Juleferien i Thailand rekorddyr for nordmenn i jula

chelsea
Sted: Bangkok

Ikke siden mai 2015 har den thailandske bathen være dyrere. 32.81 mot US dollar. Det, sammen med en svak norsk krone, gjør juleferien i Thailand rekorddyr for nordmenn. Over 25 norske kroner må du ut med for 100 thaibaht idag, mandag. Mens du for fem år siden betalte 19 kroner for den samme 100-lappen. 65.000 baht tilsvarer i dag omlag 16.300 NOK. håper dere som skal nedover har med extra med pæng

god jul
sattphalat

chelsea skrev: 20 nov 2017, 17:22 Ikke siden mai 2015 har den thailandske bathen være dyrere. 32.81 mot US dollar. Det, sammen med en svak norsk krone, gjør juleferien i Thailand rekorddyr for nordmenn. Over 25 norske kroner må du ut med for 100 thaibaht idag, mandag. Mens du for fem år siden betalte 19 kroner for den samme 100-lappen. 65.000 baht tilsvarer i dag omlag 16.300 NOK. håper dere som skal nedover har med extra med pæng

god jul
Heldigvis er Thailand et land en kan velge selv litt hvor mye penger en vil bruke som turist. Det er ikke vanskelig å finne rådyre ting og tilbud. Men det er heller ikke så veldig vanskelig å leve noen uker forholdsvis billig.
Bare å gå en stjerne ned på hotellet. Og å spise noen måltider som vanlig thai gatemat. Så tenker jeg en har tatt inn den kursforskjellen.
Litt anderledes er det nok for de fastboende, som kanskje har lagt opp til endel faste utgifter utifra en annen valutakurs.
Arild Holtet

sattphalat skrev: 20 nov 2017, 22:50 Heldigvis er Thailand et land en kan velge selv litt hvor mye penger en vil bruke som turist. Det er ikke vanskelig å finne rådyre ting og tilbud. Men det er heller ikke så veldig vanskelig å leve noen uker forholdsvis billig.
Bare å gå en stjerne ned på hotellet. Og å spise noen måltider som vanlig thai gatemat. Så tenker jeg en har tatt inn den kursforskjellen.
Litt anderledes er det nok for de fastboende, som kanskje har lagt opp til endel faste utgifter utifra en annen valutakurs.
Ingen fare folkens. Vi som bor fast i Thailand lever MEGET godt, og vi regner at vi har 1/5 eller 20% av norske priser ved ett normalt liv. Her sparer jeg over 50% av pensjonen og forsørger 7 mennesker, tror neppe jeg hadde gjort det i min by Oslo i Norge. Pris på hus er så enormt mye billigere, så å bo i Thailand er fremdeles billig. Nå er jeg ikke minstepensjonist, men minstepensjonister rundt meg HAR ny bil og hus de også.

A.H.

Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

At det er merkbart dyrere å være turist her er det liten tvil om. Da jeg begynte å dra hit kosta 100 baht rundt 17 kroner. Nå koster 100 baht rundt 25 kroner. Det er vesentlig i prosent. Bruker uansett ikke mer enn tidligere da jeg gjør nettopp det Sattphalat skriver. Men jeg kan gjøre det. Da er det verre for barnefamilier som ofte vil ha sentrale resorter, og som har flere munner å mette enn meg.

Noen av de mest populære feriestedene (som Phuket og Ao Nang) ser også ut til å ha blitt jevnt dyrere de siste årene. Steder som Railey Beach er direkte dyrt.

Andre steder, derimot, som Koh Lanta, ser ikke ut til å ha forandret seg på de 10 årene det er siden jeg sist var der. Det er fortsatt råbillig. Den øya var virkelig en positiv overraskelse, da jeg på forhånd hadde frykta store endringer.

Men det er lite jeg har sett som slår Pattaya på pris. Vanlig ølpris så ut til å være 50-70 baht. Selv på diskotek midt i Walkingstreet var det langt innafor og vel så det. Skjønner således tiltrekningen på de som vil leve billig. Spesielt hvis det konsumeres mye øl. Og stranda var ikke som jeg trodde. Den var meget verre. 😂 Ellers var inntrykket jevnt over greit. Walkingstreet var jo rene Vatikanet sammenlignet med Bangla Road. Det var både renere og penere, langt mer variert enn jeg trodde, og billigere. Men da ser jeg pent mellom fingra hva frekvensen av gamlinger med purunge damer angår. At byen har et rykte skyldes ikke negativ presse, men det alle som tilbringer noen timer i byen ser selv. Når det er sagt: jeg hadde det kult!

Edit 1. Må forresten nevne kineserne som gikk i svære grupper og fotograferte oss som satt i barene i WS. Følte meg nesten som et dyr i bur, og det må i hvert fall de ladyboyene som satt og tok noen øl foran meg og min venninne ha gjort, for de fikk ikke få kinesiske kameraer i trynet. 😂

Edit 2. Opplevde også flere ganger på diskotekene i Pattaya at servitørene skrudde opp prisen når min venninne kjøpte øl mens jeg var på dass, og de så at hun var med farang når jeg kom tilbake. Sånt har jeg ikke erfart før.
chelsea
Sted: Bangkok

Noodle skrev: 25 nov 2017, 10:43 At det er merkbart dyrere å være turist her er det liten tvil om. Da jeg begynte å dra hit kosta 100 baht rundt 17 kroner. Nå koster 100 baht rundt 25 kroner. Det er vesentlig i prosent. Bruker uansett ikke mer enn tidligere da jeg gjør nettopp det Sattphalat skriver. Men jeg kan gjøre det. Da er det verre for barnefamilier som ofte vil ha sentrale resorter, og som har flere munner å mette enn meg.

Noen av de mest populære feriestedene (som Phuket og Ao Nang) ser også ut til å ha blitt jevnt dyrere de siste årene. Steder som Railey Beach er direkte dyrt.

Andre steder, derimot, som Koh Lanta, ser ikke ut til å ha forandret seg på de 10 årene det er siden jeg sist var der. Det er fortsatt råbillig. Den øya var virkelig en positiv overraskelse, da jeg på forhånd hadde frykta store endringer.

Men det er lite jeg har sett som slår Pattaya på pris. Vanlig ølpris så ut til å være 50-70 baht. Selv på diskotek midt i Walkingstreet var det langt innafor og vel så det. Skjønner således tiltrekningen på de som vil leve billig. Spesielt hvis det konsumeres mye øl. Og stranda var ikke som jeg trodde. Den var meget verre. 😂 Ellers var inntrykket jevnt over greit. Walkingstreet var jo rene Vatikanet sammenlignet med Bangla Road. Det var både renere og penere, langt mer variert enn jeg trodde, og billigere. Men da ser jeg pent mellom fingra hva frekvensen av gamlinger med purunge damer angår. At byen har et rykte skyldes ikke negativ presse, men det alle som tilbringer noen timer i byen ser selv. Når det er sagt: jeg hadde det kult!

Edit 1. Må forresten nevne kineserne som gikk i svære grupper og fotograferte oss som satt i barene i WS. Følte meg nesten som et dyr i bur, og det må i hvert fall de ladyboyene som satt og tok noen øl foran meg og min venninne ha gjort, for de fikk ikke få kinesiske kameraer i trynet. 😂

Edit 2. Opplevde også flere ganger på diskotekene i Pattaya at servitørene skrudde opp prisen når min venninne kjøpte øl mens jeg var på dass, og de så at hun var med farang når jeg kom tilbake. Sånt har jeg ikke erfart før.
har dem ikke lov til, dem har pris liste på øl på di største discotekken i pattaya for meg på ibar koster heiniken 180 b for vanlig flaske uten kort kosten den litt over 200 b
Brukeravatar
Noodle

Lucifer (tror jeg det het) hadde god pris på øl fram til 12. De ga henne det fram til de så meg. Det sto til og med med tydelig skrift rett foran meg. Da vi flytta oss innover (og fikk ny bartender) fikk vi det for prisen han gjøken som svindla meg ikke ville gi når jeg kjøpte.

En annen gang kom jeg tilbake fra dass (husker ikke hvor det var, men disko det også) hvorpå prisen hun hadde fått steg da hun som tok betaling så meg. Plutselig skulle hun ha mer.

Kun diskoer. Barene var kurante, og billige.

Ikke om jeg vet, men på Lucifer sto prisen vi skulle fått sort på hvitt. Jeg orka bare ikke mase med det.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

De har jo ladys prices om de kommer alene, men når falangen kommer, så er det andre priser ja. Det at det kommer damer er jo det som gjør at det kommer menn dit? Uten jenter/freelancere er det dømt nedenom og hjem. Lucifer forøvrig min fav plass for 10 år siden. Sist var det oppussing, og ikke åpent desverre.

Var det bra?
🌞
Brukeravatar
Noodle

Jeg syntes det var kult, selv om jeg egentlig ikke er noe diskomenneske. Mye folk, kult røykshow som sto i stil med musikken, og svære Star Wars-liggende folk som løp rundt der inne og showa. Uten tvil det kuleste diskoet jeg har vært på i Thailand (og kanskje ellers også).
Brukeravatar
Noodle

Et godt tips til de som vil spare penger er å kaste seg på dagstilbudene til diverse hoteller hos Agoda, etc. Nylig hadde jeg f.eks. suite i Bangkok med loungetilgang, med gratis drikke, kaker, osv. noen timer hver kveld. Sentralt i Sukhumvit, helsestudio med masse utstyr og flott basseng. Pris: 438 norske per natt. Da var frokosten som nytes i longen inkludert i prisen. Den loungen kom for øvrig godt med da det sto horder med kinesere i lobbyen uansett når på døgnet jeg gikk forbi (selv midt på natta), men med loungetilgang så jeg ellers ikke noe til dem.

I Pattaya betalte jeg litt over 200 kroner for svært rom i Soi Diana (eller noe sånt).

På Koh Lanta hadde jeg bungalow på stranda (med strandutsikt) for 350 kroner/natt inklusive frokost.

Og nå skal jeg avslutte en veldig spontan tur med en kompis (som dro i går) i Bangkok med femstjerners hotell til under 1900 baht/natt (uten frokost).

Spesielt i Bangkok er det lett å bo på faste steder, i hvert fall for meg, men mine faste steder priser seg høyt for tiden.

Dagens tilbud i diverse hotellapper funker således glimrende for alle som vil spare penger, men likevel bo flott.
Brukeravatar
Nomade
Sted: Oslo
Kontakt:

Noodle skrev: 25 nov 2017, 10:43 Men det er lite jeg har sett som slår Pattaya på pris. Vanlig ølpris så ut til å være 50-70 baht. Selv på diskotek midt i Walkingstreet var det langt innafor og vel så det. Skjønner således tiltrekningen på de som vil leve billig. Spesielt hvis det konsumeres mye øl. Og stranda var ikke som jeg trodde. Den var meget verre. 😂 Ellers var inntrykket jevnt over greit. Walkingstreet var jo rene Vatikanet sammenlignet med Bangla Road. Det var både renere og penere, langt mer variert enn jeg trodde, og billigere. Men da ser jeg pent mellom fingra hva frekvensen av gamlinger med purunge damer angår. At byen har et rykte skyldes ikke negativ presse, men det alle som tilbringer noen timer i byen ser selv. Når det er sagt: jeg hadde det kult!

Jøss, dette er breaking news! Endelig turt å reise til Sin City :D
www.thailandtur.no
Svar

Gå tilbake til «Generelt»