Hvordan utvide/forlenge turistvisum på SET-V og MET-V

Thaibreak

Skautrollet skrev: 28 nov 2017, 22:24 Man kan ikke konverter et visumfritt opphold til et Non Immigrant Visa. Men med et turistvisum så kan man det. Dette fordi Immigration IKKE usteder visum.

Nå tenkte jeg ikke spesielt på et Non Immigrant Visa O-A for dette er et Multiple Entry Visa hvor man må forlate Thailand senest hver 90 dag i 1 år og ikke forlenger på Immigration. Noen kaller dette visumet O-A for et 1-års visum litt feil for det er egentlig denne forlengelsen til 1 år av et Non Immigrant Visa som man normalt kaller for et 1-års visum. Noen kaller denne 1-års forlengelsen også for "extension of Stay eller oppholdstillatelse. Og dette 1-års Non Immigrant Visa O-A Multiple Entry kan konverteres til et annet Non Immigrant Visa dersom man oppfyller kriteriene til dette nye visumet.

En tjenestemann på Immigration kan forlenge et Non Immigrant Visa med 90 dager. Som jeg tidligere skrev så har jeg fått forlenget et 90-dagers Non Immigrant Visa med både 74 og 78 dager på mitt 90-dagers Non Immigrant Visa på Immigrasjon i Nong Khai. Og det var fra den dagen mitt originale visum gikk ut. Dette er et faktum for stemplene står der "svart på hvitt" i passet mitt. Og jeg mener å erindre at det ene visumet var et 90-dagers Non Immigrant Visa O og det andre et 90-dagers Non Immigrant Visa B.

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63

For the purpose of retirement (Type “O-A”)  –  Multiple entry only: must apply personally at the Embassy

http://www.thaiembassy.no/en/visa/#none_immigrant

Those who wish to stay longer or wish to change their type of visa must file an application for permission at the nearest Immigration Office where you stay or at the Immigration Bureau located at Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay as well as the change of certain type of visa
is solely at the discretion of the Immigration officer.
Vi snakker forbi hverandre. Jeg forstår ikke hva du prøver å oppnå her.
Du henviser til et multi Non-O, altså et longstay visa. Det som er snakket om over, og som jeg refererer til, er et singel non-O 90 dagers visum. Ikke det du linker til, som er et visum med muligheter til multi forlengelser. Det er noe annet, og til det gis det 90 dagers forlengelse. Ingen har nevnt noe annet.

Hva visumfritt opphold angår., så kan du definitivt konvertere dette til et singel non-O på 90 dager. Det er flere eksempler på at det gjøres, for å gå derfra videre til f.eks en forlengelse på ett år based on marriage, retirement eller annet.
Men for tiden må dette gjøres i Bangkok. Så hvor lokalt det blir, avhenger av hvor i Thailand du befinner deg.

Igjen, immigrasjonen gir normalt bare de nevnte antall dagene, som er 7, 15, 30, 60 og 90 dager, pluss ett år. Hvis du har fått noe annet, så er det fint om du setter inn en kopi av datoene her, for det er noe jeg aldri har hørt om. Hadde vært ekstremt interessant å se.
Uansett gjelder alle forlengelser fra forrige entrys sluttdato, ikke fra søketidspunktet.

At enhver entry eller forlengelse er opp til immigrasjonsoffiseren, er ikke noe nytt, og slik har det alltid fungert. Et visum er heller ingen garanti for at man slipper inn i landet. Men de har regler å følge ang. varighet, og sjonglerer veldig sjelden med slikt, såvidt meg bekjent.
Sist redigert av Thaibreak den 28 nov 2017, 23:07, redigert 1 gang totalt.
Skautrollet

Thaibreak skrev: 28 nov 2017, 22:45 Vi snakker forbi hverandre. Du henviser til et multi Non-O, altså et longstay visa. Det som er snakket om over, og som jeg refererer til, er et singel non-O 90 dagers visum. Ikke det du linker til, som er et visum med muligheter til multi forlengelse. Det er noe annet, og til det gis det 90 dagers forlengelse.

Hva visumfritt opphold angår., så kan du definitivt konvertere dette til et singel non-O på 90 dager. Det er mange eksempler på at det gjøres, for å gå derfra videre til f.eks en forlengelse på ett år based on marriage, retirement eller annet.
Men for tiden må dette gjøres i Bangkok. Så hvor lokalt det blir, avhenger av hvor i Thailand du befinner deg.

Igjen, immigrasjonen gir normalt bare de nevnte antall dagene, som er 7, 15, 30, 60 og 90 dager, pluss ett år. Hvis du har fått noe annet, så er det fint om du setter inn en kopi av datoene her, for det er noe jeg aldri har hørt om. Hadde vært ekstremt interessant å se.
Uansett gjelder alle forlengelser fra forrige entrys sluttdato, ikke fra søketidspunktet.

At enhver entry er opp til immigrasjonsoffiseren, er ikke noe nytt, og slik har det alltid fungert. Et visum er ingen garanti for at man slipper inn i landet. Men de har regler å følge ang. varighet, og sjonglerer veldig sjelden med slikt.
Du må ikke blande sammen et 1-års Non Immigrant Visa O-A "Longstay" Multiple Entry med et 90-dagers Non Immigrant Visa som man forlenger til 1 år på Immigration selv om dem begge er et Non Immigrant Visa. Forlengelsen på et 1-års Non Immigrant Visa O-A "longstay" Multiple Entry gjør man ved å krysse grensen og IKKE på Immigration. Som tidligere nevnt så hender det at utlendinger blander disse to sammen eller ikke forstår at det er to forskjellige Non Immigrant Visa.

Og dette 90-dagers Non Immigrant Visa som kan være "hele" alfabetet er hva man normalt kaller for et 1-års visum. Og noen kaller det også feilaktig for "Extension of Stay" (For det står på stemplet i passet) eller oppholdstillatelse. Dette visumet kan Immigration forlenge med opptil 90 dager. Men normalt er dette standardisert og de fleste utlendinger kjenner lite til denne muligheten. Når jeg fikk 74 og 78 dager så søkte jeg om 30 dagers forlengelse, men jeg la ved flybilletten og "vips" så hadde jeg visum for hele den resterende perioden i Thailand som jeg trengte.
Man skriker av hjertens lyst, driter når man føler for det og henger i puppen dagen lang de første 6 månedene av livet. Så det gjelder å ta vare på stunden. For resten av livet er bare en ren nedoverbakke.
Thaibreak

Skautrollet skrev: 28 nov 2017, 23:07 Du må ikke blande sammen et 1-års Non Immigrant Visa O-A "Longstay" Multiple Entry med et 90-dagers Non Immigrant Visa som man forlenger til 1 år på Immigration selv om dem begge er et Non Immigrant Visa. Forlengelsen på et 1-års Non Immigrant Visa O-A "longstay" Multiple Entry gjør man ved å krysse grensen og IKKE på Immigration. Som tidligere nevnt så hender det at utlendinger blander disse to sammen eller ikke forstår at det er to forskjellige Non Immigrant Visa.

Og dette 90-dagers Non Immigrant Visa som kan være "hele" alfabetet er hva man normalt kaller for et 1-års visum. Og noen kaller det også feilaktig for "Extension of Stay" (For det står på stemplet i passet) eller oppholdstillatelse. Dette visumet kan Immigration forlenge med opptil 90 dager. Men normalt er dette standardisert og de fleste utlendinger kjenner lite til denne muligheten. Når jeg fikk 74 og 78 dager så søkte jeg om 30 dagers forlengelse, men jeg la ved flybilletten og "vips" så hadde jeg visum for hele den resterende perioden i Thailand som jeg trengte.
Men kjære deg, det er jo du som blander sammen dette. I tråden før du kom inn, var det et single Non-O på 90 dager som det ble referert til. Hvorpå jeg skrev at det stemmer at man bare får 60 dagers forlengelse på et slikt. Altså ikke 90 dager, som du påstod i din første post.

At du bringer inn et multi 90 dagers Non-O, får du selv stå for. Et singel 90 dagers Non-O visum er ikke et "ett års visum", men kun 90 dager med èn entry.
Sist redigert av Thaibreak den 28 nov 2017, 23:58, redigert 1 gang totalt.
Skautrollet

Thaibreak skrev: 28 nov 2017, 23:11 Men kjære deg, det er jo du som blander sammen dette. I tråden før du kom inn, var det et single Non-O på 90 dager som det ble referert til. Hvorpå jeg skrev at man bare får 60 dagers forlengelse på et slikt, ikke 90 dager, som du påstod i din første post.

At du bringer inn et multi 90 dagers Non-O, får du selv stå for.
Hva jeg skrev var følgende: Et helt vanlig 90-dagers Non Immigrant Visa O kan forlenges med opptil 90 dager. Dette er noe jeg har opplevd 2 ganger tidligere og dette er informasjon Nong Khai Immigration har gitt meg.
Man skriker av hjertens lyst, driter når man føler for det og henger i puppen dagen lang de første 6 månedene av livet. Så det gjelder å ta vare på stunden. For resten av livet er bare en ren nedoverbakke.
Thaibreak

Skautrollet skrev: 28 nov 2017, 23:17 Hva jeg skrev var følgende: Et helt vanlig 90-dagers Non Immigrant Visa O kan forlenges med opptil 90 dager. Dette er noe jeg har opplevd 2 ganger tidligere og dette er informasjon Nong Khai Immigration har gitt meg.
Det er altså forskjell på et singel Non-O, og et longstay Non-O. Det er vanskelig å vite hva du mener med "vanlig", når mange også har det første, og jeg svarte i viten om at vi snakket om et singel entry Non-O visum.

Det ser forresten ut som om du kan ha fått 14 dager ekstra på dine søknader, gitt av en ekstra snill immigrasjonsoffiser, dersom datoene dine stemmer, og du hadde kun et singel non-O. Men dette er noe jeg aldri har hørt om, og det hadde vært storveis om du kopierte inn datoene her, og visumet.

Så langt tror jeg at du enten hadde et multi Non-O, eller longstay Non-O, som du karakteriserer som "vanlig", eller at du regner dagene fra søketidspunktet fra et singel Non-O. Så det er fint om vi fikk avklart det.
Sist redigert av Thaibreak den 29 nov 2017, 00:13, redigert 4 ganger totalt.
Skautrollet

Thaibreak skrev: 28 nov 2017, 23:28 Det er altså forskjell på et singel Non-O, og et longstay Non-O. Det er vanskelig å vite hva du mener med "vanlig", når mange også har det første, og jeg svarte i viten om at vi snakket om et singel visum.

Det ser forresten ut som om du kan ha fått 14 dager ekstra på dine søknader, gitt av en ekstra snill immigrasjonsoffiser, dersom datoene dine stemmer, og du hadde kun et singel non-O. Men dette er noe jeg aldri har hørt om, og det hadde vært storveis om du kopierte inn datoene her.
Jeg har slitt ut en "bunke" med pass på reiser inn og ut av Thailand, men jeg tror at dem ligger et sted. Finner jeg dem så kan jeg fint ta å skanne visum-stemplene.
Thaibreak

Skautrollet skrev: 28 nov 2017, 23:37 Jeg har slitt ut en "bunke" med pass på reiser inn og ut av Thailand, men jeg tror at dem ligger et sted. Finner jeg dem så kan jeg fint ta å skanne visum-stemplene.
Fint ;) Nyttig for meg å vite om ting utenom A4.
Thaibreak

For å oppsummere, og unngå forvirring:

1. Man kan søke om 60 dagers forlengelse lokalt, som nevnt tidligere, både fra et single entry 60 dagers Non-O visum, et multi Non-O visum, og et visumfritt opphold. Enten om man besøker sin kone, er far til et thai barn, etc.
Det gis normalt følgende lokale forlengelser: 7 dager (ved avvist søknad), 60 dager og ett år. 30 dagers forlengelser gjelder i utgangspunktet bare turistvisumene.

Her er en ny link som viser dette (se posten til BritTim litt lenger ned. Han er en av Thaivisas beste eksperter):

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... t-12436570

"According to the rules, it is possible to get a, one-time per entry, 60-day extension to visit your Thai wife (with your wife present) with no requirement for financial proof. You are entitled to this regardless of visa used for entry, or even visa exempt. Note the following qualification to this ...

An entry using a re-entry permit does not count as a new entry, and will not entitle you to another 60-day extension if you had already applied for one before the re-entry. Thus, the common 90-day entry + 60-day extension + one-year extension + return to Thailand on a re-entry permit does not allow you to tag on a 60-day extension on the end of the one-year extension. However, if you had not applied for the 60-day extension before the one-year extension, the 60-day extension at the end would be allowed
."

Jeg finner mange andre linker om temaet, som sier det samme.

2. Hva gjelder et multi Non-O, eller longstay Non-O, så kan alle entry`ene på 90 dager forlenges lokalt med 60 dager. 1900 bath. Mens man får nye 90 dager først når man tar en border-run.

Jeg finner ikke en eneste post hos Thaivisa hvor noen har fått 90 dager lokalt som forlengelse på et multi 90 dagers Non-O visum, med ett års varighet, eller singel entry. Det være seg om man har thai kone og er på besøk, eller er far til et thai barn, som vi diskuterte i den originale posten.
Kun border-runs, som automatisk gir 90 dager. Noen velger å bare kjøre border-runs hver 90. dag, mens andre velger 60 dagers lokal forlengelse hver gang.

Mange linker på dette også, som her, skrevet denne uka:

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... -marriage/

BritTim igjen litt lengre ned på siden:

"The multiple entry Non O only allows 90-day stays. The Enter before date of the visa is completely unrelated to the length of the permission to stay you receive each time you enter Thailand. Normally, as you believe, a border hop is needed on or before 11 Dec to get a fresh 90-day entry. You do have the option of a 60-day extension to visit your wife, on payment of 1,900 baht at your local immigration office. Your wife must accompany you if you wish to get this, but otherwise the 60-day extension is very easy to get."

Så hvis du har en annen erfaring, Skautrollet, så vis det gjerne med en kopi. Enten har du vært ekstremt heldig med immigrasjonen, eller så har du blandet visumene, eller kanskje husken kan spille deg et puss.

Og PS. Når du snakker om Nong Khai, så er jo det en grensestasjon. Det er noe helt annet. Med lokale immigrasjonskontor menes alle innenlands i Thailand. En border-run eller hop, gir selvsagt 90 nye dager for et multi Non-O visum.

Hvis Nong Khai er stedet du har fått såpass lange forlengelser, så forklarer jo det alt sammen. Da har vi kastet bort tid på misforståelser og feilinformasjon.
Thaibreak

PS. Skrivefeil i forrige innlegg. Oppdaget det først nå.

Bare for at ingen skal misforstå, dette ble skrevet:

"1. Man kan søke om 60 dagers forlengelse lokalt, som nevnt tidligere, både fra et single entry 60 dagers Non-O visum (skal selvsagt være 90 dagers Non-O visum, 60 dager finnes ikke), et multi Non-O visum, og et visumfritt opphold, om man besøker sin kone, er far til et thai barn etc."

Dette ble en avsporing av temaet, som var SETV og METV. Men infoen er sikkert nyttig for noen, så helt off topic var det ikke.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»