Høyere bøter for kjøring uten førerkort

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Som et ledd i å få ned antall dødsfall på veiene er det av en spesiakomite lagt frem forslag for å redusere antall ulykker, spesielt på motorsykler.

Et av forslagene er å øke bøter for å ikke ha førerkort med opp til 1000%. Det skal også lages flere dedikerte kjørefelt for motorsykler og målrettede tiltak mot spesielt utsatte steder.

Det er 21 millioner motorsykler på veiene men kun 13 millioner har førerkort for motorsykkel.

Bøter skal økes fra dagens 500 Baht til 5000. Det antas også at bedre opplæring og større oppmerksomhet rundt ulykker skal bidra til å redusere antallet med 50% over de neste 10 årene.

Regjeringen vil vurdere forslaget i løpet av september og oktober.


NATIONALIncreased fines, better training – changes to motorbike use in Thailand
In efforts to temper the world’s number one road toll, a specially-formed Thai committee are poised to recommend a series of new measures to curb, specifically, motorcycle deaths by up to 50% per year.

Some of these include raising fines for not having a license by as much as 1000%, introducing more bike lanes and targeting accident black spots.

Daily News is reporting that the death toll from motorbike accidents in 2017 was 8,900 people.

A committee was formed to investigate causes and remedies and is now ready to recommend measures to the government to slash this by half. The measures could be in place as early as this year’s New Year celebration.

Members of the committee examined riders, vehicles, roads, environmental conditions and laws. They are keen to promote better riding skills, make sure motorcyclists follow road rules and create better awareness of the responsibilities in riding motorcycles.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Tja, det er vel desverre bare noe som kommer til å bli praktisert mot oss utlendinger vil jeg tro.

Hadde de ønsket problemet til livs hadde de innført obligatorisk kjøreopplæring etter vestlig standard i ungdomskolen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

5000 bath? De fleste som kjører motorsykkler har vel ikke feks 15k bath i inntekt? Men jeg tror ett slikt forslag kan passe i BKK..slå hard ned på motorsykkelbruken av flere grunner, farlige sjafører, forurenser utrolig mye, støyende etc etc.. Jeg føler at trafiiken blir mye roligere uten motorsykkler i nærheten i BKK..Men i resten av Thailand må nok en slik bot bli lavere kan det tenkes..
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#4

Kolami skrev: 22 aug 2018, 03:52 5000 bath? De fleste som kjører motorsykkler har vel ikke feks 15k bath i inntekt? Men jeg tror ett slikt forslag kan passe i BKK..slå hard ned på motorsykkelbruken av flere grunner, farlige sjafører, forurenser utrolig mye, støyende etc etc.. Jeg føler at trafiiken blir mye roligere uten motorsykkler i nærheten i BKK..Men i resten av Thailand må nok en slik bot bli lavere kan det tenkes..
Noe alla et to pris system , farang/thai. :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#5

Noen tanker jeg gjør meg er slik,trafikkbildet virker jo kaotisk på oss og mange kjører uten opplæring,men det har jeg også noen tanker om.
Vi kommer jo fra et land med kyst øg øyer.Mange er født og oppvokst med båt,for disse synes det sikkert rimelig unødvendig med innstramningene som kommer med båtførerebevis i Norge,og hevet overenhver tvil,mange har fått inn scoter og motpedkjøring med morsmelka her i ThailandJeg er pt litt nord for Bangkok ,og mange sier det samme,,,,moped har de jo kjørt hele livet,,,,
Og akkurat som i Norge hvor det er mange i distriktet som kvier seg for trafikkbildet i Oslo ,er det tilsvarende mange her som kvier seg for trafikken i Bangkok.
Men jeg ser også at mye skjer i trafikken med hensyn til regler,min kjære, som for noen få år siden fikk lappen med opprykk i jobben, har nå senere matte ta prøve.slik jeg forstår er det også noe som må fornyes.
Ser jo også hvordan det i løpet av de få årene jeg har frekventert her har blitt et fravær av førerhusløse biler på veiene.
Bilen må til regelmessig kontroll.
Slike ting kan man kanskje betale fra seg noen steder men åpenbart ikke overalt.Så selv om endringene kommer langsomt så går det jo fremover.
Om å få lappen i skolen er vel det mere en utopisk drøm,husker første statsbudsjett tter kuppet,
Skolesytemet ble kåret til vinnere,barna skulle få kladdebøker istedenfor løsarksystemet som de hadde,uten at set ble nevnt med et ord at nå var prosjektet med tablet til alle innstilt, så det er sikkert mye annet det både kan og bør brukes midler på i skolevesenet.
Nå vet jeg ellers ikke hvor mange mopeder det er i Bangkok ,men trafikkkaoset der hadde nok blitt betraktelig værre om mopedene ble byttet ut med biler .
Om nå dette bare skulle gjelde farranger,forsto ikke den Robert,det er vel farrangene som klager over kjøringa her og burde være de som overholdt regler om førerkort også,men kanskje jeg misforsto.?
Bare noen tanker jeg gjorde meg om emnet
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

sikry skrev: 22 aug 2018, 05:06 Noe alla et to pris system , farang/thai. :D
Jeg tror ikke de diskuterer 2 priser for bøter hehe

Aldri opplevd 2 prissystem for bot, eller hørt om noen sådan..jeg vet om 3de part har vært utsatt for det, men det er mest rykter som jeg ikke tror noe på..

Jeg kjørte uten internasjonal sertifikat her om dagen og prøvde å komme unna trafikkkontroll ..de kom 3 stk på motorsykkel og lurte på hvorfor jeg stoppet..jeg sa at jeg ikke hadde internasjonalsertifikat med meg, kun vanlig..de sa det var OK ettersom de støtter utlendinger som kjører..de ville ikke reagert hvis jeg prøvde å unngå kontrollen..og de lot det gå..jaha tenker noen nå..men det var min kjære som fikk meg til å stoppe btw og dumt var det....de sa at hvis jeg ikke hadde gjort noe så ville de vinket meg videre..vanligvis kan en slik bot andre steder koste 5000 bath hvis man ikke har internasjonal førerkort...

Det jeg lærte her var at noen steder støtter de utlendinger som er turister og andre steder tar de penger..så, denne trafikkkontrollen jeg ble stoppet på er en fast kontroll..så neste gang kjører jeg i den tro og viten at jeg blir sluppet videre..men det gjelder ikke overalt så klart..i BKK slapp jeg unna en gang fordi min kjøre snakket høl i hodet på en politikonstabel før han fikk sagt ett ord og vinket oss videre :lol:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Wood1958 skrev: 22 aug 2018, 14:44 Noen tanker jeg gjør meg er slik,trafikkbildet virker jo kaotisk på oss og mange kjører uten opplæring,men det har jeg også noen tanker om.
Vi kommer jo fra et land med kyst øg øyer.Mange er født og oppvokst med båt,for disse synes det sikkert rimelig unødvendig med innstramningene som kommer med båtførerebevis i Norge,og hevet overenhver tvil,mange har fått inn scoter og motpedkjøring med morsmelka her i ThailandJeg er pt litt nord for Bangkok ,og mange sier det samme,,,,moped har de jo kjørt hele livet,,,,
Og akkurat som i Norge hvor det er mange i distriktet som kvier seg for trafikkbildet i Oslo ,er det tilsvarende mange her som kvier seg for trafikken i Bangkok.
....
.....
..
Bare noen tanker jeg gjorde meg om emnet
Mange gode poenger der..

Litt for mange "animals" i BKK etter min mening...Motorsyklistene generelt bryr seg ikke..de er de mest farlige sjaførene man kan møte på når man er ute å går eller sykler, sammen med pickups. De bryr seg hverken om sin egen eller andres sikkerhet..
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#8

Selv om det sporer litt av emne om bøter,fint å høre Kolami's erfaringer,selv er jeg stort sett passiv passasjer her når jeg er her.
Litt positiv vinkling om trafikken må vel være at det ikke er så mange som IKKE følger opp
trafikken og lager unødvendige køer som visse bobiler og traktorer gjør i et annet land nordpå.
Mon tro hva de tenker om oss farranger i trafikken disse Thaiere,kanskje slike tanker som jeg har om bobiler og de som ligger 5 km under fartsgrensa hjemme eller 5 km under hvilken hastigheten trafikken flyter i og lager farlige situasjoner så andre kjører forbi??
Ikke vet jeg, men synes i det store og hele logistik er imponerende her,på mange felter og nivåer, selv mye kunne vært bedre.
Ikke vet jeg noe om arbeidsituasjonen for sjåfører heller.Kanskje forventes det at de skal nå så og så mye i løpet av dagen så situasjomer skapes med stress og så videre.
Men ser nå at politiet er ute og roer ned Thaier om at loven ikke trer i kraft med det første. pga uro i sosiale medier ,kunne vel også da nevnt at nødvendig kjøreopplærimg var det tid til he he.
Eller ikke så lenge siden debatten om dødstallene var oppe forrige gang her så jeg,reagerte den gang på at førerkort og oplæring ikke var tema,
Da var løsningen å satse på å bygge bedre veier,så jeg synes det da nå er skritt i riktig retning.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#9

Kolami skrev: 23 aug 2018, 04:20 Mange gode poenger der..

Litt for mange "animals" i BKK etter min mening...Motorsyklistene generelt bryr seg ikke..de er de mest farlige sjaførene man kan møte på når man er ute å går eller sykler, sammen med pickups. De bryr seg hverken om sin egen eller andres sikkerhet..
Hva? Dette kan du ikke seriøst mene? Dine påstander henger ikke på greip...
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#10

Kolami skrev: 23 aug 2018, 04:20 Mange gode poenger der..

Litt for mange "animals" i BKK etter min mening...Motorsyklistene generelt bryr seg ikke..de er de mest farlige sjaførene man kan møte på når man er ute å går eller sykler, sammen med pickups. De bryr seg hverken om sin egen eller andres sikkerhet..
Thailand er i dag verdens farligste land med mest dødsfall i prosent av befolkningen. Trafikken i Bangkok ER livsfarlig, ikke minst de gale motorsyklistene som raser avgårde på fortauene.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»