Det må være greit å kunne tillegge politikere man ikke liker hvilke motiver som helst, uten å dokumentere det med annet enn «det er sånn det er», og i tillegg bruke mot dem at de er «på rømmen», når det de er på rømmen for, og innvilges asyl for i vesten, er ulovlige meninger. Det er mange som er på rømmen for sine meninger rundt om i verden. Vanligvis er det regimene som gjør at de innvilges asyl i vår del av verden vi kritiserer.
Uansett ingen grunn til å bruke tid på å kommentere sånt.
Ellers helt enig i at det er thaienes land og de må bestemme selv, men det er nettopp thaier som uttaler seg til TIME i artikkelen på forrige side. Professorer ved universiteter i Thailand og en x-politiker. Det er også thaier som tar til gatene. De som har gjort seg bemerket de siste månedene, og som skal demonstrere igjen førstkommende lørdag, samt de som markerer på skoler over hele landet i disse dager, er ikke bare thaier, men Thailands fremtid. De 7 millionene som stemte på han i artikkelen til TIME, bare for å få sine stemmer tilsidesatt, er også thaier, dersom noen skulle være i tvil.
Dersom thaiene vil ha et autoritært styre som gjør at opposisjonelle blir innvilget asyl i vesten fordi de har feil meninger, er jeg helt enig i at de må få velge det selv, men hvis det var det thaiene ønsket, hadde det kanskje ikke vært nødvendig for militæret å innvilge seg selv 250 mann med fast plass i 5 år i senatet, sånn at de er garantert makt, uansett hvem thaiene stemmer fram (ok, ikke uansett, selv med 250 faste plasser var det så mange som stemte mot dem, at militæret såvidt klarte å stable på beina en regjering, noe som sier sitt).
Hva hadde dere sagt hvis Arbeiderpartiet hadde tvunget fram i grunnloven at de skulle ha nesten 40 % faste plasser i Stortinget, helt uavhengig av hvordan vi nordmenn stemte? Jeg vet ikke med dere, men hadde det vært tilfelle, ville jeg også tatt til gatene for å få dem vekk, selv om de egentlig er på min banehalvdel politisk.
Thailand er et av landene i verden med størst ulikheter, og ulikhetene øker. I dag sørger militæret for at et hvert forsøk på endringer i samfunnsstrukturen, slås ned på. For meg er det helt ubegripelig at det er mulig å støtte en struktur som tillater at noen svært rike og innflytelsesrike klaner opprettholder en maktbalanse som tillater at en vesentlig del av landets befolkning knapt har en sjans. Men endringen er nok på vei nå, uansett hva vi måtte sitte her og mene. Internett, og en stadig mer opplyst yngre generasjon, gjør det umulig for myndighetene å styre narrativet.
https://www.bangkokpost.com/business/15 ... ry-in-2018
Det begynner å bli lenge siden jeg har sett utlendingene forsvare det autoritære styresettet i Thailand, så jeg tar hintet om å holde meg unna politiske debatter her. Det slår meg uansett som pussig, men ikke rent lite nedlatende mot en befolkning, at mange ser ut til å tro at thaiene har en sauementalitet der de samlet mener det eller det, uten å ta høyde for at Thailand er et pluralistisk samfunn med ca. 70 millioner mennesker, noen fra moderne storbyer, andre fra rurale strøk, og at disse 70 millionene med mennesker har ulike oppfatninger om hvordan samfunnet skal være.
Selv tilhører jeg den politiske venstresiden i Norge, men ikke så langt til venstre at jeg støtter opp om autoritære krefter alla Kina og Russland. I den grad det fortsatt finnes en venstreside som støtter opp om disse i Norge. Det overrasker meg alltid å se vestlige som direkte eller indirekte tar stilling mot de som ønsker noe av det vi i vesten tar som en selvfølge.