Usikker på om dette er rett tråd...
Men fikk vite i dag at jeg kan få lån i Ayudhya/Krungsri Bank som jeg har vært kunde i en del år - men bruker nå en annen bank til overføring av penger som har bedre kurs.
Vet ikke om noen andre er i samme situasjon; at de har lånt, eller kan låne penger i thaibank som utlending.
Men kravet er at en thai er med å undertegner. Blir vel helst kone eller nær familie som kan stole på deg så de ikke selv blir sittende igjen med regningen.
Vi ville låne penger i samme bank for en del år siden, som var greit i forhold til mine inntekter, men fikk ikke lån fordi kona ikke hadde jobb og egne inntekter, og som ville stå som hovedlånetaker.
Nå har de tydeligvis forandret policyen - jeg kan ganske enkelt, og med grei dokumentasjon låne egne penger i eget navn, og ikke bare figurere som bi-lånetaker med faste inntekter.
Forutsetningen er selvsagt at du har et godt kundeforhold til banken, kan dokumentere inntekter og bostedspapirer - pass, visa og oppholdsstatus. Fordel med oppholdstillatelse, men ingen betingelse.
Må også ha stempel fra ambassaden, som kan garantere for de papirene jeg må bruke til dokumentasjoner, som er relatert til min status som norsk statsborger.
Vi undersøkte p.g.a forestående bilkjøp, der vi er såpass mange i familien at vi trenger en litt romslig bil.
Jeg vil da også få bilen i mitt navn, selv om den tas på avbetaling.
Det er flere muligheter og variabler, men greit å vite at det er enkelt å få lån i en thaibank om penger behøves.
Er selvsagt også et tak på lånebeløpet, men må tenke litt og regne på det og om lånet er nødvendig.
Har allerede en bil på hånden der jeg ikke trenger å låne penger, fordi den eies innen familien - er i god stand etter verkstedsjekk, med ny motor og nye dekk, og vi avaler betalingsvilkårene internt.
Vi får se.
Faranger får lån i thaibanker.
Her er alle tråder "rett"PiTa skrev: ↑18 jan 2018, 17:28 Usikker på om dette er rett tråd...
Men fikk vite i dag at jeg kan få lån i Ayudhya/Krungsri Bank som jeg har vært kunde i en del år - men bruker nå en annen bank til overføring av penger som har bedre kurs.
Vet ikke om noen andre er i samme situasjon; at de har lånt, eller kan låne penger i thaibank som utlending.
Men kravet er at en thai er med å undertegner. Blir vel helst kone eller nær familie som kan stole på deg så de ikke selv blir sittende igjen med regningen.
Vi ville låne penger i samme bank for en del år siden, som var greit i forhold til mine inntekter, men fikk ikke lån fordi kona ikke hadde jobb og egne inntekter, og som ville stå som hovedlånetaker.
Nå har de tydeligvis forandret policyen - jeg kan ganske enkelt, og med grei dokumentasjon låne egne penger i eget navn, og ikke bare figurere som bi-lånetaker med faste inntekter.
Forutsetningen er selvsagt at du har et godt kundeforhold til banken, kan dokumentere inntekter og bostedspapirer - pass, visa og oppholdsstatus. Fordel med oppholdstillatelse, men ingen betingelse.
Må også ha stempel fra ambassaden, som kan garantere for de papirene jeg må bruke til dokumentasjoner, som er relatert til min status som norsk statsborger.
Vi undersøkte p.g.a forestående bilkjøp, der vi er såpass mange i familien at vi trenger en litt romslig bil.
Jeg vil da også få bilen i mitt navn, selv om den tas på avbetaling.
Det er flere muligheter og variabler, men greit å vite at det er enkelt å få lån i en thaibank om penger behøves.
Er selvsagt også et tak på lånebeløpet, men må tenke litt og regne på det og om lånet er nødvendig.
Har allerede en bil på hånden der jeg ikke trenger å låne penger, fordi den eies innen familien - er i god stand etter verkstedsjekk, med ny motor og nye dekk, og vi avaler betalingsvilkårene internt.
Vi får se.
Så bra at du får lån i thai bank. Jeg har aldri søkt om lån selv, men har en venn i Thailand som fikk innvilget et ganske stort lån til sin nye bil ganske nylig. Det var i Kasikorn Bank. Så det viser at det er ganske vanlig, men selvsagt med et krav om de samme papirene du nevner her.
Godt man kan ha muligheter til slikt i Thailand også, for de som ønsker det. Er ikke alle som har såpass med kontanter tilgjengelig.
En farangvenn som fikk lån regner jeg med - ja, jeg er nok ikke den første, men vet ikke hvor vanlig og lett det er å få det.
Synes jeg leser noen postinger med faranger som har lang fartstid, men som ikke får lån. Fikk det heller ikke selv tidligere.
Men har nok en del å si hvilken bank du bruker, hvilke rutiner de har på slike ting, lengre kundeforhold, og om evt. bekjentskaper som går god for deg - eller generell velvilje, og tar sjanse på å stole på folk.
Generelt må det være en viss risiko for en bank å låne ut penger direkte til en farang - de har aldri noen garanti for hva han vil foreta seg. Forlate landet f.eks.
Sånn jeg har forstått det her i Thailand har den ansvarlige i en bank, bedrift, butikk eller restaurant, f.eks et ganske stort personlig ansvar om penger de er ansvarlige for blir borte. I mange tilfeller får de et personlig erstatsningansvar - og jeg kjenner en bankmann som fikk ødelagt livet sitt og karriæremuligheter innen finansverdenen fordi det ble gjort en grov feil som han fikk ansvaret for, kanskje urettmessig, og måtte sone for det.
Det gjelder egentlig over hele linja - ansatte i butikker og restauranter blir trukket av egen lønning om de gir igjen for mye penger eller skjer andre feil. Har sett noen grove og dumme eksempler på det, ved at f.eks kunder ikke vil ha mat som allerede er bestilt og under tilberedning. Betjeningen må betale.
Derfor kan en oppleve at ansatte kanskje er litt overdrevent pirkete ved kjøp, bestillinger eller transaksjoner - det er mest for å sikre seg selv.
Synes jeg leser noen postinger med faranger som har lang fartstid, men som ikke får lån. Fikk det heller ikke selv tidligere.
Men har nok en del å si hvilken bank du bruker, hvilke rutiner de har på slike ting, lengre kundeforhold, og om evt. bekjentskaper som går god for deg - eller generell velvilje, og tar sjanse på å stole på folk.
Generelt må det være en viss risiko for en bank å låne ut penger direkte til en farang - de har aldri noen garanti for hva han vil foreta seg. Forlate landet f.eks.
Sånn jeg har forstått det her i Thailand har den ansvarlige i en bank, bedrift, butikk eller restaurant, f.eks et ganske stort personlig ansvar om penger de er ansvarlige for blir borte. I mange tilfeller får de et personlig erstatsningansvar - og jeg kjenner en bankmann som fikk ødelagt livet sitt og karriæremuligheter innen finansverdenen fordi det ble gjort en grov feil som han fikk ansvaret for, kanskje urettmessig, og måtte sone for det.
Det gjelder egentlig over hele linja - ansatte i butikker og restauranter blir trukket av egen lønning om de gir igjen for mye penger eller skjer andre feil. Har sett noen grove og dumme eksempler på det, ved at f.eks kunder ikke vil ha mat som allerede er bestilt og under tilberedning. Betjeningen må betale.
Derfor kan en oppleve at ansatte kanskje er litt overdrevent pirkete ved kjøp, bestillinger eller transaksjoner - det er mest for å sikre seg selv.
Det vil alltid være risiko som du sier, at lånet ikke overholdes. Men den eventuelle bilen du har kjøpt, kan man fort oppspore og hente tilbake, vil jeg tro. Jeg antar at de har vært ute for slikt også. Er det en bolig vi snakker om, så tar man sjelden med seg en leilighet ut av landet, så de sitter nok trygt, bankenePiTa skrev: ↑18 jan 2018, 19:08 En farangvenn som fikk lån regner jeg med - ja, jeg er nok ikke den første, men vet ikke hvor vanlig og lett det er å få det.
Interessant at du trekker fram greia rundt ansvar i forhold til svinn. I Norge er man jo vant til at svinn på en arbeidsplass, underskudd i et dagsoppgjør etc., dekkes av firmaet selv. Det er noe som normalt ikke skjer i Thailand.
Min kone jobbet i en klesbutikk da jeg traff henne, og det var en litt spesiell grunn til at hun sluttet der. Hun var eneste person på jobb da hun en dag ble lurt trill rundt av to faranger, som hun antok var fra Iran. Mens den ene oppholdt min kone med å prøve klær, så var den andre fryktelig snar til å låse opp og tømme hennes daglige kasse. Nøkkelen hadde hun lagt på et bestemt sted i butikken, noe sjefen ba henne om å gjøre også. Iranerne hadde tydeligvis observert dette, og kom unna med 22.000 bath, helt mot slutten av dagen.
Kona fikk 100 % skylda for dette, fordi hun etter sigende ikke var oppmerksom nok, og måtte bare hoste opp pengene, eller jobbe det hele ned, slik at de kom i null.
Hun synes selvsagt det var urimelig, siden hun ikke hadde gjort noe galt, og valgte å slutte isteden, til store protester og trussel om anmeldelse. De kom til slutt til enighet, kona betalte halvparten av summen, og de gikk videre hvert til sitt.
Dette er nok det vanlige i Thailand. Så vi burde tenke litt over dette, når vi en dag f.eks skulle oppdage at vi får tilbake en feil seddel, for mye penger, eller på annen måte lager furore i dagsoppgjøret deres. Vet man at dette er følgene, så er det smålig gjort av oss å beholde pengene, synes nå jeg..
Litt off topic, men nå var det jo også du som tok det opp, så jeg er helt enig med deg
Det er sant, et viktig tema å være klar over og tenke på.
Har selv gått tilbake de få gangene jeg merket i etterkant at de ansatte lurte seg selv og ga tilbake for mye.
De ble svært glade og takknemlige, for det kunne dreie seg om noen få hundre baht, som utgjør en del av dagslønna.
Har selv gått tilbake de få gangene jeg merket i etterkant at de ansatte lurte seg selv og ga tilbake for mye.
De ble svært glade og takknemlige, for det kunne dreie seg om noen få hundre baht, som utgjør en del av dagslønna.
Veldig godt gjort av deg. Man kan jo tenke seg selv hvor mye noen hundre bath betyr for de som kanskje tjener fra 6000 til 10.000 bath i måneden. Noen ganger dreier det seg om mer enn noen hundre også. For oss kanskje småpenger.pimpen skrev: ↑18 jan 2018, 20:59 Det er sant, et viktig tema å være klar over og tenke på.
Jeg opplevde sjøl å få for mye tilbake en gang, men oppdaget det med en gang og ga pengene tilbake. Hun trodde jeg hadde betalt med 1000 bath, mens jeg bare betalte med 500. Hun var helt på gråten av glede. 500 bath for henne var nesten to dagslønner.
Jeg har også opplevd det motsatte noen ganger. Har betalt hos 7eleven eller FamilyMart med en stor seddel, og fått veksel ut fra en mindre. Noen ganger går det greit å si ifra, men andre ikke. Og da er det vanskelig å bevise hva man faktisk betalte med, eller motbevise en påstand.
Tok opp dette for å få det inn som et tema på forumet, og også for å opplyse andre om at det faktisk er mulig for en farang å få lån i thaibank. Selv jeg med en viss fartstid i Thailand har trodd etter tidligere erfaringer at det var så og si umulig, men fikk altså litt overraskende i går vite at jeg kan få låne penger i denne banken; Ayudhya, som er greit å ha i bakhodet om jeg skulle trenge det. Men tror ikke dette er mulig å få til i alle banker, og at de uansett har litt strenge kriterier for at det skal klaffe, der også ditt personlige forhold til banken kan spille inn.
Men bare kjør på med kommentarer som har med penger og forbruk å gjøre, om de skulle gå litt på siden av temaet.
Men bare kjør på med kommentarer som har med penger og forbruk å gjøre, om de skulle gå litt på siden av temaet.
Takker for info! Kan bli aktuelt for meg også etterhvert.
Dette med manko i kassen og personlig ansvar forklarer hvorfor de teller over vekslingen så mange ganger og ikke liker store sedler. Normalt 3-5 ganger de teller igjenom.
Godt å vite.
Forklarer sansynligvis også ei dame på vei inn i en bank i går med en oppgjørs-veske (typisk penge veske) som tørka tårer på vei opp trappa.
Dette med manko i kassen og personlig ansvar forklarer hvorfor de teller over vekslingen så mange ganger og ikke liker store sedler. Normalt 3-5 ganger de teller igjenom.
Godt å vite.
Forklarer sansynligvis også ei dame på vei inn i en bank i går med en oppgjørs-veske (typisk penge veske) som tørka tårer på vei opp trappa.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem