Evaluering av røykeforbudet på strendene i Pattaya/Jomtien

Thaibreak

Phay skrev: 16 des 2017, 12:29 Får håpe de har vett til å måle volum eller vekt for å få ca antall.
Haha, skulle vel tro det. Men det var en litt artig framstilling av et resultat som sikkert ligger et sted mellom etthundreogsekstisyv og en million sneiper.
De har nok ansatt noen arbeidsledige for å komme fram til dette tallet.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Jeg kan absolutt garantere dere at det sitter noen i Oslo med en halv million i årslønn og flytter papirer på et kontor og gjør ting som er betydelig mindre produktivt enn hva opptelling av sneiper på ei strand i Thailand er :P
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Jeg for min del har vanskelig for å se at det kan finnes noe arbeid som er mindre konstruktivt enn å telle sneiper på en strand i Thailand. :)

For øvrig har Pattaya beach større problemer enn sneiper. Man skal være modig for å driste seg uti vannet på den stranda der ...

Menmen. Det er vel snakk om prioriteringer. Det er tross alt enklere å forby sneiper på stranda enn å ta tak i virkelige problemer.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Vel, en liten heads up til de av dere som liker å kjøpe billig tobakk. Kjøper dere i Pattaya Jomtien området, så vet dere hvor tobakken kommer fra,
🌞
Thaibreak

RobertX skrev: 16 des 2017, 15:03 Jeg kan absolutt garantere dere at det sitter noen i Oslo med en halv million i årslønn og flytter papirer på et kontor og gjør ting som er betydelig mindre produktivt enn hva opptelling av sneiper på ei strand i Thailand er :P
Og ihvertfall hva gjelder opprydding av dem ;)

Off topic, men jeg har alltid lurt på hvorfor ikke det er vanlig i Pattaya eller Thailand for øvrig, å sende skoleklasser på dagsutflukter til strendene for å rydde opp. En dag en gang i blant på rundgang, skulle holde strendene ryddige og fine. Det er ofte et trist syn som møter meg på strendene i Pattaya. Plast og crap, som hovedsaklig kommer fra fiskebåter etc.

I min tid ble vi alltid sendt ut minst èn gang på våren (i blant også på høsten) for å rydde opp på strendene i nærheten av vår skole. Et greit avbrekk i hverdagen var det også.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Thaibreak skrev: 16 des 2017, 15:25 Og ihvertfall hva gjelder opprydding av dem ;)

Off topic, men jeg har alltid lurt på hvorfor ikke det er vanlig i Pattaya eller Thailand for øvrig, å sende skoleklasser på dagsutflukter til strendene for å rydde opp. En dag en gang i blant på rundgang, skulle holde strendene ryddige og fine. Det er ofte et trist syn som møter meg på strendene i Pattaya. Plast og crap, som hovedsaklig kommer fra fiskebåter etc.

I min tid ble vi alltid sendt ut minst èn gang på våren (i blant også på høsten) for å rydde opp på strendene i nærheten av vår skole. Et greit avbrekk i hverdagen var det også.
Tror det hadde vært et fint og preventivt initiativ ja. Hadde vært verdt et forsøk ihvertfall.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle

På Koh Lanta måtte alle som gikk av ferga betale 10 baht til opprydding. :)

Sykla rundt på det meste av øya, og med unntak av en liten, isolert strand, der de som rydder ennå ikke hadde vært og plukka opp det som flyter inn i lavsesongen, var det pent og rent på strendene.

Men da er det nok litt verre på en strand som den i Pattaya. Selv på dagtid sto det prostituerte langs veien rett overfor. Gudene vet hvordan det er der på kveldstid. Dette tiltrekker seg sikkert et klientell som ikke er særlig opphengt i miljøvern. Og skulle de være det er det ikke akkurat enklest å finne søplekasser i Thailand. For ikke å snakke om alle speedbåtene som står utafor, fra hvilke det helt sikkert slippes både det ene og det andre til sjøs. Selv strengt ulovlige sneiper.

Sier seg vel selv at det er vanskelig å holde noe sånt rent og pent, men nå skal du vel også være mer enn gjennomsnittlig snøblind dersom du i et land med så mange flotte strender velger Pattaya for strandas skyld. :)
Pattaya_.jpg
Pattaya.jpg
Thaibreak

Noodle skrev: 16 des 2017, 17:14
Sier seg vel selv at det er vanskelig å holde noe sånt rent og pent, men nå skal du vel også være mer enn gjennomsnittlig snøblind dersom du i et land med så mange flotte strender velger Pattaya for strandas skyld. :)

Pattaya.jpg
Men samtidig trenger jo ikke strendene, for whatever grunn man reiser dit, å se ut som en dass heller, når det burde være enkelt å holde rent. En skoleklasse i ny og ne noen timer på morrakvisten, burde gjøre susen. De synes sikkert det er greit å få litt avbrekk fra skolen også.

Fine, rene bilder av strendene du hadde der, Noodle. Jeg har sett dem verre, for å si det forsiktig ;)
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

anmeno skrev: 16 des 2017, 13:50 Dvs at Thailand innførte røykeforbud før 2004, det tror jeg ikke noe på.
det var vel optil hvær enkel resturang,,

husker på milenium party

var på « circle» resturant i soi ruam rudi

der hadde bangkoks sigarclub

en egen etasje hvor røykere kunne suge

inn gifta,

røykeforbud har vert leenge på mange

plasser min venn!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle

Med unntak for fine restauranter synes jeg ikke det virker som om de tar røykeforbudet spesiel seriøst. Så lenge det ikke er lukket dør ut er det stort sett lovlig å røyke i de fleste restaurantene i turistområdene ennå, selv om du sitter 10 meter inne under tak.

Et hederlig unntak er Bangkok. Der virker det som om de følger røykeloven like strengt som i andre storbyer.

Når det gjelder sneiper står det en politibooth rett overfor den nye dinosaurparken mellom Asoke og Phrom Phong. Utenfor står det skilt om at det er forbudt å kaste sneiper på fortauet. Der så jeg faktisk to utlendinger ble stoppa for å kaste sneip på bakken.

Det er flott med lover mot både forsøpling og røyking, men jeg håper ikke de blir helt Singapore.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»