Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Singapore er fullt

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1763
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
x 3021
Kontakt:

#1

28 okt 2017, 17:30

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article

Ingen nye biler på gatene i Singapore fra februar 2018 Som et av verdens dyreste steder å eie bil vil det ikke tillates flere nye biler fra februar 2018. Det vil i stedet investeres milliarder i offentlige transportmidler. Samferdselsmyndighetene har kuttet veksten i nye kjøretøy fra 0,25 % årlig til 0 %. Ny vurdering av disse tiltakene vil gjøres i 2020. Et av de tettest befolkede landene i verden har rett og slett ikke plass til flere biler. Av det totale landarealet er hele 12 % opptatt av veier! Siden år 2000 har befolkningen økt med 40 % til dagens ca 5,6 millioner innbyggere. I ...
0 x
RobertX
Innlegg: 1889
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Hua Hin, Thailand
x 2896

#2

28 okt 2017, 18:35

Det er en ganske spesiell situasjon ja.

Men en ting som slår meg i disse tider med stort miljøfokus...hvorfor kan man ikke bare gjøre kollektiv-trafikken gratis? Og finansiere det gjennom skatter/avgifter som det meste ellers? Hvorfor skal det på død og liv være billett-salg? Hvis det er et felles gode for alle og alle kan benytte dette så er det vel en grei sak å argumentere for at utgiften dekkes gjennom statens inntekter? Dette er faktisk noe jeg har tatt opp her i Norge også. Hvis politikerne virkelig ønsker at miljøet skal stå i fokus og få bort mest mulig av privat-trafikken så skulle jo dette være en prima løsning?

De som ønsker annen måte å komme seg fra A til B kan jo fortsatt ta taxi eller privat kjøretøy. Men jeg tror svært mange ville valgt offentlig transport/kollektiv traffikk om det var gratis å bruke.

Jeg ble også litt inspirert av mono-rail toget i San Fransisco Bay området. Det var bygd opp over bakken slik at det ikke hadde noen påvirkning på trafikken ellers. En aldeles glimrende løsning etter min mening. Litt på samme måte med togene i Bangkok som har sitt skinne-nett bygd høyt over bakken.

Singapore har sikkert sine lignende løsninger og må tenke alternativt. Men også her i Norge burde vi tenke mer langsiktig i forhold til å flytte trikker ut av gatetrafikken.

Mye man sitter og filosoferer over når man kjeder seg med hodet mot vindusruta mens man pendler til og fra jobb :-)
0 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok
x 854

#3

28 okt 2017, 19:29

synes ikke noe trangt å ikke så mye biler der borte. jeg vært der på mine visa turer, fin å ren by, men sånn ting må ta med klype salt står i blader å aviser
1 x
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59
x 27

#4

04 nov 2017, 15:51

Synes det var temmelig trangt enkelte steder. Særlig i den indiske delen - for vi bodde der - var det utrolig mye folk ute i gatene om kvelden og koste seg. Det mest folkerike stedet jeg har sett både vanlige dager og særlig i helgene. Også i China Town var det temmelig mye folk. Den turistøya, husker ikke hva den heter var ingenting i forhold. Et generelt dyrt sted å feriere, men hyggelig for noen dager.
0 x
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»