På noen reiser har jeg dratt med meg Canon 5D mk2 med diverse objektiver, men ser jo at det er litt mye å dra på.
Hovedkamera på siste turer var Canon EOS-M, stort sett brukt med adapter for EF-objektiv. Mest brukte objektiv i den kombinasjon har vært Sigma 50mm F1.4. I sekken har jeg også hatt et Canon EF-M 22 mm F2.0 som er et overraskende godt og skarpt objektiv og har en fin størrelse.
Med EF-objektiv merker jeg at virker tregere enn EF-M, men jeg er glad i 1.4. Skulle helst hatt en Sigma 24 eller 35 1.4 til dette bruket da EOS-M ikke har fullformat brikke. Det gjør ofte at utsnittet kan bli litt trangt.
Et kamera jeg også har hatt med meg siden 2010 har vært Canon Powershot S90, på mange måter det beste kamerakjøpet jeg har gjort. Et kamera som går i lommen på buksene og samtidig har hatt full manuell kontroll og RAW-filer.
Dette kamera avgikk ved døden under Songkran i Chiang Mai i år da plastbeskyttelsen jeg brukte hadde fått et hull
Før neste reise må jeg vurdere et nytt lommekamera, men tenker også se om jeg kan finne alternativ til mitt EOS-M. Å ta med stort fullformat kamera utgår, det får bli til fotografering her hjemme.
Liker best fast optikk og tenker gjerne et kamera som egner seg til gatefotografi.
Spennende å høre hvilke erfaringer andre har med kamera på tur og hvilket valg de har gjort.
Tar gjerne i mot gode tips på nytt reisekamera også. For min del utgår alt som heter mobil til fotografering!