Det som er spesielt er at det nå er kommet mer fokus på virtuell surround rettet mot hodetelefoner. Dolby Atmos finnes i en egen PC utgave. DTS X Headphones har et tilsvarende opplegg. Og det høres jo veldig bra ut!
Historisk sett så har jeg brukt et BOSE satelittsystem med 5.1 lyd. Masse sprut og heftig dynamikk. Men ikke noe man kan dra på med om man vil ha et greit forhold til naboene. En aktiv sub er jo også noe som virkelig får det til å svinge.
Utforskningen av hodetelefonene startet mens jeg var i Hua Hin og jeg brukte mine BOSE noice cancellation klokker. Bra lyd på de så jeg begynte å se på bitrates og kvaliteten jeg fikk via Spotify og hva mobilen kunne gjøre (Samsung Note 8). Det viste seg da at det var flere innstillinger jeg kunne justere opp og lyden ble plutselig utrolig deilig og hypnotiserende
Det som ansees som "lossless" eller full oppløsning musikk er ca 1400 kbps (1,4 mbps).
Så etter mye rot og kos med musikk på turen var det å hente fram mine nedstøvete Sennheiser HD650 hodetelefoner når jeg kom hjem. Og begynte å plukke opp researchen igjen. Koblet hodetelefonene rett på PC hodetelefon utgang og lyden var med en gang meget god.
Men det store spørsmålet var, kan den bli bedre?
Så bestemte jeg meg for å kjøpe noe jeg satt og vurderte lenge når jeg var i Thailand. Jeg fant nemlig ingen forhandler av denne modellen, men mistenker at det sikkert finnes mindre forhandlere i Bangkok som selger slikt ala norske Hifi Klubben. Uansett, jeg bestilte meg et par Sennheiser HD800S hodeklokker til den nette sum av 12500 kr fra en Oslo butikk. De kom i går.
De ble koblet opp på samme måte som HD650 rett i PCen og lyden var meget god. Hakket bedre enn 650 som også er veldig gode.
Men den store halleluja oppdagelsen kom når jeg oppdaget strømmetjenesten Tidal. De leverer nemlig audio kvalitet på ca 1100 kbps. Og det var jaggu som honning på ørene! Helt utrolig bra! Så jeg kommer til å si opp Spotify premium til 129 kr og hopper til Tidal full Hifi premium til 199 kr. Fantastisk kos å sitte og slappe av med. Men jeg mangler jo fortsatt hodetelefon-forsterkeren! Og den kommer i dag