Og det som topper lista er nordmenn som blir matforgiftet. De to landene flest nordmenn får diaré i er Spania og Thailand.
Her er linken.
(Jeg gidder ikke lage artikkel på denne da jeg synes de krisemaksimer litt med uttrykk som «feriemareritt» og den slags, og en anbefaling om ikke å spise andre egg på reise enn hardkokte, synes jeg er et i overkant tåpelig råd når de ikke tar høyde for de ulike landene).
Reiseforsikring: Rekord i forsikringsutbetalinger
Lurt å ta med litt kulltabletter og slikt på tur uansett. Man løper jo stor risiko for matforgiftning her i Norge også
Ikke alle de små pizzarestaurantene som har det beste renholdet. Og kebabkjøttet kan jo være så som så. Har jo vært noen reportasjer om kjøtt smuglet inn fra Sverige uten kjøling osv.
Lønner seg altid å ta sine forhåndsregler når man legger ut på tur. Også gode foreberedelser i forhold til tarmsystemet
Lønner seg altid å ta sine forhåndsregler når man legger ut på tur. Også gode foreberedelser i forhold til tarmsystemet
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Har aldri blitt matforgiftet i Norge. 
Men det er greit å ga litt kull tilgjengelig. I Thailand selges det til og med på 7/11. Imodium er greit å ha i veska på reisedager, eller langt fra allfarvei.
Noe annet som er lurt: Ha dopapir i sekken. Det er langt fra alltid det er dasspapir der det er dass.
Men det er greit å ga litt kull tilgjengelig. I Thailand selges det til og med på 7/11. Imodium er greit å ha i veska på reisedager, eller langt fra allfarvei.
Noe annet som er lurt: Ha dopapir i sekken. Det er langt fra alltid det er dasspapir der det er dass.
Var noen tabletter jeg kjøpte til første tur som man skulle begynne å ta noen dager før man reiser. Var noe melkesyre-tabletter så vidt jeg husker. Ikke dumt å planlegge litt slik også så slipper man plutselig å sitte der med buksa rundt leggene og gråte salte tårer med sår endestuss.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
-
Thaivenlig
Så det var et tips om å ha toalettpapir tilgjengelig. Det kan ikke påminnes ofte nok. Har jeg ekstra plass i baggen når jeg reiser ned så tar jeg med godt sterkt papir fra Norge. Det er stort sett bare jeg som kliner dritten opp etter ryggen. Thaiene bruker vann, og vasker seg som folk.
Vann drikkes mest smart fra flasker. Mat bør være < kremert > om en har sensitiv mage. Mange regner kjøtt/kylling for å utgjøre den største risken, men vi skal ikke undervurdere salat og grønnsaker. De er som regel ikke varmebehandlet.
Vann drikkes mest smart fra flasker. Mat bør være < kremert > om en har sensitiv mage. Mange regner kjøtt/kylling for å utgjøre den største risken, men vi skal ikke undervurdere salat og grønnsaker. De er som regel ikke varmebehandlet.
Finnes knapt en ting i verden som er så pinlig og marerittlignende som akutt diaré. Og samtidig er den så lett å gjøre noe med. Ta enkle forhåndsregler, og bringe med seg tabletter.
Men uten å være redd for å spise mat på gata, for den er stort sett trygg.
I Thailand har jeg diaré veldig sjelden, men en gang i blant har jeg løpt hva remmer og tøy kan holde opp trapper, inn dører, og hjem, og på håret klart å komme meg til doskåla. Eller ihvertfall veldig nære..
I Tyrkia og på Den Dominikanske Republikk derimot, har det gått verre. Satt den ene gangen på en buss, uten mulighet til stopp, og jævelskapet bare måtte ut.
Man kan tenke seg selv..
Den andre gangen fikk jeg i det minste stoppa bussen, og løp bak en busk.
Man har liksom ikke noe valg når det er akutt nok.
Nå ble dette en dritt-tråd, men det var vel også det den handlet om
Men uten å være redd for å spise mat på gata, for den er stort sett trygg.
I Thailand har jeg diaré veldig sjelden, men en gang i blant har jeg løpt hva remmer og tøy kan holde opp trapper, inn dører, og hjem, og på håret klart å komme meg til doskåla. Eller ihvertfall veldig nære..
I Tyrkia og på Den Dominikanske Republikk derimot, har det gått verre. Satt den ene gangen på en buss, uten mulighet til stopp, og jævelskapet bare måtte ut.
Man kan tenke seg selv..
Den andre gangen fikk jeg i det minste stoppa bussen, og løp bak en busk.
Man har liksom ikke noe valg når det er akutt nok.
Nå ble dette en dritt-tråd, men det var vel også det den handlet om
Jeg fikk et litt interessant tipps om å prøve "Underberg" for å holde magen i orden.
https://www.kegworks.com/blog/underberg ... e-stomach/
Jeg har aldri smakt den før så jeg har ikke peiling. Men det var jo et interessant tipps
Om ikke annet så må den vel smakes og testes.
Jeg har aldri smakt den før så jeg har ikke peiling. Men det var jo et interessant tipps
Det er et av de tipsene som i hvert fall ikke skader.RobertX skrev: ↑16 nov 2017, 10:00 Jeg fikk et litt interessant tipps om å prøve "Underberg" for å holde magen i orden.
Jeg har aldri smakt den før så jeg har ikke peiling. Men det var jo et interessant tipps![]()
De gangene man blir syk er det kraftig. Den slags bakterier drepes nok ikke av litt sprit.
På min første tur kjøpte jeg en Fernet Branca som jeg tok et par slurker av hver dag. Jeg ble ikke syk. Med den anekdotiske argumentasjonen som er så populær i dag kan vi altså konkludere med at jeg kun har blitt syk når jeg ikke har fulgt rådet om Underberger eller tilsvarende. .