Sitter og leser denne nå og syntes det var et vektig innlegg;
Link til adressa sin artikkel;
https://www.adressa.no/meninger/ordetfr ... 470465.ece
Dette virker som en svært god artikkel omkring norsk/asiatiske forhold
Fin vinkling av en svært fordomsfull og ensidig fokusert sak. At Asia-farere henter seg bruder, og også kjøper dem, hører og leser vi støtt og stadig om. Det er den gjengse oppfatning i Norge. At damene gjør dette kun av økonomiske hensyn, nesten som en tvang for å komme ut av fattigdom, og at dette er nedverdigende (!) for damene selv.RobertX skrev: ↑13 apr 2018, 09:04 Sitter og leser denne nå og syntes det var et vektig innlegg;
Link til adressa sin artikkel;
https://www.adressa.no/meninger/ordetfr ... 470465.ece
Her snus det på flisa, og det settes fokus på hvordan disse brudene oppfatter dette selv. Er de ikke likeverdig norske damer? Skal de måtte føle seg mindreverdige fordi en vanlig oppfatning i Norge er at de er kjøpt og betalt? Jeg kan veldig godt sette meg inn i deres tankegang og situasjon, og den er lite hyggelig når man møtes som en annenrangs person i Norge. Mange lærer seg fort norsk, og leser og forstår hva som sies og skrives, og opplever fordommene i det norske samfunnet.
Èn ting er forakten den norske mannen møter, men verre er det at damene selv lider under dette.
Et godt stykke skrevet artikkel, som kanskje kan få noen og enhver til å tenke litt etter.
Vel - så lenge farangmenn fortsetter med å betale alt for sine asiatiske utkårede, kjøpe nytt hus til svigermor og et hus til i navnet på dama, ny moped og kanskje ny bil til dama eller familiemedlemmer, betale alle flyreiser, dyre hotellrom, dyre ferier osv osv - ja så er jo dama kjøpt og betalt. Det er ikke noe mere å diskutere. Det hele er kjøpt kjærlighet fra mannen sin side, og økonomisk initiert ekteskap fra kvinnen (og hennes familie) side.
Er det derimot slik at kvinnen betaler sine utgifter selv, og bidrar med sin andel til familie-fellesskapet er saken selvsagt annerledes. Men jeg er redd de fleste ekteskap som involverer vestlig mann og asiatisk kvinne ikke er slik. Ja og da blir holdningene slik de er.
Er det derimot slik at kvinnen betaler sine utgifter selv, og bidrar med sin andel til familie-fellesskapet er saken selvsagt annerledes. Men jeg er redd de fleste ekteskap som involverer vestlig mann og asiatisk kvinne ikke er slik. Ja og da blir holdningene slik de er.
No one here gets out alive...
Norge ja vesten er full av fordommer mot fremmede!
En fremtredende økende tendens..
Den er der åpenlyst og skult..
Jeg føler det er mindre fordommer
Ved og «bo i thailand» lettere og enklere for
Begge parter,.
Det og ha såkalt « hentebrud» i norge
Er ikke alltid nei en dans på roser,
Store kulturelle forskeller er med på
Og øke det hele, dette er kun en generell
Betraktning !.
Vil bare si jeg har hatt ikke få men mange
Stygge opplevelser i norge!..
En fremtredende økende tendens..
Den er der åpenlyst og skult..
Jeg føler det er mindre fordommer
Ved og «bo i thailand» lettere og enklere for
Begge parter,.
Det og ha såkalt « hentebrud» i norge
Er ikke alltid nei en dans på roser,
Store kulturelle forskeller er med på
Og øke det hele, dette er kun en generell
Betraktning !.
Vil bare si jeg har hatt ikke få men mange
Stygge opplevelser i norge!..
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. 
Det var jo en som skrev her inne at falangen sto for 20% 40%? eller no i Isaanมังคุด skrev: ↑14 apr 2018, 03:29 Vel - så lenge farangmenn fortsetter med å betale alt for sine asiatiske utkårede, kjøpe nytt hus til svigermor og et hus til i navnet på dama, ny moped og kanskje ny bil til dama eller familiemedlemmer, betale alle flyreiser, dyre hotellrom, dyre ferier osv osv - ja så er jo dama kjøpt og betalt. Det er ikke noe mere å diskutere. Det hele er kjøpt kjærlighet fra mannen sin side, og økonomisk initiert ekteskap fra kvinnen (og hennes familie) side.
Synes du tok i litt men, for noen er det vel slik, mens andre gnukker på formuen sin og vil ikke gi noen ting, eller har ingenting å gi. Vet ikke hva som er verst jeg, han som blir utnyttet, eller han som utnytter. Kanskje best der utnyttingen er mer likedelt?มังคุด skrev: ↑14 apr 2018, 03:29 Vel - så lenge farangmenn fortsetter med å betale alt for sine asiatiske utkårede, kjøpe nytt hus til svigermor og et hus til i navnet på dama, ny moped og kanskje ny bil til dama eller familiemedlemmer, betale alle flyreiser, dyre hotellrom, dyre ferier osv osv - ja så er jo dama kjøpt og betalt. Det er ikke noe mere å diskutere. Det hele er kjøpt kjærlighet fra mannen sin side, og økonomisk initiert ekteskap fra kvinnen (og hennes familie) side.
Skal ikke la dette bli en diskusjon om kjøpebruder, for vi vet hvor galt avsted det bar hos Asiaforum, det er mange sterke meninger om dette. Men jeg vil bare si at det absolutt ikke trenger å være kjøpt kjærlighet selv om mannen er den som bidrar mest, og betaler det ene og det andre. Dette er et altfor enkelt utsagn. Man kan ikke dra alle over en kam på denne måten.มังคุด skrev: ↑14 apr 2018, 03:29 Vel - så lenge farangmenn fortsetter med å betale alt for sine asiatiske utkårede, kjøpe nytt hus til svigermor og et hus til i navnet på dama, ny moped og kanskje ny bil til dama eller familiemedlemmer, betale alle flyreiser, dyre hotellrom, dyre ferier osv osv - De ja så er jo dama kjøpt og betalt. Det er ikke noe mere å diskutere.t hele er kjøpt kjærlighet fra mannen sin side, og økonomisk initiert ekteskap fra kvinnen (og hennes familie) side.
Det kan meget vel være ekte kjærlighet, selv om mannen er en økonomisk gullgruve for damene. Slik kan det også være i Norge. Det er ganske frekt å anta at det ikke finnes kjærlighet i disse forholdene. Jeg kan garantere at det finnes i vårt forhold, tross relativt stor aldersforskjell. Dessuten kan kjærlighet være så mangt.
Men nå var ikke fokuset i artikkelen om damene er kjøpt og betalt eller ikke. Artikkelen ser det fra damenes side, og det faktum at damene lider i kjølevannet av norske fordommer. De er ikke annenrangs damer, så langt derifra, men de blir oppfattet slik og føler dette selv, og det er trist.
Hvis et kjærlighetsforhold er basert på utnytting, den ene eller den andre veien eller evt gjensidig - er vel ikke akkurat forholdet bygd på kjærlighet...men på utnytting. Men det dr jo mange som lever på illusjoner og livsløgner. Men tror ikke de er videre lykkelig...
Skal ikke uttale meg bastant om fordommer i Norge ift asiadamer. Men det er helt klart - vi er fulle av fordommer mot alt og alle. Sånn er det bare. De aller verste er de som sier de ikke har fordommer. Det er jo en fordom i seg selv...Thaibreak skrev: ↑14 apr 2018, 11:56 Skal ikke la dette bli en diskusjon om kjøpebruder, for vi vet hvor galt avsted det bar hos Asiaforum, det er mange sterke meninger om dette. Men jeg vil bare si at det absolutt ikke trenger å være kjøpt kjærlighet selv om mannen er den som bidrar mest, og betaler det ene og det andre. Dette er et altfor enkelt utsagn. Man kan ikke dra alle over en kam på denne måten.
Det kan meget vel være ekte kjærlighet, selv om mannen er en økonomisk gullgruve for damene. Slik kan det også være i Norge. Det er ganske frekt å anta at det ikke finnes kjærlighet i disse forholdene. Jeg kan garantere at det finnes i vårt forhold, tross relativt stor aldersforskjell. Dessuten kan kjærlighet være så mangt.
Men nå var ikke fokuset i artikkelen om damene er kjøpt og betalt eller ikke. Artikkelen ser det fra damenes side, og det faktum at damene lider i kjølevannet av norske fordommer. De er ikke annenrangs damer, så langt derifra, men de blir oppfattet slik og føler dette selv, og det er trist.
Jeg har dog mange venner og bekjente i Norge som er gift med kvinner fra Asia, kan ikke si at jeg har opplevd at de møtes med fordommer blandt felles bekjente. En kompis som gifta seg med ei bardame fra Isaan opplevde vel mere fordommer i Thailand enn i Norge ift til dama og det gjaldt dama sin opplevelse av det hele også.