Faranger får lån i thaibanker.

Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#11

Thaibreak skrev: 18 jan 2018, 21:13 Veldig godt gjort av deg. Man kan jo tenke seg selv hvor mye noen hundre bath betyr for de som kanskje tjener fra 6000 til 10.000 bath i måneden. Noen ganger dreier det seg om mer enn noen hundre også. For oss kanskje småpenger.

Jeg opplevde sjøl å få for mye tilbake en gang, men oppdaget det med en gang og ga pengene tilbake. Hun trodde jeg hadde betalt med 1000 bath, mens jeg bare betalte med 500. Hun var helt på gråten av glede. 500 bath for henne var nesten to dagslønner.

Jeg har også opplevd det motsatte noen ganger. Har betalt hos 7eleven eller FamilyMart med en stor seddel, og fått veksel ut fra en mindre. Noen ganger går det greit å si ifra, men andre ikke. Og da er det vanskelig å bevise hva man faktisk betalte med, eller motbevise en påstand.
Ahaaa.....derfor de teller så frenetisk. Har lurt på hvorfor pengene må telles så mye mere grundig enn jeg er vant til fra europa. Men de blir selvfølgelig holdt personlig ansvarlige for feil. Samme som hvis en servitør missforstår en matbestilling, leverer feil rett og kunden nekter å betale for den. Jeg er en dekadent jævel uten forståelse for dærlig økonomi.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#12

มังคุด skrev: 18 jan 2018, 20:42 Og hvordan er renter og andre lånevilkår i thailandske banker sammenlignet med Noreg da?
Vet ikke mer enn jeg har har referert, som er opplysninger jeg har fra min datter sjekket dette for oss.
Må nok gå en runde til med banken, og også få vite rentenivået på et evt. lån.

Har hatt en sparekonto, eller "høyrentekonto" tidligere, men rentenivået på en sånn konto er ikke mye å skryte av i Thailand.

Er usikker på om min datter opplyste banken om hvor gammel jeg er, men har passert de 60.
Om lånepengene må stå på en konto avhenger vel av om pengene tas ut etter lånet for å betale for bilen, eller hva man låner penger til. Men selvfølgelig vil jeg ha pengene i den banken som jeg låner fra så lenge det er aktuelt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#13

PiTa skrev: 19 jan 2018, 08:15 Vet ikke mer enn jeg har har referert, som er opplysninger jeg har fra min datter sjekket dette for oss.
Må nok gå en runde til med banken, og også få vite rentenivået på et evt. lån.

Har hatt en sparekonto, eller "høyrentekonto" tidligere, men rentenivået på en sånn konto er ikke mye å skryte av i Thailand.

Er usikker på om min datter opplyste banken om hvor gammel jeg er, men har passert de 60.
Om lånepengene må stå på en konto avhenger vel av om pengene tas ut etter lånet for å betale for bilen, eller hva man låner penger til. Men selvfølgelig vil jeg ha pengene i den banken som jeg låner fra så lenge det er aktuelt.
Har man passert 60 får man ikke engang finans på bil !
Og låne penger som utlenning er meget vansklig!
Da er det nok enklere og låne i norge
Og ta pengene til thailand!
Thailansk kreditt system er nok ikkså
Enkelt!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#14

PiTa skrev: 18 jan 2018, 17:28 Usikker på om dette er rett tråd...
Men fikk vite i dag at jeg kan få lån i Ayudhya/Krungsri Bank som jeg har vært kunde i en del år - men bruker nå en annen bank til overføring av penger som har bedre kurs.
Vet ikke om noen andre er i samme situasjon; at de har lånt, eller kan låne penger i thaibank som utlending.
Men kravet er at en thai er med å undertegner. Blir vel helst kone eller nær familie som kan stole på deg så de ikke selv blir sittende igjen med regningen.

Som du selv sier er det jo et krav her, dvs att en for selvstendig utlending er det meget vanskelig å låne penger i thaibank. Med mindre man jobber og har work permit osv.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#15

Ja, det har jeg vært inne på - det er en fordel med arbeidstillatelse, for jobber en i Thailand betaler en også skatt til landet - men det var ingen betingelse. Vet heller ikke om en også da må ha en thai til å signere på et eller annet.

Men da vi ville låne penger tidligere var det kona som var den formelle lånetakeren med min signatur som en finansiell garantist - men lånet kunne ikke gjennomføres fordi kona som den formelle lånetakeren ikke hadde jobb og inntekter.
Nå er det jeg som er hovedlånetaker, men må ha underskrift også fra en thai, f.eks min datter, eller andre - men hun har for tiden ikke jobb eller inntekt, men er student. Allikevel kan jeg få låne penger i eget navn, om jeg skaffer til veie de papirene som kreves, og som ikke er stort mer enn de jeg må levere til Immigration ved min årlige forlengelse av opphold på bakgrunn av Non Imm O Visa. Det er opplysningene jeg har fått og som evt. må dobbelsjekkes med banken.
Men om jeg kommer til å oppta lån er langt fra sikkert.
Sist redigert av PiTa den 19 jan 2018, 16:59, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#16

riflefish skrev: 19 jan 2018, 08:39 Har man passert 60 får man ikke engang finans på bil !
Og låne penger som utlenning er meget vansklig!
Da er det nok enklere og låne i norge
Og ta pengene til thailand!
Thailansk kreditt system er nok ikkså
Enkelt!
Men nå har jeg fått beskjed om at det er mulig for meg å låne penger til kjøp av bil, og at det ikke vil bli vanskelig.
Jeg er nok ikke kredittverdig til å oppta et sånt lån i Norge nå, av forskjellige grunner, så det er uaktuelt, men vil klare et sånt lån her - ellers ville jeg aldri ha vurdert det.
Om min datter har opplyst hvor gammel jeg er vet jeg ikke - skal sjekke i morgen.
Får jeg problemer med lånet vil min datter få problemer, eller banken tar bare pant i bilen og overtar den.
Men jeg får den ikke i mitt navn før den er betalt fullt ut.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#17

Hvilken bank kan det være gunstig å høre med for å få lån til bolig?

En eiendomsmegler mente at selv om jeg var farang og vi var gifte og jeg kunne vise til fast inntekt fra Norge, hun fast jobb, så var det visstnok vanskelig..hun måtte kvitte seg med 2 lån visstnok som ikke var allverden i forhold til hennes inntekt..bla billån..

Noen som har noen råd underveis?

Jeg kommer til å prøve alle banker uansett..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#18

Kolami skrev: 23 feb 2018, 15:44 Hvilken bank kan det være gunstig å høre med for å få lån til bolig?

En eiendomsmegler mente at selv om jeg var farang og vi var gifte og jeg kunne vise til fast inntekt fra Norge, hun fast jobb, så var det visstnok vanskelig..hun måtte kvitte seg med 2 lån visstnok som ikke var allverden i forhold til hennes inntekt..bla billån..

Noen som har noen råd underveis?

Jeg kommer til å prøve alle banker uansett..

Banken viljo måtte kreve sikkerhet!

Av din kone!

Det er ikke vært nokk sikkerhet i bolig en

kjøper,,

Men kontakt da «

Magnacharta» advokat firma i pattaya

http://magnacarta.co.th

De driver og assisterer m lån

Og har kontakter i bank

Men det koster ikkno og prøve
Vedlegg
426E5FB1-EC62-40D6-9C9E-7F601BA73F62.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#19

riflefish skrev: 23 feb 2018, 15:53 Banken viljo måtte kreve sikkerhet!

Av din kone!

Det er ikke vært nokk sikkerhet i bolig en

kjøper,,

Men kontakt da «

Magnacharta» advokat firma i pattaya

http://magnacarta.co.th

De driver og assisterer m lån

Og har kontakter i bank

Men det koster ikkno og prøve
Ja, det er det med sikkerhet såklart..jeg overså den litt siden jeg ikke så det som noe hinder eller problem..men kun utifra inntekt..

Kanskje betale ut hele billånet kan være en fordel..ser ut som billån er noe de ikke liker ifølge megleren.

Du er vel inne på noe..de vil vel ikke sitte på bolig..det skjer av og til at condoer blir overtatt her jeg bor av banken..litt nifs egentlig..synes det er litt for mange..men kanskje pga de bruker klistremerke fra de ulike bankene så er slikt lettere å se..

Jeg skal høre med de og se hva de sier..det gjelder å prøve alle muligheter..takk for tipset..
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»