den også endrer seg.
2 forkjellige tankesett, men så lenge vi fårløpig ikke har noen medisin, så sitter vi vel litt i,samme båt i denne sak? Og da kan en kanskje se litt på deres forholdsregler.
2020-02-02 14.07.26.png
2020-02-02 14.07.26.png (13.43 kiB) Vist 2255 ganger
Så jo kartet,om forskjellige standarder i forskjellige land, hørte på NRK og hørte uttrykk som" frivillig hjemmekarantene og sykehusinleggelse om det var ønskelig" så vet ikke jeg hvordan slikt helt skal tolkes.? Så hvordan spredninge eventuelt blir her vet en jo fremdeles ikke.
Små ting vi ikke er beviste mange ganger, litt digresjon men når jeg dro til latinamerika som jo også har litt sånn kolera og malaria å,sånn.
Der var det store plakater fa myndighetense side om vann og,renslighet, og det tok sin tid før jeg som røyker fant ut at røykpakker ble åpnet i bunnen eller alle,sigarettene ble tatt ut og,snudd , som en sa (tok sin tid),til meg, han viste ikke hverken hvor de han bød en sigg til , hadde hatt sine fngre før, ellers hva slags virus de,hadde på sine fingre. Men han sikret seg mot at denne smitte skulle ende i sin munn når han forsynte seg av sigareten ved siden av i pakka.
Slike ting var langt utenfor min tankegang, selv om jeg var vaksinert.
Så,en får bare følge tviklingen

Ps legger til, en skal ike,se vekk ifra en helt annen smitte/spredningstall når dette,viruset når regioner hvor vann kan være mangelvare, der vlir,det kanskje litt mindre renhold også, forstår,derfor WHO sin bekymring for hcordan det skal gå i visse land i Afrika.
Så tall må en nok vente å se på utviklingen føren vet noe
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Det er å lese i Dagbladet at Thailand muligens har en medisin som funker mot viruset.

https://www.dagbladet.no/nyheter/leger- ... r/72095812

Legger til en link fra Bangkok Post.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... on-patient
Sist redigert av sikry den 02 feb 2020, 16:41, redigert 2 ganger totalt.
Wood1958

Kolami skrev: 02 feb 2020, 14:11 Det er som du sier en overdreven greie for dette viruset--så langt..thaier ja..fashion å bruke munnbind( i bilen i bangkok)..ofte ser jeg de sitte og glane på mobilen mens de lar bilen går på tomgang hver eneste dag, mange med munnbind....forurensingen er det ingen som bryr seg med..lol..thaier er noen raringer :roll: som sikkert tar livet av flere enn mange aner..

Her om dagen ville en thai håndhilse på meg..ånei du..håndhygiene er alfaomega for å forebygge influensa..jeg leste at vi tar oss i ansiktet ca 3000 ganger i døgnet....lol...De får bruke så mye maske de vil mot viruset mens jeg bruker maske for forurensing.og håndrenser for hygiene i mellontiden.lol

Ok kinesere er vel som virus i seg selv-?? ;) snakk om å antall.. :shock:
Ja det er også et perspektiv, lav spredning kanskje, men ganges opp i antall kinesere,så er jo jo muligheten der.Angst for følgevirkning av smitte kjente vistnok mange i Norge litt på når uvitenheten om smitte florerte den gang Aids var et nytt begrep.
Men det var vesentlig færre enn fks virusepdemi, men dengang self vesentlig høyere dødsrate
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»