Han hadde hørt rykter om at det lureste var å stikke. I motsatt fall risikerte han å bli stilt ansvarlig for millioner av baht dersom personen døde eller havnet på sykehus.
Det unisone svaret fra medlemmene kan sammenfattes slik: Kom deg unna så fort som overhodet mulig! Ikke rør noe! Løp!
Dette er noe jeg har hørt mange ganger. Både i Thailand og på internett.
Men det jeg lurer på er om dette stemmer?
Er det noen som har eksempler på at det er så ille? Eller eksempler på at det de skriver ikke er sant?
Det er jo en viss fare for å havne i situasjoner der man normalt vil yte førstehjelp. Noen av dere som bor i Thailand er vel nødt til å ha erfart dette personlig.
Dersom det er så ille som folk sier ville vi vel hørt om mennesker som har havnet i økonomisk uføre for å ville hjelpe? For det mest naturlig i sånne situasjoner må jo være å hjelpe dersom man kan hjelpe. Jeg kan vanskelig tenke meg at pressen ville latt denne typen historier ligge dersom det forekom, og jeg kan aldri huske å ha hørt noe sånt annet enn på diverse forum, på Facebook og (ikke minst) på barkrakkene.
For meg strider det mot det meste av prinsipper å skulle se en person dø dersom jeg kan gjøre noe med det. Det er snakk om enkle ting som HLR, stabilt sideleie, frie luftveier, osv. Hjertestarter dersom noe sånt skulle finnes i nærheten. Ting jeg kan. Dette kan redde liv.
Men kommer man borti noen som har et hjerteinfarkt i Thailand bør man altså la personen dø i stedet for å utføre nødvendig livredning?
Jeg spør fordi jeg rett og slett har problemer med å tro historiene på nettet. Det er tross alt veldig få som kommer med konkrete eksempler. Derfor lurer jeg på om det bare er en type "sannhet" som har fått spre seg uten at det er noe i den? Må jo ærlig innrømme at jeg har store problemer med å tro mange av de folka som påberoper seg kunnskaper om Thailand på nettet. De opptrer ofte svært lite troverdig.