Jeg har sett det skrevet om dette på Facebook men tenkte å prøve få litt mer konkret info om dette.
Dette er altså min optimale løsning å få til siden jeg er 100% varig ufør i en alder av 43 år.
Hovedregelen er at man må være OVER 50 år. Men det er vistnok mulig selv om man er under. Ambassaden gir da selektivt unntak. Men jeg ønsker altså å vite hva disse kriteriene er.
Fint om vi holder svar mest mulig konkret uten mye synsing.
Jeg så et par nordmenn på FB forum skrive de fikk dette, uten at de oppga noe utdypende info.
1 års retirement visa søker UNDER 50 år?
Det er vanskelig å synse når reglene er klare, men om det gjøres unntak må du derimot ta kontakt med ambassaden selv. Når det er sagt, så står det også klart hva som gjelder av kriterier for de ulike visa. Ikke nok med det, noen ganger etterspør de mer dokumentasjon selv om det ikke står der.
Det er også viktig å huske å på at Norge har svært spesielle ordninger sammenlignet med resten av verden.
Hvis denne facebooksiden skriver om dette så må det vel være mulig å få ut mer informasjon og fremgangsmåte derfra? jeg mener jeg har leste dette tidligere når det er sagt. Reglene er nokså klare slik jeg ser det. Jeg hører om unntakk men jeg ser sjeldent bevis på det når det gjelder visa. Fordi, når jeg søker om visum så er de strenge uansett hvor jeg er. Så da lurer jeg på hvorfor andre slipper lettere til?
Det er også viktig å huske å på at Norge har svært spesielle ordninger sammenlignet med resten av verden.
Hvis denne facebooksiden skriver om dette så må det vel være mulig å få ut mer informasjon og fremgangsmåte derfra? jeg mener jeg har leste dette tidligere når det er sagt. Reglene er nokså klare slik jeg ser det. Jeg hører om unntakk men jeg ser sjeldent bevis på det når det gjelder visa. Fordi, når jeg søker om visum så er de strenge uansett hvor jeg er. Så da lurer jeg på hvorfor andre slipper lettere til?
Det var ingen utdypninger rundt det på FB kun at det ble vurdert på individuell basis.
Skal høre med Thai ambassaden i april med tanke på 1 års opphold fra september.
Vil tro det formelle er ok med ca 450.000 i årlig brutto pensjon, ca 2 mill netto formue (som vil være cash på konto til september) og plettfri vandel.
Om dette alternativet ikke fungerer så ser jeg muliheten for PE 5 års visum som koster 500.000 baht som et alternativ. Da er jeg jo 49 år når det går ut. Ca 25.000 kr pr år kan jeg lett leve med om jeg må. Blir litt mye styr med METV for neg tror jeg.
Skal høre med Thai ambassaden i april med tanke på 1 års opphold fra september.
Vil tro det formelle er ok med ca 450.000 i årlig brutto pensjon, ca 2 mill netto formue (som vil være cash på konto til september) og plettfri vandel.
Om dette alternativet ikke fungerer så ser jeg muliheten for PE 5 års visum som koster 500.000 baht som et alternativ. Da er jeg jo 49 år når det går ut. Ca 25.000 kr pr år kan jeg lett leve med om jeg må. Blir litt mye styr med METV for neg tror jeg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Jeg har aldri hørt om at noen har fått et slikt visum based on retirement under 50 år. Og for å være ærlig, det tror jeg heller ikke på. Det er ikke nevnt i et eneste innlegg hos thaivisa.com, så langt jeg kan se. Tvert imot, alt som nevnes er at man må være fylt 50, og det snakkes alltid om andre alternativer under 50.
Det skrives så mangt her og der, folk blander sammen, og man har "hørt" om andre etc.
Det er noen andre alternativer for folk under 50, uten at du virker å komme innunder dem.
Ellers kan du kombinere ED visum med turistvisum og visumfrie opphold og forlengelser. Du klarer å tyne ut dette til å bli 6 år samlet, all den tid du har inntekt fra Norge.
Det sagt, et PE visum og ditto medlemsskap er nok beste alternativ for deg om du kan koste på deg et slikt.
Merk også at det har 5 års gyldighet, men fullt utnyttet har du visum i 6 år. Det siste året får du om du aktiverer det rett før varighetstiden utløper.
Dette medlemsskapet har også andre fordeler, som du finner på hjemmesiden deres.
Og vips så er du 50 år du også
Det skrives så mangt her og der, folk blander sammen, og man har "hørt" om andre etc.
Det er noen andre alternativer for folk under 50, uten at du virker å komme innunder dem.
Ellers kan du kombinere ED visum med turistvisum og visumfrie opphold og forlengelser. Du klarer å tyne ut dette til å bli 6 år samlet, all den tid du har inntekt fra Norge.
Det sagt, et PE visum og ditto medlemsskap er nok beste alternativ for deg om du kan koste på deg et slikt.
Merk også at det har 5 års gyldighet, men fullt utnyttet har du visum i 6 år. Det siste året får du om du aktiverer det rett før varighetstiden utløper.
Dette medlemsskapet har også andre fordeler, som du finner på hjemmesiden deres.
Og vips så er du 50 år du også
Skrives nok lite om norske forhold på Thaivisa...Thaibreak skrev: ↑13 jan 2018, 11:20 Jeg har aldri hørt om at noen har fått et slikt visum based on retirement under 50 år. Og for å være ærlig, det tror jeg heller ikke på. Det er ikke nevnt i et eneste innlegg hos thaivisa.com, så langt jeg kan se. Tvert imot, alt som nevnes er at man må være fylt 50, og det snakkes alltid om andre alternativer under 50.
Som nevnt lenger oppe i tråden her kan ambassaden i Oslo innvilge non immigrant visum til de som er under 50 og har uførepensjon. Men att det blir individuelt vurdert. Hvordan denne vurderingen blir utført aner jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om att en med handicap og sitter i rullestol vil ha lettere for å få det kontra en som ikke har noen synlige "skader"
www.thailandtur.no
Ukjent for meg, men du vil neppe få et slikt visum forlenget med ett år av gangen mens du er i Thailand. Der legges det nok til grunn at det skal være likt for alle. Da er dette noe helt særnorsk, og man må isåfall hjem og søke på nytt hvert år.Nomade skrev: ↑13 jan 2018, 13:03 Skrives nok lite om norske forhold på Thaivisa...
Som nevnt lenger oppe i tråden her kan ambassaden i Oslo innvilge non immigrant visum til de som er under 50 og har uførepensjon. Men att det blir individuelt vurdert. Hvordan denne vurderingen blir utført aner jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om att en med handicap og sitter i rullestol vil ha lettere for å få det kontra en som ikke har noen synlige "skader"
Jeg vil fortsatt tro at de som får et Non Immigrant visum med ett års varighet i Norge må oppfylle vanlige kriterier for dette. Altså som dependant of a child, marriage, retirement etc. Evt. unger på skole, jobb og slike ting. Bare å være ufør har vel aldri vært grunn nok, ihvertfall ikke andre steder, såvidt meg bekjent. Men godt mulig jeg tar feil.
Mulig at dette er noe særnorsk, så det er fint om vi får dette bekreftet, og ikke bare rykter og "heresay". Og ikke minst, nøyaktig hva som har ligget til grunn for de under 50 år som har fått en slikt visum på ett år (ikke bare 90 dager).
Blir innvilget på individuelt grunnlag, så kriteriene for dette er jo ikke kjent. Men tipper att det er få slike visum som blir innvilget pr år på ambassaden i Oslo.
https://norskthailandforum.com/non-immi ... visum.html
https://norskthailandforum.com/non-immi ... visum.html
www.thailandtur.no
Dette var en veldig ryddig og oppdatert webside hva visum angår. Leste igjennom hva som står skrevet ang. visumene ellers, og alt er up to date og korrekt. Jeg har lenge lurt på å lage en tilsvarende her, men det har ikke virket som interessen har vært der.Nomade skrev: ↑13 jan 2018, 15:07 Blir innvilget på individuelt grunnlag, så kriteriene for dette er jo ikke kjent. Men tipper att det er få slike visum som blir innvilget pr år på ambassaden i Oslo.
https://norskthailandforum.com/non-immi ... visum.html
Da antar jeg også at det eneste jeg var usikker på, som omhandler temaet i denne tråden, også er riktig.
Men godt allikevel om vi får en bekreftelse fra noen som har fått en slikt visum eller har erfaring rundt dette, og hva som lå til grunn der. Hvor "grensen" gikk so to speak.
Takker for link!
Når det gjelder et såkalt PE visa, eller elitevisum, så er det noe som andre også kunne vurdere, som er under 50 og ønsker å ha et langtidsopphold i Thailand.
Dette er et program og et medlemsskap som har tre lengdeperioder, 5, 10 og 20 år. Den vanligste perioden er 5 år, som koster 500.000 bath. Her vil man kunne oppholde seg i Thailand i inntil 6 år, uten noe hazzle. Ett års visum av gangen, som enkelt fornyes. Man trenger verken penger på bok, eller pensjon/lønn.
Det eneste man må passe på, er 90 dagers rapporteringen, som alle langtidsvisum har. Dette kommer man ikke utenom. Men denne kan gjøres online, og er en svært enkel prosess.
Medlemsskapfordelene er mange. Personlig assistent ved flyplassen, Electric Shuttle Cart, man slipper unna køen, limousine fra flyplassen m.m. Ellers er det spa-tilbud, golf-tilbud, gratis årssjekk ved et sykehus, prosent-tilbud på shopping og billigere banktjenester hos Bangkok Bank.
Så er man aktiv bruker, så kan man spare noen bath andre steder.
Selve visumet fås det hjelp til å fornye også, om man ønsker det.
Dyrt synes mange, men fordelt over 6 år (for visumet sin del, medlemsskapet utgår etter 5) koster det altså 83.333 bath pr. år. Drøye 21000 kroner, avhengig av kurs. Jeg synes ikke det er allverden å legge ut for å være sikret en hazzle-fri periode i Thailand i 6 år, med benefits, og uten økonomiske krav ellers, og gjelder alle aldersklasser.
http://www.thai-elite.com/
Dette er et program og et medlemsskap som har tre lengdeperioder, 5, 10 og 20 år. Den vanligste perioden er 5 år, som koster 500.000 bath. Her vil man kunne oppholde seg i Thailand i inntil 6 år, uten noe hazzle. Ett års visum av gangen, som enkelt fornyes. Man trenger verken penger på bok, eller pensjon/lønn.
Det eneste man må passe på, er 90 dagers rapporteringen, som alle langtidsvisum har. Dette kommer man ikke utenom. Men denne kan gjøres online, og er en svært enkel prosess.
Medlemsskapfordelene er mange. Personlig assistent ved flyplassen, Electric Shuttle Cart, man slipper unna køen, limousine fra flyplassen m.m. Ellers er det spa-tilbud, golf-tilbud, gratis årssjekk ved et sykehus, prosent-tilbud på shopping og billigere banktjenester hos Bangkok Bank.
Så er man aktiv bruker, så kan man spare noen bath andre steder.
Selve visumet fås det hjelp til å fornye også, om man ønsker det.
Dyrt synes mange, men fordelt over 6 år (for visumet sin del, medlemsskapet utgår etter 5) koster det altså 83.333 bath pr. år. Drøye 21000 kroner, avhengig av kurs. Jeg synes ikke det er allverden å legge ut for å være sikret en hazzle-fri periode i Thailand i 6 år, med benefits, og uten økonomiske krav ellers, og gjelder alle aldersklasser.
http://www.thai-elite.com/
Sist redigert av Thaibreak den 13 jan 2018, 17:45, redigert 1 gang totalt.
