Kamera på tur

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#21

Anurak skrev: 12 jul 2018, 18:38 Skal til NY snart, og må drasse på et speilreflekskamera, bør jeg droppe 70-200mm objektivet tro... Hadde vært handy med et slikt Sony-kamera ;)
Jeg er glad i speilreflekskamera og de mulighetene det gir. Men de siste gangene jeg har vært på lengre turer med det så har tele blitt lagt hjemme. Siste jeg hadde 70-200 med var tilbake i 2013. Da ble det kun brukt på en utflukt.

Et lite kamera som Sony RX100 i sine variasjoner er et utmerket kamera på tur og for min del så brukes det mest i den vide delen, tele savner jeg aldri. Har du muligheten så anbefaler jeg at du får testet Sony-kameraet eller noe lignende konkurrenter. Du kan nok bli veldig positivt overrasket. Det er et hendig kamera med høy bildekvalitet og lett å ta med på tur.

Når speilrefleks nå blir tatt med er det gjerne til mer planlagt fotografering.

Ser for meg at på en tur til NY så er den vidvinkel det du trenger og ikke tele.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#22

For dem som har ræva full av pæng så ser dette ut til å være et fantastisk kamera

https://www.youtube.com/watch?v=ezLWA47hCKU&t=289s
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

anmeno skrev: 15 jul 2018, 12:00 For dem som har ræva full av pæng så ser dette ut til å være et fantastisk kamera
Du får mye for pengene med de tidligere modellene også, og denne blir nok rimeligere med tiden den også ;-)
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#24

Snart ut på tur og fundering på hva som blir med i sekken. Canon fullformat speilrefleks får nok bli hjemme og tenker at dette blir mest sannsynlig de kameraene som får være med på tur.


Canon EOS-M
Canon EOS-M

Her påmontert et gammelt og manuelt fast objektiv fra Canon FD 28mm F3.5 fra rundt 1970. Kjøpte objektivet i mint condition fra Japan i høst. Morsomt og litt soft. Ikke veldig raskt men har gitt noen herlige bilder.
I tillegg tenker jeg det blir tatt med Canon EF-M 22mm F2 og kanskje EF-M 18-55 F3.5-5.6.
22mm er det objektivet jeg har brukt mest på min EOS-M og er et veldig godt objektiv hvor størrelsen lett kan lure en. Sylskarpt.
EF-M 18-55 er litt mer allround som passer i dagslys. Det har også en bra bildestabilisering.
Blitz blir nok ikke med, av to grunner: sjeldent bruk og jeg finner den ikke :lol:

Sony RX100 II
Sony RX100 II

Et herlig lommekamera som jeg også kan bruke manuelt og i tillegg tar bilder i RAW-format. Kjøpte tilbehør som grep for brukervennlighet og filteradapter noe som gjør at kamera blir mer fleksibelt.


Sony HDR-AS15
Sony HDR-AS15

Et lite Full-HD action kamera i vanntett hus. Morsomt å ha til litt forskjellig. Perfekt under Songkran :lol:
Har litt ulike festeanordninger til dette også.

Har litt lyst til å lage litt mere video og tenker på kanskje kjøpe inn dette:

DJI OSMO Pocket
DJI OSMO Pocket


Til video er også EOS-M et veldig kapabelt kamera hvis man filmer i Full HD og jeg har lagt inn alternativ software på kamera fra Magic Lantern. I tillegg har jeg bestilt en brakett for å kunne montere noe tilleggsutstyr og som også gjør det enklere å holde kamera for filming. Har også ekstern mikrofon til dette bruket.

Brakett
Brakett


Har jo en drone også, men tenker den mest sannsynlig får være hjemme. For mye styr meg godkjenning med å Fly drone i Thailand.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#25

Ja etter at fotointeressen har dabbet av litt i det siste, frister det å selge utstyret, og få et mer «all-round» utstyr. Speilreflekskameraet med objektivbytter er ofte litt tungvindt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#26

jeg har solgt mye utstyr for godt

har etpar olympus touch

men bruker de ikke

har ikke vert i bruk på 1 år

derimot til mitt bruk

er iphona mi med meg overalt!

ikkno drass og ha med!

for proffolk er det vel noe annet

men det blir brukbare « familjefotos»

m smarttelefon,

lett og redigere også
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#27

Anurak skrev: 18 feb 2019, 07:10 Speilreflekskameraet med objektivbytter er ofte litt tungvindt.
Enig i at speilrefleksen ofte kan bli litt tungvint, men selger den ikke.
Den tas frem når jeg skal ut å ta naturbilder, nordlys og til enkelte fotooppdrag som jeg gjør innimellom.

Å dra speilrefleksen rundt halve jorda orker jeg ikke lengre. Nå har jo EOS-M´n min også utbyttbare objektiv, men det med objektivene jeg tar med tar jo mindre plass og veier mindre samlet enn hovedobjektivet jeg bruker her hjemme på speilrefleksen.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#28

Ja det er det som er aberet med å selge det. Man kan jo få bruk for det en dag, eller få lyst til å ta opp fotograferingen igjen på et litt høyere nivå :mrgreen:
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#29

Mitt faste reisefølge (+ noen minnekort og batterier).
4F8D4B62-324A-4209-8EE4-9EF0A7A08752.jpeg
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#30

Mitt nyeste leketøy, et tilnærmet ubrukt Sony A7R. Fikk det til en så lav pris at jeg ikke kunne si nei. Skal være en veldig kapabel bildebrikke på disse, hele 36,4 Megapixel. God elektronisk søker.
Har ikke fått testet kamera enda da jeg ikke har noe optikk fra Sony, men mottok i dag adapter slik at jeg får testet det med mine Canon objektiv.

Kamera et første generasjon i A7 serien. Av negative ting som er nevnt med dette huset er risiko for uskarphet pga bevegelser i lukkeren ved sene lukkerhastigheter.
Kort batteritid sammenlignet med andre DSLR. Venter på ekstra batteri.

Skal bli spennende å teste. Vekten er jo under halve av mitt Canon kamerahus. Og vekt er det som har gjort at min store Canon har blitt mere og mere hjemme siste årene.


07212B7A-6758-47AA-916A-08D21B3872B7.jpeg
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»