Ny mobil

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

På min siste tur til Thailand tok min gamle "ThaiPhone" et takk og farvel. Det var en Sony xperia X1 som jeg kun har brukt på reiser de siste årene og at den ikke var helt oppdatert var lett å merke. Tok relativt bra bilder, men varmgang og dårlig batteritid ble mer enn jeg kunne leve med.

En ny mobil for reiser måtte kjøpes inn. Jeg har i alle år hatt min daglige telefon stort sett liggende i safen på tur og kun sjekket ved behov.

Man merker jo at man blir avhengig av en del apper på mobilen og det var også problematisk på min gamle reisemobil.

Så spørsmålet: Hva trenger man egentlig?

Utgangspunktet mitt var å lete etter den beste mobilen til en pris jeg kan leve med. Valuta for pengene betyr mye.

Hva endte jeg opp med?

Etter mye sjekk hva som var tilgjengelig i butikkene endte jeg opp med en helt ny modell; Huawei Y9 2018. Mobilen er så ny at da det ble innkjøpt rundt månedsskiftet sa fortsatt de offisielle kildene lansering April og fortsatt er det ikke satt dato.

Hva fikk jeg?

Huawei Y9 2018 Front
Huawei Y9 2018 Front

Huawei Y9 2018 Bakside
Huawei Y9 2018 Bakside

Nærmere spesifikasjoner her hos GSMarena

Pris: 6700 Baht

Hva tenker jeg om mobilen?

Dette må være mitt beste mobilkjøp noensinne. Ytelse, siste versjon av Android, god skjerm, responsiv, batteritid mm.
Kamera henger nok en del etter de dyreste, men bilder i dagslys er helt kurante. For min del har aldri kamera vært første prioritet på mobil allikevel, men det har fortsatt et kamera som leverer helt greit når lysforholdene er gode.

Min nye ThaiPhone vs min daglige mobil som er en toppmodell fra Samsung fra forrige år?

I daglig bruk synes jeg ikke telefonen i det hele tatt står noe særlig tilbake for Samsung og jeg opplever den rimelige mobilen kun som et positivt bekjentskap.

Dette kjøpet har fått meg til å tenke tanken om det i det hele tatt er nødvendig å kjøpe dyre mobiler så fremt man ikke "må" ha det beste kamera som er mulig å få i en mobil. For meg er det ikke det.

Noen bilder tatt i likt ulikt lys (noen er justert horisont, kroppet mm, men ikke noe justeringer av selve bildene ellers)

IMG_20180402_185441.jpg
IMG_20180403_121103.jpg
IMG_20180403_182154.jpg
Bokeh-effekt lagt på i kamera
Bokeh-effekt lagt på i kamera
IMG_20180404_173946.jpg
IMG_20180408_180826.jpg
IMG_20180410_142207.jpg
IMG_20180410_152718.jpg
IMG_20180410_153012.jpg
IMG_20180412_175106.jpg
IMG_20180412_180106.jpg
IMG_20180412_223642.jpg
IMG_20180413_120724.jpg
IMG_20180413_154048.jpg
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Veldig god bilder. Huawei er jo et oppadstormende merke. Kinesiske merker har jo kapret mye av det asiatiske markedet.

Personlig har jeg 2 Samsung telefoner jeg liker veldig godt, men jeg ser ingen grunn til å ikke teste Huawei etterhvert. Foretrekker bare at de har Android system så jeg har et felles system for gadgetene mine.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Se her på denne
https://www.dinside.no/mobil/mobiltelef ... a/69711338

Jeg har sett litt på denne, og det kan bli en grei løsning for å komme ut av apple avhengigheten
🌞
Brukeravatar
Nomade
Sted: Oslo
Kontakt:

Personlig har jeg sluttet å kjøpe toppmodeller, det koster mer enn det smaker. Jeg ble også lei av å ha med to mobiler til Thailand, så nå er det dual sim som gjelder ;)

I fjor kjøpte jeg en rimelig mobil fra Motorola, modellen Moto G5+ https://www.tek.no/artikler/test-motoro ... lus/382539 og den fungerer helt brillefint. Eneste jeg nå savner er att de får ut fingern og ruller ut Oreo. Men jeg tror det er like om hjørnet nå.

Godt fornøyd med kameraet også
2018-04-16 11.15.45.jpg
www.thailandtur.no
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Er enig med at smaken av dyre toppmodeller har avtatt noe, og som teknologifreak er det morsomt å se hva denne rimelige mobilen jeg har kjøpt gir meg.

Den har også dual SIM så jeg tenker jeg bestiller tvillingkort og gradvis lar den ta over som hovedmobil.

Får se om tjenester fra bank, BuyPass med noen flere vil virke som de skal eller om det er noen restriksjoner da den er kjøpt utenfor Norge.

Siste året har det vært svært mye spennende som har skjedd med rimelige mobiler med hensyn til spesifikasjoner, ytelse og ikke minst en batterikapasitet som toppmodeller fra kjente produsenter ikke er i nærheten av.

Til min bror har jeg 2 ganger bestilt mobil med navnet Ulefone. Modell Power 2 og 3. Grunnen til begge var at første gikk i gulvet på jobb. Siste versjon har batteri på hele 6080 mAh. Og den leverer godt. Litt tung mobil etter dagens standard, men uproblematisk for mange.

Ulefone ble bestilt hos Gearbest som uten spørsmål satte lave 50 USD som tollverdi slik at prisen ble veldig behagelig. Er stadige kampanjer med gode priser derfra.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
janet

Har i mange år brukt Ericsson telefoner, vært nøgd med dem - men ikke nøgd med laderne.
Ericsson har/hadde en pris policy som avvier fra det normale, selv meget avanserte telefoner ble solgt for en OK penge.

For 2 år siden kjøpte jeg nye telefoner (en Norge og en LoS telefon - har ikke sans for dual sim).

LG Wine Smart - dette er en flip telefon, du bretter den ut, skjerm i en halvdel og tastatur på den andre.
Jeg er nøgd med den.
den veier litt men den er ikke stor, kan has i brystlomme (litt tung)
den er godt beskyttet da den er "lukket", kan mistes i gulvet
kan ta i mot litt regn mens den er lukket
litt lite batteri / 1700 mAh, butikken hadde ikke større

android lollipop
Har til gode å finne software som kan brukes til synking med Outlook/Windows 10

bruker den til snakking, sms og epost - funker OK
kamera? den har det men vet ikke om det er bra eller ikke

betalte 4500 NOKs for 2 stykker i Oslo

Får ikke lenger kjøpt nye batterier i Norge.

LG i Bangkok refuserer å bestille batterier til den da telefonen ikke selges/marfkedsføres i LoS.
Får vel prøve på MBK om jeg kan finne batteri der.
RobertX

Sjekk eBay du, Janet. Det kan være rimeligere. Bare sjekk produksjonsnummer på batteriet og søk. Mulig du får kjøpt fra Amazon.com også.

Ang synking med Windows 10 så får jeg til å koble mine Samsung telefoner til Windows 10. De bruker jo Android men usikker på hvilken versjon. Før (2015/2016) fikk jeg ikke til å koble opp for å overføre bilder, men nå fungerer det. Så det kan være lurt å prøve igjen :-) Du må godkjenne tilkoblingen på telefonen når du kobler via USB og så hente ut det du vil eller overføre ting til telefonens minne via Windows utforsker.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Anurak

iPhone + Nordea = Applepay ;)
Må følge med i utviklingen, ikke sitte fast med dnb.
Thaibreak

Jeg er ganske enkel i mobilbruken, har en Samsung Galaxy J5 Duos, som jeg kjøpte på nett til 1700 kroner ny. Duo-sim har jeg hatt siden de kom på markedet, fordi jeg må ha ett thai simkort og ett norsk. En flott løsning disse duo-sim`ene.

Men det som slår meg, og som jeg har forstått gjelder alle mobiltelefoner, er den korte batteritiden. Den kan naturligvis variere noe, men når man har endel apper, og bruker den hyppig, så må den lades hver dag/natt. Min lader står i hele natta, for sent kveldstid er jeg alltid nede i 15%.
Merkelig at ikke batteritiden er bedre, når vi skriver 2018.
RobertX

Bruk strømsparingsmodus om du har :-) Jeg bruker på mine og slår kun på "maks-modus" når jeg skal kose meg med en film eller spill. Sparer mye strøm slik.
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»