Air Asia til Oslo

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Air Asia har i flere år har vært kåret til verdens beste lavpris flyselskap.
Deres langdistanse flyvninger er med Air Asia X som neste år åpner rute fra Bangkok til Stockholm. En ekspert innen luftfart tror at flygiganten også vil satse på Oslo.

Det vil bli spennende å se hvordan en utvidet konkurranse kan påvirke flypriser fremover. Air Asia ser på mange måter til å være inspirasjonen til Norwegian når det gjelder kortdistanse, men på langdistanse har Norwegian hatt større suksess.
Air Asia vil jo ha en del fordeler med tanke på de som skal reise videre med sitt store nettverk av destinasjoner i Asia.

Tror asiatisk lavprisgigant vil satse på Oslo
Det er bare å klappe i hendene, alle dem som ønsker seg fortsatt lave billettpriser til Asia. Neste år åpner lavprisselskapet Air Asia X rute mellom Bangkok og Stockholm. Også Oslo kan få ny lavprisrute, mener dansk luftfartsekspert.

Air Asia X er søsterselskapet til lavprisgiganten Air Asia, og er i ferd med å bygge seg opp på trafikk til Europa igjen etter at selskapet for noen år siden måtte kutte rutene til London og Paris på grunn av store tap.

Nå forsøker selskapet seg igjen, og blant destinasjonene selskapet har prioritert denne gang er Stockholm. Nå med den svært driftsøkonomiske flytypen Airbus A330neo.

– Åpningen av en rute til Skandinavia er et frontalangrep på Norwegian, som ellers har været noenlunde alene på lavprismarkmarkedet på langrutene, mener redaktør og flyanalytiker i bransjenettstedet FinalCall.Travel, Flemming Lundberg Poulsen.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
INKOGNITO

tdr skrev: 24 jul 2018, 18:08 Air Asia har i flere år har vært kåret til verdens beste lavpris flyselskap.
Deres langdistanse flyvninger er med Air Asia X som neste år åpner rute fra Bangkok til Stockholm. En ekspert innen luftfart tror at flygiganten også vil satse på Oslo.

Det vil bli spennende å se hvordan en utvidet konkurranse kan påvirke flypriser fremover. Air Asia ser på mange måter til å være inspirasjonen til Norwegian når det gjelder kortdistanse, men på langdistanse har Norwegian hatt større suksess.
Air Asia vil jo ha en del fordeler med tanke på de som skal reise videre med sitt store nettverk av destinasjoner i Asia.

Tror asiatisk lavprisgigant vil satse på Oslo
Gjerne ikke så smart for de med antydning til flyskrekk å granske deres havari rapport for nøye da. :D
https://www.tu.no/artikler/derfor-styrt ... jor/276236
Kolami

Holder meg enkelt unna air asia..max 3 timer med det flyselskapet..de satser nok på Kinesere som skal videre, det skal jeg vedde på...
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Dessverre så sliter nok Air Asia med et dårlig rykte. Selskapet er splittet i ulike underselskap i flere land i regionen. Desidert dårligst skulle man tro Air Asia Indonesia som også har den eneste ulykken med dødsfall kommer ut, et land som i tillegg har mange selskap som kommer dårlig ut.

Air Asia Indonesia - 4 av 7

Air Asia India - 3 av 7

Air Asia Malaysia - 5 av 7

Air Asia Phillipines - 3 av 7

Air Asia Thailand - 2 av 7

Air Asia Zest - 3 av 7 ( også tilhørende på Filippinene)

Air Asia X som flyr langdistanse med Airbus A330 har rating 6 av 7.

Kilde Airlineratings

Andre selskap som kan være interessante:

Thai Airways - 4 av 7

Norwegian - 5 av 7

SAS - 7 av 7

Qatar Airways - 7 av 7

Emirates - 7 av 7

Finnair - 7 av 7

Noe av ratingen går også på hvilke luftfartsmyndigheter som godkjenner selskapene, og en del har ikke nødvendigvis godkjenninger i områder de ikke flyr. Mangel på dette reduserer rating med poeng.

Har selv flydd mye med Air Asia Thailand og aldri følt meg utrygg til tross for at jeg nå ser de har en overraskende lav rating. Myndighetene i Thailand gjorde vel noen grep for noen år siden da all jobben med kontrollinstanser ble underkjent internasjonalt. La oss håpe at det ikke er noen kompromisser med sikkerheten i lufta.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami

Jeg tenkte mer på kronisk forsinkelser og konstant matservering selv på korte avstander samt mersalg av produkter...det er som å sitte i ett flygende marked..mas og tjas hele tiden..mat kan man ta med seg på flyet, pizza, burger king etc fra flyplassen, også samt termos med te som mange kinesere har meg seg, og det er ikke alltid at de sitter sammen på samme sted i flyet så da går de gjerne rundt.....Vetta faen hvordan det blir på langreiser..men jeg har vanskelig for å se for meg at det blir en lang og rolig flyreise..selv med norwegian med sine uttallige småfamilier blir det sjeldent rolig..
Svar

Gå tilbake til «I lufta»