Jeg så artikkel på thailands tidene hva thai tjenner for overleve det er 80 bath til mat for ordinære thai, for normenn bruker i fra 5000 til 30000 b per dag, normenn klager på at kursen er dårlig at begynner bli dyrt hva gjør thailander klager ikke dem må gå på jobb tjenne daglig for få råd til mat klær, sende penger til fam
resten kan dere lese på thailanske tidene
Thai Vs Normenn hva dem bruker pengene å hva dem tjenner
hvis en turist er her en 2 uker tid fyll mat å damer går for det bare se ecskort damene i bangkok hvor mye det koster for 3 timer eller 5
Hehe jeg klarer ikke å synes synd på oss faranger i Thailand pga prisnivå altså. Men om vi forårsaker inflasjon i Thailand som de selv ikke klarer å henge med på, så er det en annen sak.
Mitt matbudsjett i Norge har vært ca 4000 kr pr måned de siste årene (utenom når kona bodde her så vokste det endel). Akkurat nå på Nutrilett kur ligger jeg på ca 3000 kr pr måned.
Mitt matbudsjett i Norge har vært ca 4000 kr pr måned de siste årene (utenom når kona bodde her så vokste det endel). Akkurat nå på Nutrilett kur ligger jeg på ca 3000 kr pr måned.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Hvis du bor på 5 stjerners hoteller, spiser på de dyreste restauranter og blir båret rundt med et harem av veldreide skjønnheter på slep, må du da skjønne at det blir dyrt. Det koster å være kar. Også i Thailand. Men de fleste kan ha det aldeles utmerket også under vesentlig enklere omstendigheter. Heldigvis.
Kanskje vel verdt å lese.
Men denne fikk hårene til å reise seg på hue mitt ! En skremmende og uansvarlig holdning. Her må myndighetene ta affære:
"Kanjana innrømmer at de også sluttet med pizza av vektmessige årsaker: – Den gjør oss fete, noe som ikke er bra for single kvinner, sier hun med et smil."
Så når du er gift er det altså bare å stappe uhemmet i seg. Nei og atter nei ! Tørk av deg smilet, jente !
Det er en ganske spesiell debatt under denne artikkelen på Norsk Thailand Forum (med orddelingsfeil). Blant annet sitter en journalist som skriver en del om Thailand og påstår at artikkelen er det reneste tøv, og at det er mer fattigdom i Norge enn i Thailand.
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er mulig å se så blindt bort fra alt som heter tall, men det går ikke an å spørre, da denne typen påstander har et visst gehør i grupper for menn med et bein i Thailand, og det blir så helvetes mye støy.
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er mulig å se så blindt bort fra alt som heter tall, men det går ikke an å spørre, da denne typen påstander har et visst gehør i grupper for menn med et bein i Thailand, og det blir så helvetes mye støy.
For å si det litt mildt så er man rimelig idiot når man hevder det er mer fattigdom i Norge. Det er jo helt klart endel skjebner i Norge også, men de har uansett et visst trygdenett i ryggen som gir dem et trygt liv med mat på bordet.
Å forsøke å sidestille Norge og Thailand i en slik diskusjon er jo helt hårreisende.
Når jeg leste den artikkelen så stemte det som ble skrevet godt med min egen (begrensede) kunnskap om Thailand. Jeg interesserer meg for arbeidsliv og økonomiske forhold, og det var slike ting jeg gjerne diskuterte med folk da jeg var der borte.
En ting som kanskje ikke er trukket fram i artikkelen er vel at kostnadsnivået i Bangkok er noe høyere enn rundt om i distriktene.
For meg virket det uansett som et godt innblikk i den økonomiske hverdagen til vanlige thai arbeidere. Og disse er jo egentlig folk som fungerer og får det til å gå rundt. Værre er det med de som IKKE har noen fast jobb og må jobbe hver dag for å få mat på bordet og tak over hodet.
Jeg satt og snakket med en kompis i går kveld og da var vi innom litt forskjellige tema. Han mente jeg kunne jo strengt tatt ansette en kokk når jeg flytter til Thailand og gi en grei lønn (15-20.000 baht). Og når jeg tenker over det så har jeg jo faktisk råd til det. Jeg kommer ikke til å gjøre det, men det sier jo noe om hva vi nordmenn har å rutte med av penger i forhold til thai lønninger. Uten å bruke den Thai/Norske skatteavtalen maksimalt og med det samme norske skattetrekket som nå så har jeg jo 110.000 baht etter gjeldende kurs å rutte med hver måned. Og det er jo omtrent en årslønn i måneden i forhold til vanlig thai lønn.
Så vi nordmenn er nok meget priviligerte på vår måte.
Å forsøke å sidestille Norge og Thailand i en slik diskusjon er jo helt hårreisende.
Når jeg leste den artikkelen så stemte det som ble skrevet godt med min egen (begrensede) kunnskap om Thailand. Jeg interesserer meg for arbeidsliv og økonomiske forhold, og det var slike ting jeg gjerne diskuterte med folk da jeg var der borte.
En ting som kanskje ikke er trukket fram i artikkelen er vel at kostnadsnivået i Bangkok er noe høyere enn rundt om i distriktene.
For meg virket det uansett som et godt innblikk i den økonomiske hverdagen til vanlige thai arbeidere. Og disse er jo egentlig folk som fungerer og får det til å gå rundt. Værre er det med de som IKKE har noen fast jobb og må jobbe hver dag for å få mat på bordet og tak over hodet.
Jeg satt og snakket med en kompis i går kveld og da var vi innom litt forskjellige tema. Han mente jeg kunne jo strengt tatt ansette en kokk når jeg flytter til Thailand og gi en grei lønn (15-20.000 baht). Og når jeg tenker over det så har jeg jo faktisk råd til det. Jeg kommer ikke til å gjøre det, men det sier jo noe om hva vi nordmenn har å rutte med av penger i forhold til thai lønninger. Uten å bruke den Thai/Norske skatteavtalen maksimalt og med det samme norske skattetrekket som nå så har jeg jo 110.000 baht etter gjeldende kurs å rutte med hver måned. Og det er jo omtrent en årslønn i måneden i forhold til vanlig thai lønn.
Så vi nordmenn er nok meget priviligerte på vår måte.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem