Eksport av trygdeytelser

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Aftenposten har en stor artikkel om å trygdeeksport, og det er nok ikke en umiddelbar fare for at det vil bli vanskeligere, men på ett tidspunkt vil det bli forandringer vil jeg tro, og det vil nok bli større forskjeller på de som flytter ut til Eu land og utenfor. Leser også kommentarfeltet på fb om meningene folk flest har om saken. Nok en gang ikke noen store overraskelser der i gården, men det er mange drøye påstander, og ikke minst at man bør få utbetalt trygda si i forhold til inntektsnivået i det landet man bor.

Tror nok det er mange av oss her inne som ser for seg en dag å etablere seg i Asia, og none har litt lengre perspektiv på det enn andre. Hvordan kan vi best tilrettelegge for en slik utflytting allerede idag?

Kontantstøtte og barnetrygd, som i hovedsak utbetales til utlendinger, fremstilles som et problem. Utbetalingene til nordmenn, i hovedsak pensjon og uføretrygd, forklares som fortjent.

Les mer på aftenposten
https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... -Talleraas

FB link til artikkelen og kommentarer
🌞
MrDemongas

Ikke noe problem. Så lenge Norge er et protektorat av Pakistan, så kan vi føle oss rimelig trygge, I verste fall (og det er enkelt å fixe) så ordner du deg en adresse i Pakistan. Skift også navn et par år før du emigrerer. Sharif Phai, eller noe slikt.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 16 jan 2018, 00:04 Aftenposten har en stor artikkel om å trygdeeksport, og det er nok ikke en umiddelbar fare for at det vil bli vanskeligere, men på ett tidspunkt vil det bli forandringer vil jeg tro, og det vil nok bli større forskjeller på de som flytter ut til Eu land og utenfor. Leser også kommentarfeltet på fb om meningene folk flest har om saken. Nok en gang ikke noen store overraskelser der i gården, men det er mange drøye påstander, og ikke minst at man bør få utbetalt trygda si i forhold til inntektsnivået i det landet man bor.

Tror nok det er mange av oss her inne som ser for seg en dag å etablere seg i Asia, og none har litt lengre perspektiv på det enn andre. Hvordan kan vi best tilrettelegge for en slik utflytting allerede idag?

Kontantstøtte og barnetrygd, som i hovedsak utbetales til utlendinger, fremstilles som et problem. Utbetalingene til nordmenn, i hovedsak pensjon og uføretrygd, forklares som fortjent.

Les mer på aftenposten
https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... -Talleraas

FB link til artikkelen og kommentarer
Slik jeg ser det er det dumt og brenne bånd til norge!
Ogta utflytting!
En bør « ha» og eie noe i norge.,
Og betale skatt til norge!
Ei heller ha fast addr ute,
Som pensjonær må en kunne bevege seg
Fritt over landegrenser..
Brockmann utvalgets innstilling ligger
Klar « brockmann(1) «»
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay

Jeg skal jobbe 4 måneder i året i Norge, og har leilighet der, og skal bo hovedsakelig mesteparten av året i Thailand, altså mer enn 6 måneder,, så jeg sendte spm til skattekontoret om det nå, hvordan jeg skal gjøre det. Venter spent på svar!
🌞
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Ja jeg ser for meg at det blir best å skatte normalt til Norge og ha norsk adresse. Men ikke så viktig å eie noe. Sylter heller ned pengene på sparekonto inntil videre.

De som er i risikosonen er nok de som er skattemessig utflyttet eller går under kildeskatt/skatteavtaler.

Men dette temaet må jo være gift for FrP med tanke på velgerbasen. Utenom velferdsgoder som går utenlands til arbeidsinnvandrere og innvandrere generelt.

Høyre er nok mer åpen for å røske i dette.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay

Vel så mye hos Ap tror jeg er interessen i å ta tak i dette vil jeg tro, men da vil de nok slite litt med sine nye medlemmer fra andre nasjoner som er medlemmer, så vi får se. En skulle tro at sosialister ville ønske å skape rettferdighet på hjemmebane først og fremst, men det er vanskelig å spå fremtiden akkurat der. Frp har jo flest medlemmer på solkysten i Spania, og vil nok kanskje støtte oppunder de først og fremst.
🌞
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Tipper det er hovedsakelig barnetrygd/kontantstøtte som ligger i faresonen i første omgang. UK flagget jo også at de ville kutte velferdsgoder som gikk utenfor landets grenser.

Det er nok en prosess for å få balanse i pengebruken til velferdsgoder i forhold til skatteinngang myntet på disse godene. Man kan jo ikke være hele verdens sosialkontor heller.

Men det blir en prosess som modereres av forskjellige politiske vinklinger og hensyn. Full slakt for vår del blir det ikke. Det er politisk selvmord etter min mening.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 16 jan 2018, 06:22 Jeg skal jobbe 4 måneder i året i Norge, og har leilighet der, og skal bo hovedsakelig mesteparten av året i Thailand, altså mer enn 6 måneder,, så jeg sendte spm til skattekontoret om det nå, hvordan jeg skal gjøre det. Venter spent på svar!
Bøke vente på svar!

Du skal skatte til norge om du jobber der!

Dette har alltid vert tema blandt offshore

Personell!

Å
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Les Den danske borgerkrig 2018 - 24 av Kaspar Colling Nielsen for å se en variant av hva vi har i vente. Men den kan også leses fordi det er en knakende god bok.
chelsea
Sted: Bangkok

det med uføretrygd kommer aldri til skje, hvis det skjer så flytter alle hjem igjen til norge, å norge har ikke råd til ha dem :mrgreen:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»