Erfaring med Thailand Elite Easy Access

RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Må først av alt si at den som ønsker å ordne seg et Thailand Elite Easy Access visum bør sette igang prosessen ca 1,5 måned før planlagt reise. Jeg startet på ca 1 måned og i etterkant ga deg meg nok unødig mye uro da tidsforløpet gjorde meg litt stresset. Men det holdt. Akkurat :)

Fredag 17. august fikk jeg bekreftet fra Thailand Elite at visumet var klart og at jeg ville bli tatt imot på Suvarnabhumi av deres representant ved gaten. Da slapp jeg et lettelsens sukk. Jeg begynte å lure på om jeg hadde forregnet meg på tiden. Årsaken var at det var en del helligdager og morsdag inne i tidsløpet som jeg ikke hadde regnet med. I Thailand vil alle helligdager som faller på fridager bli "tatt igjen" i påfølgende uke. Så ingen mister sine fridager.

Turen med Norwegian fra Trondheim og videre fra Gardermoen til Bangkok gikk som smurt. Jeg ble sittende ved en trivelig kar som viste seg å være en Norwegian pilot. Artig nok hadde vi med samme bok å lese på innimellom (Jo Nesbø - "Tørst").

Fysisk sett var det som vanlig en utfordring for meg med min rygg. Det ble null søvn som vanlig og rimelig sliten i kropp og rygg da jeg landet.

Der ble jeg møtt av en smilende og hyggelig mann fra Thailand Elite ved gaten. Derfra ble jeg kjørt i en e-cart gjennom flyplassen. Noe som var en litt surrealistisk følelse når han tutet seg fram mellom gående med meg i baksetet. Litt gøyalt.

Ble kjørt opp til kontoret deres før immigrasjon der han fylte ut "blåslippen" man før utlevert på flyet. Jeg var ikke sikker på om jeg måtte fylle ut dette men hadde tatt det med. Så han fylte ut alt for meg.

Deretter ble jeg loset inn i VIP/Diplomat slusen i immigrasjonen der papirer ble sjekket og stemplet på noen minutter. Ble også møtt der av en hyggelig dame fra Thailand Elite som førte meg til deres lounge like ved bagasjebåndene. Mannen gikk og hentet bagasjen min mens jeg slappet av med en kaffekopp.

Ble så presentert med min velkomstpakke fra Thailand Elite med en flott eske og smågaver, samt papirer for medlemskapet. Selve kortet får jeg ettersendt pga det måtte produseres.

Så snart bagasjen var hentet ble jeg fulgt til henteplassen som var avtalt med taxisjåføren.

Servicen fra Thailand Elite var helt utmerket og jeg vil definitivt anbefale tjenesten så langt. Jeg vil anslå hele tidsforløpet fra ankomst til rundt 20-25 minutter inklusive hentingen av bagasje og til jeg sto og ventet på taxisjåføren.

Som vanlig må man presentere pass i mange sammenhenger i Thailand og bankfunksjonæren i Bangkok Bank gjorde store øyne da han inspiserte visumet. Han hadde aldri sett et tidligere :) Så veldig vanlige virker de ikke å være.

Som konklusjon vil jeg si at for oss under 50 år som ikke kan få pensjonistvisum i Thailand og har midler til det, så er dette en glimrende løsning framfor å måtte sjonglere et Multiple Entry Tourist Visa (METV) på 9 måneders basis. Alt du må huske er å rapportere hver 90. dag til immigrasjon (som alle andre) og å få et nytt års-stempel før det gjeldende utløper.

Kostnadsmessig kommer et Thailand Elite visum på ca kr 125.000,- etter dagens kurs (engangssum), noe som tilsvarer en årlig kostnad på ca kr 21.000,-. Når man tar i betraktning at man med METV løsning må innom Norge hver 9. måned samt gjøre utflukter (visaruns) gjentatte ganger så vil ikke kostnadene bli spesielt mindre heller. Og man sparer tiden og frustrasjonen.

Og ja, livet her så langt er herlig :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Sted: Bangkok

å hvor lenge varer visummet??? å hvor mye måtte du bet for det??
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

chelsea skrev: 02 sep 2018, 07:14 å hvor lenge varer visummet??? å hvor mye måtte du bet for det??
Lurer på om turisten sitter i Norge og er snøblind. :mrgreen:
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Hehe, vel jeg kan jo gjenta det;

Medlemskapet varer i 5 år og ved hver re-entry til Thailand får man fornyet 1 år visum. Dvs at på tampen av medlemskapet kan man ordne seg et nytt 1 års stempel og ha visum i nesten 6 år.

Kostnaden er 500.000 baht.

Ellers fant jeg også ut at jeg får rabatt på språkskolen pga jeg har eget visum og de slipper å ordne ED visum til meg. Normal pris var 4000 baht pr mnd, men pga jeg har Thailand Elite koster det 3000 baht pr mnd. Så det er en besparelse på 6 x 12.000 = 72.000 baht bare der om jeg går på samme skole i 6 år (Insight English).

Og jeg fikk faktisk et eget Thailand Elite svart skinnfuteral til passet. Alt har gått som smurt på immigrasjon og Land Transportation Department så langt. Så om det ikke har blitt lagt en rød løper så har det ihvertfall vært null problemer :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea

på 5 år med non o visa koster meg ca 9600b dette elite visan er ikke for dem som er over 50 år. skole kan du få ned til 25000 b i året for få ed vsa å u bet 500000 b for eite visa
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Skjult noen fotballresultater og svar på dette. Dette er off topic så det holder.

Resultatservice trenger vi ikke her, det finner vi mange steder.
Det er i tillegg opprettet en tråd for Premier League 2018-19 hvis dere vil diskutere dette.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami

chelsea skrev: 02 sep 2018, 17:52 på 5 år med non o visa koster meg ca 9600b dette elite visan er ikke for dem som er over 50 år. skole kan du få ned til 25000 b i året for få ed vsa å u bet 500000 b for eite visa
Du må ikke glemme at du må møte opp hos immigrasjonsmyndighetene hver 3 mnd..noen ganger hver 2ndre mnd, eller hver mnd hvis skolen har vært litt slapp med hvilke typer elever man har tatt inn..

Jeg hadde ikke noe problem med skolen..aldri..men det å ta den lange tunge veien til GOVCOMPLEX..jeg blir kvalm hver gang jeg skal ditt.men nå kan jeg endelig møte opp 1 gang i mnd og rapportere over internet..
chelsea

Kolami skrev: 03 sep 2018, 05:10 Du må ikke glemme at du må møte opp hos immigrasjonsmyndighetene hver 3 mnd..noen ganger hver 2ndre mnd, eller hver mnd hvis skolen har vært litt slapp med hvilke typer elever man har tatt inn..

Jeg hadde ikke noe problem med skolen..aldri..men det å ta den lange tunge veien til GOVCOMPLEX..jeg blir kvalm hver gang jeg skal ditt.men nå kan jeg endelig møte opp 1 gang i mnd og rapportere over internet..
møte opp hos immigrasjonsmyndighetene hver 3 mnd eller 2 mnd det er gratis,bare bruker sky train å motped taxi koster ikke mye det
Kolami

chelsea skrev: 03 sep 2018, 06:50 møte opp hos immigrasjonsmyndighetene hver 3 mnd eller 2 mnd det er gratis,bare bruker sky train å motped taxi koster ikke mye det
Det er neppe gratis å møte opp og betale 1900 Bath normal pris(prisen kan variere, 1900 eller 2900 bath) hver 2nde eller 3de mnd. Også koster det ca 70+2 bath tur retur bts, taxi tur retur mochit/guvcomplex, 120 bath+2.

Er man heldig kan man få passet før klokken 12..eller så må man vente til 13..og da går det penger til lunch..pengene går på slike tur og det er definitivt ikke gratis...ikke nok med det man må stå i ca 1 time i BTS siden man reiser grytidlig..irriterende passasjerer som finner sitt momentum så de kan glane på telefonen uten å ta hensyn til andre som står rundt er en gjenganger, kanskje de driver med salg på govcomplex og da står det en vakker brøleape og brøler ut noe på thai som det er nesten umulig å unngå å høre nede kjelleren mm.

Og etter en slik dagstur må jeg hvile i 2-3 dager etterpå. Mentalt utslitt :shock:

Mental slitasje koster. Jeg fikk installert stiebel elektron vannrenser. DUverden for en lettelse det var å ikke tenke på å fylle opp vann, eller å kjøpe vann hele tiden. Det er noe som heter å gjøre livet lettere å leve :lol:
chelsea

non-o visa er 1900 b for se jeg skal ditt igjen i sep hvor mye skal bet alt i alt :mrgreen:
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»