Thaier må betale skatt på det de tar med seg fra en reise i utlandet

Svar
Kolami

Det siste er visstnok dette.

Yep, jeg fikk høre i går at hvis en thai kjøper harde ting i utlandet parfyme, klokker etc så må de betale skatte ved innreise.

Det andre som kanskje er det rareste, er når de reiser ut av landet. Da må de passe på å få kvittering på feks klokker, telefon, lesebrett osv..Hvis ikke, risikerer å måtte betale skatte den dagen de kommer tilbake til Thailand. :roll:

Det beste med denne nyheten er at det ikke gjelder faranger :lol: enda :roll:

Det skal visstnok ha godt på en nyhetskanal..men jeg finner ikke lignende nyheter andre steder..enda..
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Vedlegg
2F080156-EAD3-4749-8264-D2DF1988252D.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Dette er ikke unikt for Thailand. De fleste land har varianter av dette. Vi også. Kjøper du varer over en viss verdi i Thailand, og tar dem med til Norge, skal du egentlig gå på rødt og betale mva. Dersom du stoppes og mistenkes for å ha kjøpt f.eks. kameraet du har i veska i landet du kommer fra, kan du også i vestlige land bli nødt til å fremvise kvittering på at varen er kjøpt her, og at mva derfor er betalt. Av den grunn anbefales det blant annet at de som reiser med kostbart utstyr (f.eks. fotografer) fyller ut noen skjemaer før de reiser, så de slipper kvitteringsstyret.

Dette vil selvsagt ikke gjelde utlendinger som ikke er skattepliktige til Thailand. Vi må derimot skatte for varene vi kjøper i våre respektive hjemland.

(Og dette er for øvrig årsaken til at utlendinger får igjen VAT på flyplassen).
Kolami

Jeg skal ærlig innrømmre at dette er noe jeg ikke kan så mye om..men, slik det er nå er det thaier som er redde for at de må stå i kø i flere timer for å registere mobiler, laptoper, kameraer osv før de foretar seg reisen..

Jeg vet jo at når man skal klarere eller ei så går man må rødt eller grønt..men jeg ser aldri noen som går på rødt hehe..så jeg vetta faen..
Brukeravatar
riflefish

Noodle skrev: 08 mar 2018, 08:21 Dette er ikke unikt for Thailand. De fleste land har varianter av dette. Vi også. Kjøper du varer over en viss verdi i Thailand, og tar dem med til Norge, skal du egentlig gå på rødt og betale mva. Dersom du stoppes og mistenkes for å ha kjøpt f.eks. kameraet du har i veska i landet du kommer fra, kan du også i vestlige land bli nødt til å fremvise kvittering på at varen er kjøpt her, og at mva derfor er betalt. Av den grunn anbefales det blant annet at de som reiser med kostbart utstyr (f.eks. fotografer) fyller ut noen skjemaer før de reiser, så de slipper kvitteringsstyret.

Dette vil selvsagt ikke gjelde utlendinger som ikke er skattepliktige til Thailand. Vi må derimot skatte for varene vi kjøper i våre respektive hjemland.

(Og dette er for øvrig årsaken til at utlendinger får igjen VAT på flyplassen).
Vedrørende moms fritak på gardermoen

Er det noe merklig,

For m utenlans pass slipper en

Ikke hele momsen,,!

Men de trekker da fra kun 21%

Merklig, at man ikke slipper unna m

Hele momsen?!,,
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i Thailand, men i Norge har vi vanligvis kvitteringene våre online. Bare det å kjøpe et par høretelefoner hos Space World blir registrert med navn og nummer. Det er således ikke noe å tenke på. Jeg vet en del fotografer styrer med det jeg skrev over når de skal ut av landet, men jeg har aldri giddet. I verste fall får jeg grave fram kvitteringene hvis de begynner å mase.

I realiteten oppstår nok problemet først og først dersom f.eks. duppeditten ligger i emballasjen.

Rifle: Jeg vet ikke hvorfor de bare får 21 prosent, men kanskje er MVAen bygd opp på en eller annen lur måte? Det skulle forresten bety at det vil være penger å tjene på å kjøpe elektronikk i Norge hvis man er utlending og får igjen 21 prosent. Normalt (når krona er sterkere enn i dag ...) er elektronikk ganske hyggelig priset i Norge. Med 21 prosent fritak for moms blir det penger av det.
Brukeravatar
riflefish

Noodle skrev: 08 mar 2018, 13:22 Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i Thailand, men i Norge har vi vanligvis kvitteringene våre online. Bare det å kjøpe et par høretelefoner hos Space World blir registrert med navn og nummer. Det er således ikke noe å tenke på. Jeg vet en del fotografer styrer med det jeg skrev over når de skal ut av landet, men jeg har aldri giddet. I verste fall får jeg grave fram kvitteringene hvis de begynner å mase.

I realiteten oppstår nok problemet først og først dersom f.eks. duppeditten ligger i emballasjen.

Rifle: Jeg vet ikke hvorfor de bare får 21 prosent, men kanskje er MVAen bygd opp på en eller annen lur måte? Det skulle forresten bety at det vil være penger å tjene på å kjøpe elektronikk i Norge hvis man er utlending og får igjen 21 prosent. Normalt (når krona er sterkere enn i dag ...) er elektronikk ganske hyggelig priset i Norge. Med 21 prosent fritak for moms blir det penger av det.
Kona kjøpte et lommekamra på sitt ene thaipass for snart 3 årsiden

Fant ingen steder hvor det var rimligre!

Har ikke nå også elkjøp kommet til

Gardermoen. ? ,,

Ps jeg hadde med en ny tv engang fra

Thailand gikk på født og sa jeg hadde

En tv den kosta under 5000 nok,s

Sa jeg og det var det ,

Nå ervel taxfree grensen økt noen lapper
,
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»