Vi snakker forbi hverandre. Jeg forstår ikke hva du prøver å oppnå her.Skautrollet skrev: ↑28 nov 2017, 22:24 Man kan ikke konverter et visumfritt opphold til et Non Immigrant Visa. Men med et turistvisum så kan man det. Dette fordi Immigration IKKE usteder visum.
Nå tenkte jeg ikke spesielt på et Non Immigrant Visa O-A for dette er et Multiple Entry Visa hvor man må forlate Thailand senest hver 90 dag i 1 år og ikke forlenger på Immigration. Noen kaller dette visumet O-A for et 1-års visum litt feil for det er egentlig denne forlengelsen til 1 år av et Non Immigrant Visa som man normalt kaller for et 1-års visum. Noen kaller denne 1-års forlengelsen også for "extension of Stay eller oppholdstillatelse. Og dette 1-års Non Immigrant Visa O-A Multiple Entry kan konverteres til et annet Non Immigrant Visa dersom man oppfyller kriteriene til dette nye visumet.
En tjenestemann på Immigration kan forlenge et Non Immigrant Visa med 90 dager. Som jeg tidligere skrev så har jeg fått forlenget et 90-dagers Non Immigrant Visa med både 74 og 78 dager på mitt 90-dagers Non Immigrant Visa på Immigrasjon i Nong Khai. Og det var fra den dagen mitt originale visum gikk ut. Dette er et faktum for stemplene står der "svart på hvitt" i passet mitt. Og jeg mener å erindre at det ene visumet var et 90-dagers Non Immigrant Visa O og det andre et 90-dagers Non Immigrant Visa B.
http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63
For the purpose of retirement (Type “O-A”) – Multiple entry only: must apply personally at the Embassy
http://www.thaiembassy.no/en/visa/#none_immigrant
Those who wish to stay longer or wish to change their type of visa must file an application for permission at the nearest Immigration Office where you stay or at the Immigration Bureau located at Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay as well as the change of certain type of visa
is solely at the discretion of the Immigration officer.
Du henviser til et multi Non-O, altså et longstay visa. Det som er snakket om over, og som jeg refererer til, er et singel non-O 90 dagers visum. Ikke det du linker til, som er et visum med muligheter til multi forlengelser. Det er noe annet, og til det gis det 90 dagers forlengelse. Ingen har nevnt noe annet.
Hva visumfritt opphold angår., så kan du definitivt konvertere dette til et singel non-O på 90 dager. Det er flere eksempler på at det gjøres, for å gå derfra videre til f.eks en forlengelse på ett år based on marriage, retirement eller annet.
Men for tiden må dette gjøres i Bangkok. Så hvor lokalt det blir, avhenger av hvor i Thailand du befinner deg.
Igjen, immigrasjonen gir normalt bare de nevnte antall dagene, som er 7, 15, 30, 60 og 90 dager, pluss ett år. Hvis du har fått noe annet, så er det fint om du setter inn en kopi av datoene her, for det er noe jeg aldri har hørt om. Hadde vært ekstremt interessant å se.
Uansett gjelder alle forlengelser fra forrige entrys sluttdato, ikke fra søketidspunktet.
At enhver entry eller forlengelse er opp til immigrasjonsoffiseren, er ikke noe nytt, og slik har det alltid fungert. Et visum er heller ingen garanti for at man slipper inn i landet. Men de har regler å følge ang. varighet, og sjonglerer veldig sjelden med slikt, såvidt meg bekjent.