Thai Vs Normenn hva dem bruker pengene å hva dem tjenner

Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Bangkok er dyrt, helt klart, og er nok ikke særlig representativ for store deler av landet. Det er i Bangkok de virkelige ulikhetene blir synlige. Kjenner en del i byen, og de klarer seg greit, men de tjener 40000+ i måneden. De skiller seg sånn sett ut fra samtlige andre jeg har blitt kjent med i Thailand. For dem, og de jobber i deler av året i turistbransjen på ulike turiststeder, er 10-12000 (+ tips) vanlig i måneden. Jeg kjenner meg således godt igjen i fortellingen til hun som nærmest lever på som tam og sender alle pengene hjem. Deres mål er vestlig mann. Uten unntak. Det gjelder de aller fleste kvinnene jeg har møtt i løpet av alle mine år til landet. Men det betyr også at de i perioder dater menn, noe som igjen gjør at summene på 10-12000 baht kan øke radikalt.

Da er det verre for hun i artikkelen som jobber 12 timer i døgnet på fabrikk hver dag, og ikke har tid til annet enn jobb. Jeg kjenner mange som har hatt sånne yrker. Det er derfor de i stedet har søkt seg mot turistområdene. Mer tips. Mer muligheter for vestlige menn. Bedre muligheter generelt.

Jeg så en Bangkok-basert journalist klage over den nylige prisøkningen på Skytrain for ikke lenge siden. Det er en økning på 5 baht eller noe sånt per billett. Han mente dette var nok til at mange ikke lenger hadde råd til å kjøre Skytrain.

Sånne småsummer er det vanskelig å forholde seg til. Det er jo ingenting for de fleste fra Norge. Men det er kanskje illustrerende. Jeg vet for øvrig ikke hva journalister tjener i Thailand, men det er vel tvilsomt at de er i lønnsadelen.

I dag har for øvrig Khao Sod English en artikkel om hvordan fattige presses ut av byen.

Her

Dette er ikke ulikt i mange storbyen verden over, storbyer er dyrere enn hva mange har råd til å bo i, også i Norge, men det blir veldig synlig i et land med så store forskjeller som Thailand. Samtidig skal det absolutt ikke undervurderes hvordan fattigdom, eller det å falle utenfor, oppleves i et rikt land som Norge. Men det er noe med å holde tunga ørlite rett i munnen, og ikke drive anekdotisk bevisførsel basert på at man selv har det mye bedre i Thailand enn i Norge, sånn en uforholdsmessig stor del av de mest lydhøre mennene på nettet gjør.
Kolami

Noodle skrev: 08 nov 2017, 09:19 Det er en ganske spesiell debatt under denne artikkelen på Norsk Thailand Forum (med orddelingsfeil). Blant annet sitter en journalist som skriver en del om Thailand og påstår at artikkelen er det reneste tøv, og at det er mer fattigdom i Norge enn i Thailand.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er mulig å se så blindt bort fra alt som heter tall, men det går ikke an å spørre, da denne typen påstander har et visst gehør i grupper for menn med et bein i Thailand, og det blir så helvetes mye støy.
Han har ett poeng....når han sammenligner nyfattigdom i Norge og og fattigdom i Thailand....hvor relevant det er vet jeg ikke..men i prinsippet så blir jo elendigheten den samme hehe Men om den er verre enn Thailand, ja, så er den nok det.det psykiske er nok en større belastning..vil jeg tro.--Nordmenn tåler knapt noe som helst føler jeg..ressursterk/ressursvak. Jeg tror at når du er ressursvak i Norge så lider man mye mer..dessverre..men det er nok en annen diskusjon..
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Kolami skrev: 08 nov 2017, 11:30 Jeg tror at når du er ressursvak i Norge så lider man mye mer..dessverre..men det er nok en annen diskusjon..
Det tror jeg du har helt rett i. Rett og slett fordi du skiller deg ut så mye mer i Norge enn i Thailand. Det går knapt an å åpne en avis uten å lese om hvor fantastisk vi alle har det. Når du ikke selv kjenner deg igjen i glansbildet blir det tøft.

Dette er sikkert en årsak til at en del rømmer landet. Det er kanskje også en årsak til det sinnet en del føler mot Norge. Noe som for eksempel kan kulminere i at deres egne erfaringer brukes for å beskrive hvordan Norge (eller de andre europeiske landene de kommer fra) ikke er bedre enn Thailand i det hele tatt. Selv ikke hva fattigdom angår.

Det som overrasker meg litt med denne journalisten er at han noe til de grader ser bort fra faktiske tall. Noen vet kanskje ikke bedre. Han gjør det.
Kolami

Noodle skrev: 08 nov 2017, 10:12

Jeg så en Bangkok-basert journalist klage over den nylige prisøkningen på Skytrain for ikke lenge siden. Det er en økning på 5 baht eller noe sånt per billett. Han mente dette var nok til at mange ikke lenger hadde råd til å kjøre Skytrain.

Sånne småsummer er det vanskelig å forholde seg til. Det er jo ingenting for de fleste fra Norge. Men det er kanskje illustrerende. Jeg vet for øvrig ikke hva journalister tjener i Thailand, men det er vel tvilsomt at de er i lønnsadelen.
Problermet med skytrain er at den blir bare dyrere og dyrere uten at man får noe som helst igjen for det..og jeg kjente det selv at det hadde blitt dyrere med ett par hundre i mnd når jeg reiste på det meste.--men kun 2 års mellomrom..og det er jo det mange thaier klager over også..de betaler mer og mer..lønnen beveger seg ikke og ikke får de noe igjen for denne prisøkningen..

Noen steder har det begyntt å stinke forurensing fra parkerte taxier under stasjonene..det lukter som ett rent helvete...og hva gjør de med det..ingenting..de øker prisen men lar passasjerene stå i denne oasen av bilforurensingen som blir på sitt værste ca klokken 11 hverr eneste dag pga tomgangskjøring av 8 taxier eller fler..står under der konstant å holder liv i dette helvete..

BTS ARI er vel det værste..der føler jeg at puster små sandkorn eller no..som bilforurensing--.bruker maske enkelte steder..
Svar

Gå tilbake til «Generelt»