Juleferien i Thailand rekorddyr for nordmenn i jula

Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Nomade skrev: 26 nov 2017, 10:28

Jøss, dette er breaking news! Endelig turt å reise til Sin City :D
Ja, det burde nok vært opprettet en Breaking News i artikkeldelen. :)

Har en venninne som jobber utafor Pattaya, og benyttet anledningen da jeg uansett hadde et par hulldager før kompisen kom, og hun insistere på å vise meg byen. Jeg var ikke så vanskelig å be. :)
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Arild Holtet skrev: 24 nov 2017, 00:38 Ingen fare folkens. Vi som bor fast i Thailand lever MEGET godt, og vi regner at vi har 1/5 eller 20% av norske priser ved ett normalt liv. Her sparer jeg over 50% av pensjonen og forsørger 7 mennesker, tror neppe jeg hadde gjort det i min by Oslo i Norge. Pris på hus er så enormt mye billigere, så å bo i Thailand er fremdeles billig. Nå er jeg ikke minstepensjonist, men minstepensjonister rundt meg HAR ny bil og hus de også.

A.H.

i mange år kosta krona under 3,5 baht

da var det 1/3 med turister som nå

lnningene var etraktlig lavere i norge

også pensjoner!

går ikke ann og klage på priser i thailand!

ps gå man på "gogobaa" så frn betale

hele morroa!

kansje best og sitte i skyggen

under ei palme , se på livet

ta en stor " handbayer" og

gi blanke i gogoba, støy og mas

og kansje stikke innom en og annen

gentelman club på dagen!

og utigjen i skyggen og ta en øl til

og en til 😂

oooååå så hærligt det æ i pattya..,,
Vedlegg
5279C6DC-15C6-4BD3-A147-FF75E829091B.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak

Det var heller ikke lenge siden man fikk over 6 bath for krona. Det var gulltida for oss nordmenn i Thailand ;)

Dette gikk altså fra en dårlig kurs, til en god kurs, og tilbake til en "dårlig" kurs igjen. Men mye skal vel skje om vi kommer oss opp på 5 eller 6-tallet igjen, så vi har trolig stabilisert oss nå.
Thailand er et billig sted å bo åkkesom for oss, vel og merke om man unngår å kjøpe eller leie bolig der turistpågangen er som størst.

Men det finnes absolutt dyre ting å kjøpe i Thailand, ting til mer norske priser. Som telefoner, pc`er og endel elektronikk. Litt rart at thaiene allikevel er såpass godt utstyrt med slikt som de er, når man tenker på pris på dette kontra lønn. Merkevarene har stort sett norske priser.
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Er vel ikke prisene i Thailand som er problemet, men svak norsk krone og sterk baht. Mange merker forskjellen når man f.eks. er en barnefamilie med budsjett.

Dette er jo ikke snakk om fastboende som lever vanlige liv uten restauranter tre ganger om dagen, men nordmenn på turiststedene i juleferien. De bor dyrt, drar på turer som kister ganske mye når de er fire og spiser alle måltider på restaurant.

Dere som bor der merker nok lite. Jeg tilpasser meg og merker lite. En familie på 4 på Kata Beach i 14 dager i jula vil derimot kjenne det nå som krona er så svak.

Tror uansett ikke disse går på GoGo-bar. :)

Prisstigningen er vel uansett liten. Husker jeg betalte 80 for Singha de første turene mine. Det er nok snittet også på denne turen. Nå sitter jeg f.eks. i ganske dyre Bangkok og drikker Chang til 90 baht. Turiststedene er enda billigere. Billig for nordmenn, men ganske dyrt for dansker. :)
Thaibreak

Tror ikke vi skal tenke som så at krona er så overvettes svak. Den har vel stabilisert seg det siste året, og det vil overraske mange om det kommer noen relativt store byks i noen retninger. Og da tenker jeg på mer enn et hopp fra 3.90 til 4 kroner.
Tror dette er nivået vi bare må venne oss til, mer eller mindre.

Selvsagt er det turistfamiliene man snakker om i overskriften. Men sammenlignet med noen år tilbake, så er det ganske mye annerledes kår å "bo" i Thailand idag også. En endring fra 6 (eller 5) til 4 bath for krona merkes godt, også for de "fastboende".
FjellKongen

Det er nok ikke bare kronekursen det kommer an på. Prisnivået i Thailand er merkbart gått høyere de senere årene, og sammen med rigide lover, overvåking og utbredt korrupsjon, er det mange som teller på knappene.

For tre uker siden var det nærmest dødt mange steder i Pattaya, forteller en venn, og om han ikke var "sjokkert", så var det ganske overraskende. Selv har han en leilighet i Jomtien, og der var det samme tendens. Ved spørsmål på barene, svarte mange at vestlige turister nå søker til Vietnam, Kambosja, Myanmar og andre lavkost-land. Disse stedene i Thailand som opplever nedgang, svarer med å sette opp prisene.

Snakk om glupinger :lol:
FjellKongen

Thaibreak skrev: 26 nov 2017, 13:26 Det var heller ikke lenge siden man fikk over 6 bath for krona. Det var gulltida for oss nordmenn i Thailand ;)

Dette gikk altså fra en dårlig kurs, til en god kurs, og tilbake til en "dårlig" kurs igjen. Men mye skal vel skje om vi kommer oss opp på 5 eller 6-tallet igjen, så vi har trolig stabilisert oss nå.
Thailand er et billig sted å bo åkkesom for oss, vel og merke om man unngår å kjøpe eller leie bolig der turistpågangen er som størst.

Men det finnes absolutt dyre ting å kjøpe i Thailand, ting til mer norske priser. Som telefoner, pc`er og endel elektronikk. Litt rart at thaiene allikevel er såpass godt utstyrt med slikt som de er, når man tenker på pris på dette kontra lønn. Merkevarene har stort sett norske priser.
"Litt rart at thaiene allikevel er såpass godt utstyrt med slikt som de er, når man tenker på pris på dette kontra lønn."

Det var sarkastisk, ikke sant? Enhver som har vært i Thailand vet at ting og tang betyr det aller meste, ja, selv en ny mobil går foran skolegang for barna, og det gjelder svært mange.
Thaibreak

FjellKongen skrev: 29 nov 2017, 21:00 "Litt rart at thaiene allikevel er såpass godt utstyrt med slikt som de er, når man tenker på pris på dette kontra lønn."

Det var sarkastisk, ikke sant? Enhver som har vært i Thailand vet at ting og tang betyr det aller meste, ja, selv en ny mobil går foran skolegang for barna, og det gjelder svært mange.
Nei, det var ikke sarkastisk. At jeg vet at det er slik, betyr ikke at jeg forstår det. Ergo synes jeg prioriteringen er merkelig, og "litt rar", som jeg sier. Selv med min norske lønn, hadde jeg aldri kjøpt en Samsung Galaxy til meg selv i Norge, om den var fire ganger så dyr her.

Men endel av disse telefonene og gadgets`ene er vel finansiert av faranger, så det blir litt annerledes.
Thaibreak

FjellKongen skrev: 29 nov 2017, 20:40 Det er nok ikke bare kronekursen det kommer an på. Prisnivået i Thailand er merkbart gått høyere de senere årene, og sammen med rigide lover, overvåking og utbredt korrupsjon, er det mange som teller på knappene.

For tre uker siden var det nærmest dødt mange steder i Pattaya, forteller en venn, og om han ikke var "sjokkert", så var det ganske overraskende. Selv har han en leilighet i Jomtien, og der var det samme tendens. Ved spørsmål på barene, svarte mange at vestlige turister nå søker til Vietnam, Kambosja, Myanmar og andre lavkost-land. Disse stedene i Thailand som opplever nedgang, svarer med å sette opp prisene.

Snakk om glupinger :lol:
Dette har vært en trend de siste årene i Pattaya ja. Dette har gått gradvis nedover, og spesielt siden den russiske rubelen tildels sprakk.

Men de som styrer turistnæringen sentralt, slår seg allikevel på brystet, siden tallene deres viser at øst-asiatiske turister, med kineserne i spissen, fyller opp kvoten, og erstatter de europeiske og russiske turistene og langtidsboende.
Problemet er bare at pengene de legger igjen, ikke går til de tradisjonelle utsalgsbodene, matstedene, markedene, barene og folkene som prøver å tjene til livets opphold, men til større haier som styrer hvor disse turistene beveger seg. De bor og spiser ofte i flokk på bestemte steder, og inntektene går til mange færre enn tidligere.

Det er mildt sagt uheldig, og mange må legge ned som følge av det.
chelsea
Sted: Bangkok

b går lengre å lengre ned som jeg sa i går at vi se 3,8 tallet innen dette året her for vi sett vel 3,7 tallet forudrer meg ikke det skjer, blir dyrt å ha ferie her i thailand + i europa når euroen er snart på 10 tallet, for min del 1 vente med vekl inn 1 mill B for jeg 25909 euro eller vente jeg kan få mere euro hmmm
Svar

Gå tilbake til «Generelt»