Fredag 17. august fikk jeg bekreftet fra Thailand Elite at visumet var klart og at jeg ville bli tatt imot på Suvarnabhumi av deres representant ved gaten. Da slapp jeg et lettelsens sukk. Jeg begynte å lure på om jeg hadde forregnet meg på tiden. Årsaken var at det var en del helligdager og morsdag inne i tidsløpet som jeg ikke hadde regnet med. I Thailand vil alle helligdager som faller på fridager bli "tatt igjen" i påfølgende uke. Så ingen mister sine fridager.
Turen med Norwegian fra Trondheim og videre fra Gardermoen til Bangkok gikk som smurt. Jeg ble sittende ved en trivelig kar som viste seg å være en Norwegian pilot. Artig nok hadde vi med samme bok å lese på innimellom (Jo Nesbø - "Tørst").
Fysisk sett var det som vanlig en utfordring for meg med min rygg. Det ble null søvn som vanlig og rimelig sliten i kropp og rygg da jeg landet.
Der ble jeg møtt av en smilende og hyggelig mann fra Thailand Elite ved gaten. Derfra ble jeg kjørt i en e-cart gjennom flyplassen. Noe som var en litt surrealistisk følelse når han tutet seg fram mellom gående med meg i baksetet. Litt gøyalt.
Ble kjørt opp til kontoret deres før immigrasjon der han fylte ut "blåslippen" man før utlevert på flyet. Jeg var ikke sikker på om jeg måtte fylle ut dette men hadde tatt det med. Så han fylte ut alt for meg.
Deretter ble jeg loset inn i VIP/Diplomat slusen i immigrasjonen der papirer ble sjekket og stemplet på noen minutter. Ble også møtt der av en hyggelig dame fra Thailand Elite som førte meg til deres lounge like ved bagasjebåndene. Mannen gikk og hentet bagasjen min mens jeg slappet av med en kaffekopp.
Ble så presentert med min velkomstpakke fra Thailand Elite med en flott eske og smågaver, samt papirer for medlemskapet. Selve kortet får jeg ettersendt pga det måtte produseres.
Så snart bagasjen var hentet ble jeg fulgt til henteplassen som var avtalt med taxisjåføren.
Servicen fra Thailand Elite var helt utmerket og jeg vil definitivt anbefale tjenesten så langt. Jeg vil anslå hele tidsforløpet fra ankomst til rundt 20-25 minutter inklusive hentingen av bagasje og til jeg sto og ventet på taxisjåføren.
Som vanlig må man presentere pass i mange sammenhenger i Thailand og bankfunksjonæren i Bangkok Bank gjorde store øyne da han inspiserte visumet. Han hadde aldri sett et tidligere
Som konklusjon vil jeg si at for oss under 50 år som ikke kan få pensjonistvisum i Thailand og har midler til det, så er dette en glimrende løsning framfor å måtte sjonglere et Multiple Entry Tourist Visa (METV) på 9 måneders basis. Alt du må huske er å rapportere hver 90. dag til immigrasjon (som alle andre) og å få et nytt års-stempel før det gjeldende utløper.
Kostnadsmessig kommer et Thailand Elite visum på ca kr 125.000,- etter dagens kurs (engangssum), noe som tilsvarer en årlig kostnad på ca kr 21.000,-. Når man tar i betraktning at man med METV løsning må innom Norge hver 9. måned samt gjøre utflukter (visaruns) gjentatte ganger så vil ikke kostnadene bli spesielt mindre heller. Og man sparer tiden og frustrasjonen.
Og ja, livet her så langt er herlig