Jeg er ikke fastboende i Thailand (ennå), men når jeg er der foretrekker jeg norsk mobil og min thaiPhone separat.
Min norske mobil ligger stort sett i safe og den har også BankID som jeg setter pris på å ha på mobil i tillegg til kodebrikke. Har tidligere opplevd at kodebrikke har tatt kveld mens jeg var i Thailand. Det begrenset plutselig veldig mye av bestillinger av blant annet hotell og flybilletter.
Nå har min thaiPhone (en relativt rimelig Huawei), kjøpt i 2018 i Thailand også mulighet for Dual SIM og jeg tenker på om jeg skal sette i norsk SIM i denne i tillegg til mitt thai sim. Ikke det at det dukker opp veldig mye samtaler eller meldinger på det norske nummeret når jeg er på tur, men noen ganger kan det være greit å være tilgjengelig. Mitt thai nummer som jeg i år har hatt i 10 år har mine nærmeste hvis det virkelig er behov for å nå meg.
Hvis det skulle være noe ringer jeg også tilbake fra mitt thai nummer da det er mye billigere for den som ringer, og meg.
Til daglig bruk er min thaiPhone bra, men på siste tur var det flere ganger jeg merket at den henger bra etter når jeg ønsket bruke kamera, både til bilder og video. Så er det også litt irriterende at noen apper ikke kan være aktive på 2 mobiler samtidig.
Hva jeg gjør neste tur vet jeg ikke, men en telefon med BankID blir nok mest liggende i safe da også. BankID er ikke mulig å bruke på 2 ulike mobiler samtidig da BankID er knyttet mot spesifikt sim-kort med tanke på sikkerhet. Har forespurt mobiloperatør om dette da jeg tenkte at kanskje Tvilling-SIM kunne være en løsning.
Ny mobil
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Jeg bruker selv norsk SIM og thai SIM i min Samsung Note 9. Enkel setup med thai SIM som primær SIM når jeg er i Thailand og kan da switche over til norsk når jeg er tilbake i Norge en tur til sommeren.
Dual SIM telefoner er absolutt veldig kjekt å ha. Nyere telefoner har som regel god lagringsplass så normalt har man ikke behov for et SD minnekort i slot nr 2 uansett.
Dual SIM telefoner er absolutt veldig kjekt å ha. Nyere telefoner har som regel god lagringsplass så normalt har man ikke behov for et SD minnekort i slot nr 2 uansett.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Det norske sim kortet fra telenor som står i min gamle gamle iPhone 4S er for stort til å ha i min nye Samsung Galaxy S 10 +.
Tror dere det er mulig å få sendt mindre sim med samme nummer fra Norge dersom jeg tar kontakt med Telenor.
Tror dere det er mulig å få sendt mindre sim med samme nummer fra Norge dersom jeg tar kontakt med Telenor.
Nytt SIM på gammelt nummer er mulig, men alt spørs jo på hvilken adresse du vil ha det til.
Går du til noen av mobilbutikkene på de store sentrene, typisk slike butikker det kryr av på blant annet MBK kan de klippe til SIM-kortet til mindre varianter.
Finnes også kuttere å få kjøpt hos f.eks. AliExpress:
The SIM Normal Micro SIM to Nano SIM Card Cutter cutters
EDIT:
Får masse treff på Lazada også på SIM-kutter: LINK
Går du til noen av mobilbutikkene på de store sentrene, typisk slike butikker det kryr av på blant annet MBK kan de klippe til SIM-kortet til mindre varianter.
Finnes også kuttere å få kjøpt hos f.eks. AliExpress:
The SIM Normal Micro SIM to Nano SIM Card Cutter cutters
EDIT:
Får masse treff på Lazada også på SIM-kutter: LINK
Sist redigert av tdr den 24 mai 2019, 16:34, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Lagt til link fra Lazada
Begrunnelse: Lagt til link fra Lazada
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
det er ingen problem og kutte simkortet selv
jeg gjorde det for noen
år siden på en tidligre mobil
men og bestille en kutter fra lazada kan jo
være bedre om en er usikker som TDR har postet
ellers har jo disse mobil sjappene sim
kuttere og det kutter dette .
«up 2 u»
https://youtu.be/j6T1Mygucak
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. 
Det å gå over til Android, er ikke så ille som jeg fryktet. Får gjort mye med googles hjelp, som er en litt bredere og mer velkommen plattform enn Apple sine egne, som kan gjøre ting litt tungvint. Men har ikke fått importert musikken fra Apple jeg har kjøpt enda, selv om jeg regnet med at apple appen for Adroid skulle gjøre det elegant og sømløst. Må google litt. Dokumenter og bilder ble overført uten problemer + at google har mer gratis lagring, og er rimeligere enn apple.
Det er så pass stort at det må kuttes i selve brikken , er det mulig. Jeg prøvde i går å opprette bank id for mobil fra iPhona med dette kortet i , det gikk ikke , kanskje kortet er for gammelt og ikke støtter denne tjenesten eller det kan vere iPhon.riflefish skrev: ↑25 mai 2019, 04:02 det er ingen problem og kutte simkortet selv
jeg gjorde det for noen
år siden på en tidligre mobil
men og bestille en kutter fra lazada kan jo
være bedre om en er usikker som TDR har postet
ellers har jo disse mobil sjappene sim
kuttere og det kutter dette .
«up 2 u»
https://youtu.be/j6T1Mygucak
Tror jeg får ta kontakt med Telenor.
Bare en finner rett plass, så ser det ut til at google drive fikser både bilder, kontakter og kalender. Genialt. Fikk også ordnet musikken med å tegne ett måneds abbonnement for å få inn min kjøpte musikk. Vet ikke andre måter å gjøre det på enn å koble det til en pc om man ikke kjøper medlemskap på apple musikk. Altså for å få lov til å laste ned sin egen kjøpte musikk. Helt på trynet spør du meg. Men opplys meg gjerne om det var en annen mulighet.
Har du bank id for mobil fra før?sikry skrev: ↑25 mai 2019, 06:34 Det er så pass stort at det må kuttes i selve brikken , er det mulig. Jeg prøvde i går å opprette bank id for mobil fra iPhona med dette kortet i , det gikk ikke , kanskje kortet er for gammelt og ikke støtter denne tjenesten eller det kan vere iPhon.
Tror jeg får ta kontakt med Telenor.
Her gikk det fint å bare flytte over sim, så var bank id oppe å gikk.
Nei hadde ikke bank id for mobil fra før , men nå har jeg fikset det.
Jeg tok og skar ut brikka fra pinkortet og laget et lite kutt i det ene hjørnet på brikka at det passet i slott.
Det funket fikk opp to sim på tlf.
Logget meg så inn i banken jeg har i Norge og følgte så anvisningene for bank id for mobil , testet og det funket så nå er det bare velstand.
Det må ha vart den gamle iPhonen som ikke er up to date.