Her er resultatene fra trygdeoppgjøret, for de som er interessert. Litt oppgang, og som vanlig et kompromiss.
Sjøl må jeg nok vente et tiår før jeg går over i pensjonistenes rekker. Fram til det blir det vaffelsalg!
Neida, joda, så...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p ... sjonistene
Trygdeoppgjøret 2018
3,47% økning i Uførepensjon...Så for meg er det en økning på tett under 1000 kr pr mnd, eller 11500 kr pr år. Kan ikke klage på det akkurat. Er jo omtrent som lønnsoppgjørene årlig når jeg jobbet det der.
Synes det er litt urettferdig at alderspensjonistene blir hengende bakpå for å være ærlig.
Synes det er litt urettferdig at alderspensjonistene blir hengende bakpå for å være ærlig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Må si det hele virker litt uforståelig for meg. Alderspensjonister får et tillegg på 2,69% som igjen kuttes med 0,75% prosentpoeng til 1,92%. Det er jo fanken meg halvparten av hva jeg får i tillegg som uførepensjonist. Skjønner at forbundet er skuffet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Nå må du begynne å regne tilleggene i bath. Høres enda bedre ut daRobertX skrev: ↑24 mai 2018, 12:15 3,47% økning i Uførepensjon...Så for meg er det en økning på tett under 1000 kr pr mnd, eller 11500 kr pr år. Kan ikke klage på det akkurat. Er jo omtrent som lønnsoppgjørene årlig når jeg jobbet det der.
Joda det høres jo enda bedre ut da
46000 baht i tillegg pr år.
Det slo meg akkurat at tillegget tilsvarer det jeg må betale i frivillig folketrygd framover. Så jeg har jo i praksis uendret pensjon når det taes høyde for, og så får jeg det refundert via skatten når jeg ordner delt skatt mellom Norge og Thailand.
Sikkert enkelte som strakk seg etter spyposen når jeg postet tallene mine, men jeg skriver det ikke for å hovere. Det er bare for å illustrere min situasjon og hvordan dette slår inn. Personlig så synes jeg nok det er en litt underlig modell de bruker. Nå er det mange uførepensjonister som sliter noe jævlig med økonomien og jeg er nok et ekstremt unntak. Men jeg synes ærlig talt man heller kunne latt de som måtte få ekstraordinære gjeldsfradrag som uføre få beholde den ordningen. Det er bedre å hjelpe de i spesielt vanskelige situasjoner synes nå jeg.
Det slo meg akkurat at tillegget tilsvarer det jeg må betale i frivillig folketrygd framover. Så jeg har jo i praksis uendret pensjon når det taes høyde for, og så får jeg det refundert via skatten når jeg ordner delt skatt mellom Norge og Thailand.
Sikkert enkelte som strakk seg etter spyposen når jeg postet tallene mine, men jeg skriver det ikke for å hovere. Det er bare for å illustrere min situasjon og hvordan dette slår inn. Personlig så synes jeg nok det er en litt underlig modell de bruker. Nå er det mange uførepensjonister som sliter noe jævlig med økonomien og jeg er nok et ekstremt unntak. Men jeg synes ærlig talt man heller kunne latt de som måtte få ekstraordinære gjeldsfradrag som uføre få beholde den ordningen. Det er bedre å hjelpe de i spesielt vanskelige situasjoner synes nå jeg.
-
Arild Holtet
Kanskje bedre enn ventet, men alderspensjonistene som har jobba lengst og flest arbeidsuker i livet, de fikk som takk for innsatsen 0,75% mindre enn uføretrygdede og alle andre. Vel svik fra norsk regjering er gamle mennesker i Norge vant med, og en minstepensjonist sliter enda mer enn uføretrygdede med nå..
A.H.
A.H.
Nei, Arild. Uførepensjonistene fikk 3,47%. Står i artikkelen. Det vil altså si 1,55 prosentpoeng mer enn alderspensjonistes 1,98%.
Forstå det den som vil. Ingen grunn til å være sur på uførepensjonister for dette er det jo politikerne som legger opp til. Jeg synes dette er en underlig ordning. Det er jo ikke dyrere å leve for uførepensjonister enn alderspensjonister? Man kan jo argumentere med at uførepensjonister ikke kunne planlegge sin pensjonsframtid og den kom veldig brått på, sammenlignet med en alderspensjonist. Men jeg synes ikke det er noen god modell for det burde ikke være så ulikt.
Forstå det den som vil. Ingen grunn til å være sur på uførepensjonister for dette er det jo politikerne som legger opp til. Jeg synes dette er en underlig ordning. Det er jo ikke dyrere å leve for uførepensjonister enn alderspensjonister? Man kan jo argumentere med at uførepensjonister ikke kunne planlegge sin pensjonsframtid og den kom veldig brått på, sammenlignet med en alderspensjonist. Men jeg synes ikke det er noen god modell for det burde ikke være så ulikt.
Etter min mening helt tullete, for det er ikke selve oppgjøret som er problemet men modellen de bruker. Og det har Arbeiderpartiet selv vært med å innføre. Dette fradraget på 0,75 er jo bare tull etter min mening.
Norge burde gå gradvis over til en finansiert pensjonsordning for all statlig pensjon på lik linje med den de selv pålegger forsikringsselskapene for private pensjoner. Der må man gjøre avsetninger av midler til dekning for framtidig pensjon. En årlig forsikringspremie settes av og alt kontrolleres gjenom statistiske verdier. Å kjøre pensjonsutbetalinger "a-konto" slik Norge har drevet med hele tiden er for ukontrollert og for ømfintlig på årlig budsjett. Vi har jo midler til å dekke opp en slik omlegging via utenlandsfondene. Hva skal vi ellers ha disse midlene til? Slushfunds for politikere som vil kjøpe seg jobber i internasjonale organisasjoner? De tilhører jo det norske folket og burde derfor brukes fornuftig til å sikre framtiden. Og når man allerede er i gang med en slik omlegging burde man opprette et nasjonalt infrastruktur fond til utbedring og utbygging av jernbane/vei/havn.