Etter valget 24. mars 2019

torbus

riflefish skrev: 16 sep 2020, 19:29 på begynnelsen av 80 tallet
drev Thai Summit oil rafeney og sto
for mye import av cruden til thailand,
jeg kjenner en som da var en av direktørene der ( har ennå en gave m logoen! en fin wase i thai celadon
det endte ille, ( hans navn angvin maja»
en general ble skutt endte m cupp
fordi de la på 2$ pr crude oil fat
en satans delikat deal !
denne vaskinga forgikk i årevis
time artikklen vel,
nevner lite om historien, selskapet voksete ,
min venn er nå død ( han var gift med
ei som studerte m kona),.
vi for se om noen pr hvor loyal
denne milliardæren
er til
fattigfolket i thailand,
time artikklen mener jeg mitt om
men jeg tror ikke på milarderer
som plutslig kaster seg inn i politikken i thailand for og hjelpe de
som intet har!🥴
hadde gubben
ffp grunnlegger, parti erjo disolved
og nå brukes mye penger og laga helvte ( sånn er kinesere her)
gitt bort miliardene
til familien ! hadde jeg trodd på han,
veldi lett og være i opposisjon i thailand,
ja i alle land,,
jeg er som jeg skriver i en annen tråd bekymret,
for nå er det mange mektige aktører i opposisjon,
tør ikke mene noe om kongehuset
her,,
Dette skjønner jeg ikke hva har med artikkelen i TIME å gjøre. Jeg syntes bare det var en god og omfattende artikkel. At den står på trykk i et av verdens mest anerkjente magasiner, gir også faktaopplysningene høy kredibilitet..

Min personlige mening er at jeg tror demonstrantene (og milliardæren i TIME-artikkelen) ønsker å skape et bedre samfunn for thaier flest, og at militærets stadige innblandinger i politikken hindrer utvikling i den demokratiske retningen de fleste gjerne ønsker seg i det 21. århundret.
Brukeravatar
e-golf

Tore Bustad skrev: 16 sep 2020, 20:07 Dette skjønner jeg ikke hva har med artikkelen i TIME å gjøre. Jeg syntes bare det var en god og omfattende artikkel. At den står på trykk i et av verdens mest anerkjente magasiner, gir også faktaopplysningene høy kredibilitet..

Min personlige mening er at jeg tror demonstrantene (og milliardæren i TIME-artikkelen) ønsker å skape et bedre samfunn for thaier flest, og at militærets stadige innblandinger i politikken hindrer utvikling i den demokratiske retningen de fleste gjerne ønsker seg i det 21. århundret.
Jeg vet ikke så mye om thaipolitikk, men jeg vet at de såkalte anerkjente magasiner og andre medier som de store avisene, nasjonalt og globalt, ikke er troverdige i hva de melder. Det er så mange som synes kildekritikken er utført ved å henvise til til vg, aftenposten og new york times til tross for at de er tatt med buksa nede gang på gang. Thailand er for thaifolk. Lik det eller ikke, men slik er det. Vestlig demokrati er vel ikke noe asiater higer etter? Ikke de jeg har pratet(kommunisert på et eller annet vis) med.
Wood1958

Det var vist en forandring i PC som gikk meg hus forbi på våren grunnet covidtid og båthalløjs.
Men da ser det kanskje ut til mere motstand for forandringer i det paramentariske høyere opp .i systemet.
Men en har fått en til over på sin side muligens.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... councillor
2020-09-16 21.03.40.png
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Tore Bustad skrev: 16 sep 2020, 20:07 Dette skjønner jeg ikke hva har med artikkelen i TIME å gjøre. Jeg syntes bare det var en god og omfattende artikkel. At den står på trykk i et av verdens mest anerkjente magasiner, gir også faktaopplysningene høy kredibilitet..

vel svært uenig,
samme utgangspunkt denna karen
som thaksin,
og det brukes store pengebeløp
nå utafore thailand av folk på rømmen!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

Det må være greit å kunne tillegge politikere man ikke liker hvilke motiver som helst, uten å dokumentere det med annet enn «det er sånn det er», og i tillegg bruke mot dem at de er «på rømmen», når det de er på rømmen for, og innvilges asyl for i vesten, er ulovlige meninger. Det er mange som er på rømmen for sine meninger rundt om i verden. Vanligvis er det regimene som gjør at de innvilges asyl i vår del av verden vi kritiserer.

Uansett ingen grunn til å bruke tid på å kommentere sånt.

Ellers helt enig i at det er thaienes land og de må bestemme selv, men det er nettopp thaier som uttaler seg til TIME i artikkelen på forrige side. Professorer ved universiteter i Thailand og en x-politiker. Det er også thaier som tar til gatene. De som har gjort seg bemerket de siste månedene, og som skal demonstrere igjen førstkommende lørdag, samt de som markerer på skoler over hele landet i disse dager, er ikke bare thaier, men Thailands fremtid. De 7 millionene som stemte på han i artikkelen til TIME, bare for å få sine stemmer tilsidesatt, er også thaier, dersom noen skulle være i tvil.

Dersom thaiene vil ha et autoritært styre som gjør at opposisjonelle blir innvilget asyl i vesten fordi de har feil meninger, er jeg helt enig i at de må få velge det selv, men hvis det var det thaiene ønsket, hadde det kanskje ikke vært nødvendig for militæret å innvilge seg selv 250 mann med fast plass i 5 år i senatet, sånn at de er garantert makt, uansett hvem thaiene stemmer fram (ok, ikke uansett, selv med 250 faste plasser var det så mange som stemte mot dem, at militæret såvidt klarte å stable på beina en regjering, noe som sier sitt).

Hva hadde dere sagt hvis Arbeiderpartiet hadde tvunget fram i grunnloven at de skulle ha nesten 40 % faste plasser i Stortinget, helt uavhengig av hvordan vi nordmenn stemte? Jeg vet ikke med dere, men hadde det vært tilfelle, ville jeg også tatt til gatene for å få dem vekk, selv om de egentlig er på min banehalvdel politisk.

Thailand er et av landene i verden med størst ulikheter, og ulikhetene øker. I dag sørger militæret for at et hvert forsøk på endringer i samfunnsstrukturen, slås ned på. For meg er det helt ubegripelig at det er mulig å støtte en struktur som tillater at noen svært rike og innflytelsesrike klaner opprettholder en maktbalanse som tillater at en vesentlig del av landets befolkning knapt har en sjans. Men endringen er nok på vei nå, uansett hva vi måtte sitte her og mene. Internett, og en stadig mer opplyst yngre generasjon, gjør det umulig for myndighetene å styre narrativet.

https://www.bangkokpost.com/business/15 ... ry-in-2018

Det begynner å bli lenge siden jeg har sett utlendingene forsvare det autoritære styresettet i Thailand, så jeg tar hintet om å holde meg unna politiske debatter her. Det slår meg uansett som pussig, men ikke rent lite nedlatende mot en befolkning, at mange ser ut til å tro at thaiene har en sauementalitet der de samlet mener det eller det, uten å ta høyde for at Thailand er et pluralistisk samfunn med ca. 70 millioner mennesker, noen fra moderne storbyer, andre fra rurale strøk, og at disse 70 millionene med mennesker har ulike oppfatninger om hvordan samfunnet skal være.

Selv tilhører jeg den politiske venstresiden i Norge, men ikke så langt til venstre at jeg støtter opp om autoritære krefter alla Kina og Russland. I den grad det fortsatt finnes en venstreside som støtter opp om disse i Norge. Det overrasker meg alltid å se vestlige som direkte eller indirekte tar stilling mot de som ønsker noe av det vi i vesten tar som en selvfølge.
MrDemongas

Dype politiske analyser bør vi overlate til Riflefisken. De er alltid krystallklare og støtende for land og folk. :ugeek:
Wood1958

Og noen analyserer med illustrasjoner fra to be bangkokian
2020-09-17 11.11.54.png
Wood1958

Så ble det klart med nye navn,
Årets forfremmelser kan kanskje sees på som en langsom kabal .
Noen har vistnok ikke blltt forfremmet som ventet mens andre kom fremover i køen.
Nå er det flere avdelinger i forsvaret og derigjenom forskjellige allianser og uenigheter.
Ikke vet jeg men stille og rolig har alle fra denne eliteklubben "The Tigers " blitt utelatt.
Da kan det jo bli vanskelig med støtte både for Prawit og Prayut fremover sånn militært sett.
Kan virke som det spilles sjakk på høyt nivå på kammerset for tiden
Et nytt navn har også kommet til.
Red rim solidier.
red rim.png

Slikt åpner for mye rart i en tid hvor Prauyt , Prawit og studenter med sine krav står i fokus.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... s-approval
Sist redigert av Wood1958 den 21 sep 2020, 20:29, redigert 2 ganger totalt.
Wood1958

Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

Tore Bustad skrev: 17 sep 2020, 10:15 Det må være greit å kunne tillegge politikere man ikke liker hvilke motiver som helst, uten å dokumentere det med annet enn «det er sånn det er», og i tillegg bruke mot dem at de er «på rømmen», når det de er på rømmen for, og innvilges asyl for i vesten, er ulovlige meninger. Det er mange som er på rømmen for sine meninger rundt om i verden. Vanligvis er det regimene som gjør at de innvilges asyl i vår del av verden vi kritiserer.

Uansett ingen grunn til å bruke tid på å kommentere sånt.

Ellers helt enig i at det er thaienes land og de må bestemme selv, men det er nettopp thaier som uttaler seg til TIME i artikkelen på forrige side. Professorer ved universiteter i Thailand og en x-politiker. Det er også thaier som tar til gatene. De som har gjort seg bemerket de siste månedene, og som skal demonstrere igjen førstkommende lørdag, samt de som markerer på skoler over hele landet i disse dager, er ikke bare thaier, men Thailands fremtid. De 7 millionene som stemte på han i artikkelen til TIME, bare for å få sine stemmer tilsidesatt, er også thaier, dersom noen skulle være i tvil.

Dersom thaiene vil ha et autoritært styre som gjør at opposisjonelle blir innvilget asyl i vesten fordi de har feil meninger, er jeg helt enig i at de må få velge det selv, men hvis det var det thaiene ønsket, hadde det kanskje ikke vært nødvendig for militæret å innvilge seg selv 250 mann med fast plass i 5 år i senatet, sånn at de er garantert makt, uansett hvem thaiene stemmer fram (ok, ikke uansett, selv med 250 faste plasser var det så mange som stemte mot dem, at militæret såvidt klarte å stable på beina en regjering, noe som sier sitt).

Hva hadde dere sagt hvis Arbeiderpartiet hadde tvunget fram i grunnloven at de skulle ha nesten 40 % faste plasser i Stortinget, helt uavhengig av hvordan vi nordmenn stemte? Jeg vet ikke med dere, men hadde det vært tilfelle, ville jeg også tatt til gatene for å få dem vekk, selv om de egentlig er på min banehalvdel politisk.

Thailand er et av landene i verden med størst ulikheter, og ulikhetene øker. I dag sørger militæret for at et hvert forsøk på endringer i samfunnsstrukturen, slås ned på. For meg er det helt ubegripelig at det er mulig å støtte en struktur som tillater at noen svært rike og innflytelsesrike klaner opprettholder en maktbalanse som tillater at en vesentlig del av landets befolkning knapt har en sjans. Men endringen er nok på vei nå, uansett hva vi måtte sitte her og mene. Internett, og en stadig mer opplyst yngre generasjon, gjør det umulig for myndighetene å styre narrativet.

https://www.bangkokpost.com/business/15 ... ry-in-2018

Det begynner å bli lenge siden jeg har sett utlendingene forsvare det autoritære styresettet i Thailand, så jeg tar hintet om å holde meg unna politiske debatter her. Det slår meg uansett som pussig, men ikke rent lite nedlatende mot en befolkning, at mange ser ut til å tro at thaiene har en sauementalitet der de samlet mener det eller det, uten å ta høyde for at Thailand er et pluralistisk samfunn med ca. 70 millioner mennesker, noen fra moderne storbyer, andre fra rurale strøk, og at disse 70 millionene med mennesker har ulike oppfatninger om hvordan samfunnet skal være.

Selv tilhører jeg den politiske venstresiden i Norge, men ikke så langt til venstre at jeg støtter opp om autoritære krefter alla Kina og Russland. I den grad det fortsatt finnes en venstreside som støtter opp om disse i Norge. Det overrasker meg alltid å se vestlige som direkte eller indirekte tar stilling mot de som ønsker noe av det vi i vesten tar som en selvfølge.
Veldig bra innlegg, Tore! Som jeg skulle sagt det selv :)!
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»