Smått om hvordan det fungerer i Thailand..

Kolami

Jeg vil starte med strømregningen jeg fikk for 9 dager siden. Jeg fikk en strømregning på 2 mnd siden den første strømregningen aldri ble sendt ut. Datoen for å betale regningen var 16. De kuttet strømmen under 10 timer på den 17. Uten noen som helst varsel.

OK. Da skal jeg forklare litt her.

Strømselskapet har ingenting med hverken å sende ut strømregningen eller å stenge strømmen.

1. Strømregningen er outsourcet til ett selskap som sender ut regningene.
2. Når de stenger strømmen så er også denne outsourcet. (Her kan det være hvem som helst, hvor som helst)

Så hvis det oppstår ett problem så er det få som vet hvordan det fungerer. Og når de kutter strømmen så kutter de strømmen. TIdligere var ikke så strenge på det, men forklaringen jeg har fått er at thaier liker å leve gratis på andre. Det er vel ikke noe nytt sådan :lol: Det er snakk om at de ikke vil betale for seg og utsetter regninger.
Kolami

I Thailand så mister man ikke hus og leiligheter så lett.

I Norge vil feks banken konfiskere eiendom ved uteblivelse av betaling av lån etter en periode.

I Thailand så gjør de ikke det. Banker tar sjeldent noe fra en. Og slike saker kan gå i feks opp til 10 år eller mer..

Men andre ord så kan en thai kjøpe en leilighet eller hus og la være å betale i mange mange år.
INKOGNITO

Men kjøretøy er det ikke så uvanlig at de blir fratatt. Hvor lang tid går det etter at lånet er mislig holdt tro? :roll:
Thaibreak

Kolami skrev: 18 okt 2018, 04:51 Jeg vil starte med strømregningen jeg fikk for 9 dager siden. Jeg fikk en strømregning på 2 mnd siden den første strømregningen aldri ble sendt ut. Datoen for å betale regningen var 16. De kuttet strømmen under 10 timer på den 17. Uten noen som helst varsel.

Strømselskapet har ingenting med hverken å sende ut strømregningen eller å stenge strømmen.

2. Når de stenger strømmen så er også denne outsourcet. (Her kan det være hvem som helst, hvor som helst)

Så hvis det oppstår ett problem så er det få som vet hvordan det fungerer. Og når de kutter strømmen så kutter de strømmen. TIdligere var ikke så strenge på det, men forklaringen jeg har fått er at thaier liker å leve gratis på andre. Det er vel ikke noe nytt sådan :lol: Det er snakk om at de ikke vil betale for seg og utsetter regninger.
Min bedre halvdel og jeg leide et hus med fasiliteter som svømmebasseng m.m. i South Pattaya for en del år siden, hvor strømmen plutselig ble borte bare etter en drøy måned. Vi ventet fortsatt på vår første strømregning som aldri kom. Først trodde jeg det var noe galt i boksen på gata rett utenfor eiendommen, så jeg gikk ut for å kikke. Til min store overraskelse hadde de tatt med seg hele strømboksen! Skrudd den ned og kjørt avgårde. Uten å legge igjen en beskjed eller noenting. Ingen ringte engang på..

Ante ikke hvor jeg skulle henvende meg, så jeg spurte en motorsykkeltaxi (motocy) i nærheten hvor strømmen kunne betales uten regning. Et problem med hele greia var at jeg ikke kom meg ut, verken med pickupen vår eller med PCX`en, fordi porten gikk på strøm.. Så jeg var låst inne. Fikk ikke mopeden igjennom den lille døra heller.

Så jeg tok en taxi, og betalte regninga en halvtime senere. Den hadde visst forfalt kun èn dag tidligere. Komisk nok kom det en fyr på moped senere på dagen med en strømboks surra bakpå, og skrudde opp boksen vår igjen :D

De thaiene..
Thaibreak

En annen ting man kan oppleve i Thailand, skjedde oss i samme bolig etter et drøyt års botid der. Og ble årsaken til at vi flyttet.

Etter hva vi kan kalle godt norsk høljeregn over litt tid, var grunnen i området helt metta med vann. Og da er det viktig at det ikke kommer mer fra den allmektige fyren der oppe. Viktig at han tar seg en liten pause liksom.. Får være måte på til vannlating.

Men sikkert bare for å gjøre meg irritert, så kunne han selvsagt ikke det. Det styrta nok ned noen timer til ja. Jammen godt vi var innendørs, tenkte vi.
Hehe, joda, der var det tørt og fint, helt til det begynte å surkle litt i avløpene. Noen minutter senere fikk vannet hastverk med å komme opp av jorda. Og den fant vår bolig som et passende sted for det selvsagt.

Det tok bare en times tid før huset vårt ligna mer på bassenget ute i hagen. Det pipla opp vann i store mengder fra alle sluk, på badet, kjøkkenet og utenfor, slik at det rant inn derfra også. Vi hadde vann nesten 30 cm opp på veggen i hele første etasje. Kobla ut strømmen for å ikke utfordre skjebnen, og satt der i mørket i 2. etasje og tvinna tommeltotter i timesvis. Redda det meste, men det ga ikke akkurat mersmak, så vi flytta dagen etter.

Og da skulle man selvsagt tro at man fikk tilbake depositumet i det minste. Men neida. Vi hadde ikke sagt opp boforholdet i god tid skal vite, så de penga så vi aldri noe til. Litt regn må man liksom regne med i Thailand :?
INKOGNITO

Elektriske porter bruker å ha en utkoblingsmekanisme på motorenheten da, selv i thailand, slik at porten kan åpnes ved å dra de opp ved strømbrudd :lol:
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Kolami skrev: 18 okt 2018, 04:51 Jeg vil starte med strømregningen jeg fikk for 9 dager siden. Jeg fikk en strømregning på 2 mnd siden den første strømregningen aldri ble sendt ut. Datoen for å betale regningen var 16. De kuttet strømmen under 10 timer på den 17. Uten noen som helst varsel.

Hos meg er det strømselskapet PEA ( provinsial Electricity Authority ) som leser av måleren ca.20 hver mnd. og legger den i husets postkasse. Måleren er montert på el-stolpen utenfor huset som ligger i en moban .
Strømregningen blir automatisk trekt i banken ca.12-14 hver måned.Har også auto trekk hos TOT fasttelefon og internett , True Move og helseforsikringen frå A.I.A
Hadde just jubileum , kanskje derfor de glemte deg bort :D
https://www.bangkokpost.com/business/news/1542938
Thaibreak

INKOGNITO skrev: 18 okt 2018, 11:50 Elektriske porter bruker å ha en utkoblingsmekanisme på motorenheten da, selv i thailand, slik at porten kan åpnes ved å dra de opp ved strømbrudd :lol:
Ja, helt klart. Jeg tenkte aldri på at det ville bli et problem, før vi stod der uten strøm. Prøvde å overtale porten til å kunne skyves opp, men den var lite velvillig..

Det kan jo bli en feil med hele mekanismen også, og da burde man kunne åpne den manuelt. Rart de ikke tar høyde for sånt 8-)
INKOGNITO

Thaibreak skrev: 18 okt 2018, 14:02 Ja, helt klart. Jeg tenkte aldri på at det ville bli et problem, før vi stod der uten strøm. Prøvde å overtale porten til å kunne skyves opp, men den var lite velvillig..

Det kan jo bli en feil med hele mekanismen også, og da burde man kunne åpne den manuelt. Rart de ikke tar høyde for sånt 8-)
Har vært borti flere merker av slike elektriske porter i thailand, og alle de har hatt en hendel/mekanisme på motorenheten som enkelt gjør at hele motor enheten kobles ut så de kan dras for hånd, uansett stømbrudd eller annen feil på motoren.
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Thaibreak skrev: 18 okt 2018, 14:02 Ja, helt klart. Jeg tenkte aldri på at det ville bli et problem, før vi stod der uten strøm. Prøvde å overtale porten til å kunne skyves opp, men den var lite velvillig..

Har to hus i Thailand begge har el.port. Det ene huset går den sidelengs , her er motor montert på bakken ved enden av porten , fra motor kommer det ut en aksling med et tanndrev på og porten har tilsvarende tannkamm under porten i dens lengde porten.Når strømmen uteblir låser jeg opp en liten luke nede på motor og åpner denne , porten er nå fri og kan skyves.
Det andre huset har en slik rulleport , horisontalt som går opp og ned. Her er det montert et lite håndtak ved siden av porten sommer festet til en vaier som kommer fra motor.Når en trekker i håntaket så frigjøres motor og porten kan skyves opp og ned.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»