Interessant sammenligning. Her er det bare å slå seg løs med sammenligninger. Helt nøyaktig blir det vel neppe, for alt er vel prisgitt hvordan målingene gjøres, hvilke tall som legges inn, hva de omfatter, og hvor mye disse kan stoles på, men en god pekepinn er det.Phay skrev: ↑12 apr 2018, 17:54 Det er jo hva man har lest, hørt og sett som i denne her som jeg nå fant på ett google søk, og har prøvd noe lignende før og med så og si samme resultat. Har også foretatt søk på byer i phil og vietnam mot thailandske tidligere. Ikke overraskende men Cambodia er nr 1, før Phil og så Thai og Vietnam ganske så likt tror jeg det var avhengig av hvilke byer en velger.
https://www.expatistan.com/cost-of-livi ... ya/bangkok?
Billigste steder å bo for utlendinger
Det er jo de prisene expattene legger inn fortløpende over tid som betyr noe med tanke på der de bor, så det er jo kun utsnittet av de som gidder. Om vi handler på Big C, Makro, Villa Marked eller Bluport her i Hua hin, så vil kjo det gi utslag på testene om alle som bor her fører inn prisene til kun bluport feks.Thaibreak skrev: ↑12 apr 2018, 17:58 Interessant sammenligning. Her er det bare å slå seg løs med sammenligninger. Helt nøyaktig blir det vel neppe, for alt er vel prisgitt hvordan målingene gjøres, hvilke tall som legges inn, hva de omfatter, og hvor mye disse kan stoles på, men en god pekepinn er det.
Her kommer Ho Chi Minh city ut på 75 mens Chiang Mai ligger på 89, så det vil si Chiang Mai er 14% dyrere enn en HCM slik jeg har forstått det. Hm interessant, eller hva sier du Chelsea? I forhold til bangkok er HCM 45% rimeligere å bo i enn Bangkok!
Det er vel boligprisene som utgjør den største forskjellen vil jeg tro. Ting og tang fra 7/11, Big C, Tesco osv holder vel noenlunde samme pris overalt i Thailand. Det samme med klær, sko etc. Mat og drikke på restaurant varierer kanskje litt men spiser en hovedsaklig rimelig thaimat kan vel ikke dette utgjøre så mye.
Kjenner en kar som har bodd i Chiang Mai i 35 år, han pakket imidlertid sakene sine og flyttet til Chiang Khong (oppe i nordøsthjørnet av Chiang Rai provinsen. For mye trafikk, forurensing og turister i Chiang Mai sa han....
Kjenner en kar som har bodd i Chiang Mai i 35 år, han pakket imidlertid sakene sine og flyttet til Chiang Khong (oppe i nordøsthjørnet av Chiang Rai provinsen. For mye trafikk, forurensing og turister i Chiang Mai sa han....
No one here gets out alive...
Tror lokal transport, boligmarkedet leie som kjøpe, og klær utgjør en del av dette, samt restauranter, hva folk fører opp som lokale priser av forskjellige standarder. Her i byen (Hua Hin) er det stor forskjell på matvarer i de forskjellige butikkene vi bruker bla.มังคุด skrev: ↑13 apr 2018, 02:51 Det er vel boligprisene som utgjør den største forskjellen vil jeg tro. Ting og tang fra 7/11, Big C, Tesco osv holder vel noenlunde samme pris overalt i Thailand. Det samme med klær, sko etc. Mat og drikke på restaurant varierer kanskje litt men spiser en hovedsaklig rimelig thaimat kan vel ikke dette utgjøre så mye.
Men når man bor her, har transport, drikker lite, og lager mesteparten av måltidene hjemme, så blir det ikke så store forskjeller når man har først har kjøpt bolig. Trivselfaktoren er viktigere enn at øl fortsatt koster 65 bath for flaska på stampuben for å si det slik.
Dagspriser på kjøtt, fisk, melk, youghurt, og diverse andre dagligvarer har stor variasjon selv innen de kjente kjedene. 7/11 er jeg mer usikker på, men Big C, Lotus og Tesco er det variasjoner på.
På alle slike expat pris sider, så er Bangkok overall dyrere enn Pattaya. Jeg skal ikke krangle med deg at det går ann å bo billigere i Bangkok, men gjennomsnittelig for en expat, er det en dyrere by.
Stor variasjon på slike dagligvarer har ikke jeg lagt merke til ihvertfall. Pattaya har jo mye større expat-andel enn Bangkok, så da skulle i teorien prisene på dagligvarer være høyere der?
Slike pris-sider som du nevner tar jeg med en stor klype salt
Slike pris-sider som du nevner tar jeg med en stor klype salt
www.thailandtur.no
Jeg prøvde å påstå at Pattaya er overbefolket av Cheep Charlies, men ikke møtt noen motbør angående det enda