Tilpasse seg livet i Thailand

INKOGNITO

Thaibreak skrev: 21 mai 2018, 20:12 Jeg dropper de mindre sjarmerende karakteristikkene dine av Asia-farende nordmenn, men vil kommentere det siste.

Jeg tror mange ser på Asia-damene som kommer til Norge som hardtarbeidende og fine mennesker, men det ligger helt klart massevis av fordommer ute og går om oss nordmenn som reiser til Thailand. Og de kommer tildels fra noen få forhold som ikke er så altfor langt unna de du beskriver, men også fra dokumentarer og framstillinger av nordmenn flest som ikke representerer normalen, vil jeg påstå.

Ta denne videoen f.eks. som ble sendt på NRK i 2010, som er presentert som gjensyn i en annen tråd. Der har man tre svært eksentriske karer som jeg tviler på representerer normale av Asia-farere. I hvert fall den jeg opplever. Og det er slik nordmenn flest da tror er representativt. Man tenker ikke på at det skal genereres klikk i artikler, det skal fenge etc. Neida, det er slik det er liksom.

Fordommer blant nordmenn bestemmes av hvordan disse historiene framstilles i media, og av egen personlig erfaring. Når nordmenn flest ikke har vært i Thailand over særlig tid, så er erfaringen begrenset. Artiklene og videosnutter derimot, finnes det flust av på nett. Og disse skal generere klikk.

Du, Inkognito, har åpenbart en del erfaringer vi andre ikke har. Men det gjør ikke dine erfaringer noe mer riktige enn mine, eller andres. Et tverrsnitt av dine, mine og andres erfaringer er nok mer riktig.
Nei da, det gjør ikke mine erfaringer mer korrekte enn andres, men det er ikke like lett for folk som ikke har oppholdt seg såpass lenge og mye i thailand å bli oppmerksom på hvor gjennomsyret holdningen og metodene i thailand er innrettet på at thaier må stå sammen om å skvise farlanger mest mulig for penger, på alle utspekulerte måter, og at dette er helt greit.
Thaibreak

INKOGNITO skrev: 21 mai 2018, 20:24 Nei da, det gjør ikke mine erfaringer mer korrekte enn andres, men det er ikke like lett for folk som ikke har oppholdt seg såpass lenge og mye i thailand å bli oppmerksom på hvor gjennomsyret holdningen og metodene i thailand er innrettet på at thaier må stå sammen om å skvise farlanger mest mulig for penger, på alle utspekulerte måter, og at dette er helt greit.
Å, jeg tror da de som har tildels betydelig kortere fartstid enn deg også ser og vet hva som skjer i Thailand. Som sagt, det finnes videosnutter i fleng, og man får dette på pulsen ganske fort mens man er i Thailand. Og i mange tilfeller har du helt rett. Det er masse kynisme og utspekulerte måter å frarøve oss penger på. Så man må og bør ha både øyne og ører i nakken, for å si det sånn. Og noen ganger er ikke engang det nok.
Men det er altså ikke alltid slik, noe du selvsagt også vet.

Det er helst framstillingen av at andre er noen dumme nek, mens vi selv er overvettes smarte, som er litt over the edge for meg. Man får gi litt kred til mennesker man ikke kjenner eller aldri har møtt, er nå mitt motto.
INKOGNITO

Thaibreak skrev: 21 mai 2018, 20:43 Å, jeg tror da de som har tildels betydelig kortere fartstid enn deg også ser og vet hva som skjer i Thailand. Som sagt, det finnes videosnutter i fleng, og man får dette på pulsen ganske fort mens man er i Thailand. Og i mange tilfeller har du helt rett. Det er masse kynisme og utspekulerte måter å frarøve oss penger på. Så man må og bør ha både øyne og ører i nakken, for å si det sånn. Og noen ganger er ikke engang det nok.
Men det er altså ikke alltid slik, noe du selvsagt også vet.

Det er helst framstillingen av at andre er noen dumme nek, mens vi selv er overvettes smarte, som er litt over the edge for meg. Man får gi litt kred til mennesker man ikke kjenner eller aldri har møtt, er nå mitt motto.
Om dumme nek eller andre betegnelser er mer passende skal jeg ikke uttale meg om.
Men har da mer en engang møtt nordmenn på diverse norske barer i Pattaya også, som har både sittet og grått og jamret seg for at de har kommet ned og funnet ut at dama de hadde i baren sist de var der ikke var fullt så trofast og til å stole på som det mente det var grunn til å tro, på sånne steder de trodde var av de mer seriøse sjekkesteder, for bra thaidamer.
Men for all del, har da møtt mange som er blitt gift etter å ha benyttet disse barfine barene som ekteskapsbyråer også. :D
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

INKOGNITO skrev: 21 mai 2018, 23:55 Om dumme nek eller andre betegnelser er mer passende skal jeg ikke uttale meg om.
Men har da mer en engang møtt nordmenn på diverse norske barer i Pattaya også, som har både sittet og grått og jamret seg for at de har kommet ned og funnet ut at dama de hadde i baren sist de var der ikke var fullt så trofast og til å stole på som det mente det var grunn til å tro, på sånne steder de trodde var av de mer seriøse sjekkesteder, for bra thaidamer.
Men for all del, har da møtt mange som er blitt gift etter å ha benyttet disse barfine barene som ekteskapsbyråer også. :D
Ser nå ut til at folk greier å tilpasse seg livet i Thailand også, selv om både farangen og dama har vært utpå en vinternatt før, mens andre ikke gjør det, og blir sittende alene. Det var jo nettopp det jeg nevnte tidligere i tråden, at det ikke er helt bra å bli sittende med alt for mange negative tanker og bli med på den nedadgående spiralen der i hovedsake det kvernes rundt de samme temaene dag ut og dag inn. Faste gode rutiner og ikke minst sunne. Det være seg mat, drikke og noe som utvikler hodet og ikke minst en holder hodet friskt og i positiv forstand utvikler nye postive nervebaner, istedenfor å la den negative grå hjernemassen styre livet sitt.

Det er ikke tvil om at det er mye rart i Thailand, men alt med Thailand er ikke negativt, og det handler mest om en selv. Det handler også om å være ærlig med seg selv, men det en trenger minst av, er jo nettopp slike som tror de har en misjon å gjøre, med å hele tiden hamre løs på gamle oppleste og vedtatte sannheter og fordommer.

Forstår jo at når man har fått nok tid i det rette miljøet blir miljøskadet bokstavelig talt, og det er jo det som går igjen når en hører "En kan ta dama ut av baren, men en kan ikke ta baren ut av dama", og det samme gjelder vel de mest hardbarkede barkrakk gjestene. "En kan ta fra mannen barkrakken, men ikke barkrakken ut av han""?

En kan velge å se stort på livet, eller man kan velge å se det man vil se, begge deler er like utfordrende for de aller fleste. En ting siste ordet er ikke sagt, og siste mann har enda ikke gjort sin siste tabbe i thailand på godt og ondt. Alle skal få, som det så fint sies.
🌞
INKOGNITO

Phay skrev: 22 mai 2018, 00:45 Ser nå ut til at folk greier å tilpasse seg livet i Thailand også, selv om både farangen og dama har vært utpå en vinternatt før, mens andre ikke gjør det, og blir sittende alene. Det var jo nettopp det jeg nevnte tidligere i tråden, at det ikke er helt bra å bli sittende med alt for mange negative tanker og bli med på den nedadgående spiralen der i hovedsake det kvernes rundt de samme temaene dag ut og dag inn. Faste gode rutiner og ikke minst sunne. Det være seg mat, drikke og noe som utvikler hodet og ikke minst en holder hodet friskt og i positiv forstand utvikler nye postive nervebaner, istedenfor å la den negative grå hjernemassen styre livet sitt.

Det er ikke tvil om at det er mye rart i Thailand, men alt med Thailand er ikke negativt, og det handler mest om en selv. Det handler også om å være ærlig med seg selv, men det en trenger minst av, er jo nettopp slike som tror de har en misjon å gjøre, med å hele tiden hamre løs på gamle oppleste og vedtatte sannheter og fordommer.

Forstår jo at når man har fått nok tid i det rette miljøet blir miljøskadet bokstavelig talt, og det er jo det som går igjen når en hører "En kan ta dama ut av baren, men en kan ikke ta baren ut av dama", og det samme gjelder vel de mest hardbarkede barkrakk gjestene. "En kan ta fra mannen barkrakken, men ikke barkrakken ut av han""?

En kan velge å se stort på livet, eller man kan velge å se det man vil se, begge deler er like utfordrende for de aller fleste. En ting siste ordet er ikke sagt, og siste mann har enda ikke gjort sin siste tabbe i thailand på godt og ondt. Alle skal få, som det så fint sies.
Takke meg til en mann som ærlig og oppriktig står for at han er kommet seg til thailand for å betale for ha seg med thaidamer, for moderat kostnad, fordi det han hadde å tilby i Norge ikke greide å lokke til seg så særlig mange damer.

Verre er det å høre på dårlige bortforklaringer fra disse som forsøker å fremstå som godhjertede velgjørere for thaidamer og hvordan de nærmest bare tenker på at damene skal få et mest mulig økonomisk sorgfritt og bedagelig liv sammen med nettopp de.

Og selvsagt uten at de har noen som helst slags baktanke om å gjøre dama så økonomisk avhengige av de, at det skal bli nærmest umulig for henne å vende tilbake til jobb på thai lønn og et normalt thai liv igjen. :shock:
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

INKOGNITO skrev: 22 mai 2018, 01:16 Takke meg til en mann som ærlig og oppriktig står for at han er kommet seg til thailand for å betale for ha seg med thaidamer, for moderat kostnad, fordi det han hadde å tilby i Norge ikke greide å lokke til seg så særlig mange damer.

Verre er det å høre på dårlige bortforklaringer fra disse som forsøker å fremstå som godhjertede velgjørere for thaidamer og hvordan de nærmest bare tenker på at damene skal få et mest mulig økonomisk sorgfritt og bedagelig liv sammen med nettopp de.

Og selvsagt uten at de har noen som helst slags baktanke om å gjøre dama så økonomisk avhengige av de, at det skal bli nærmest umulig for henne å vende tilbake til jobb på thai lønn og et normalt thai liv igjen. :shock:
Akkurat det du spør om der, finnes det ikke noe fasitsvar på, for det blir bare antagelser og synsing. Hva vil være normalt liv for damene, om det er de du er bekymret for? Som oftest er det to skjebner som møtes på godt og ondt.

Majoriteten av menn som kommer hit, kommer jo ikke for mat, kultur og fordi de er så interessert i landet generellt, det er jo fordi damene er tilgjengelige, og utvalget er noe helt annet enn hva man har tilgang på hjemme. Så kan man fortsette å terpe på kjøpedamer til krampa tar en.

Når jeg vokste opp, så var samlingsstedet kjøkkenet hos mine besteforeldre. Begge mine bestemødre var hjemmeværende husmødre, og i din forstand så var de også kjøpt og betalt av mine bestefedre, så jeg vil tro det er slik kultur svært mange nordmenn har vokst opp med. Hjemmekjære bestemødre som alltid var der og hadde tid til både mann, barn og barnebarn.
🌞
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Jeg tror de fleste av oss nordmenn nok vil prøve å lage vår egen lille boble vi kan leve i når vi bor i Thailand. Det vil si å ordne oss med en fysisk levestandard som vi er komfortable med (toalett, dusj, varmvann/kaldvann, aircon, sikre biler, hus/leilighet med en viss trygghet mot innbrudd etc).

Det rette uttrykket å bruke er vel at vi insulererer oss i forhold til thai samfunnet forøvrig. Vi lager oss en liten buffer eller sikkerhetssone om man vil :-)

Vi nordmenn kommer aldri til å ha noen særlig påvirkning på thai samfunnet. Men samtidig vil jeg heller aldri slutte å terpe på at dama skal bruke hjelm med hakestroppen på, og å ha på seg sikkerhetsselen i bilen. Og det samme skal innprentes sønnen hennes. Får vi barn så skal de ALDRI transporteres på scooter. Da skal de transporteres i bil med barneseter når man skal noe sted.

Økonomi er en bekymring for alle som ikke har tilstrekkelig med penger. Slik er det bare. Være seg i Norge eller i Thailand. At kvinner binder seg til menn for økonomiske årsaker skjer både i Norge og Thailand. Økonomisk sikkerhet er en sterk faktor for damer, slik er det bare. Forskjellen er jo at i Norge har kvinner betydelig større frihet og økonomisk selvstendighet. At thai kvinner ser på økonomiske sider ved å være med en farang er jo noe man ikke kommer bort fra. Men man skal heller ikke se seg blind på dette. De er også mennesker med menneskelige behov. De kan også bli forelsket og være inderlig glade i en farang uten at det har noe med økonomi å gjøre. Så her gjelder det å ikke få tunnellsyn hverken fra den ene eller andre siden.

Den som reiser til Thailand for å finne seg ei snill og god dame må ha antennene i orden. Og aldri legge igjen fornuften på hylla når man reiser. Sundt bondevett er lurt å ha med seg. Men heller ikke være for kynisk og nedlatende. Dette er faktisk noe som kan skremme bort de som er verdt å ha også. Bare de mest desperate thai damer vil akseptere å bli behandlet dårlig. "Take care of me" konseptet i Thailand kommer man ikke bort i fra. Der er det forventet at en mann/kjæreste skal ta vare på de også økonomisk. Her igjen må man ikke ha tunnellsyn hverken fra den ene eller andre siden. Ikke for mye og ikke for lite. Og avgrense det til den nærmeste familie (foreldre) om noen ekstra er inne i bildet. Å brødfø en storfamilie er ikke noe prosjekt man bør innlate seg på. Det er ikke meningen vi skal være et vandrende NAV kontor i Thailand. Men samtidig sørge for at dama/kjæresten har mat på bordet og klær på kroppen. Så får man finne en gylden middelvei i hva man selv har råd til, føler er rett og hva det er faktisk behov for.

Dette med økonomi er altid et stort barkrakk tema om hva som er rett eller galt. Men thai kulturen er nå en gang slik, så det blir opp til oss hvordan vi vil forholde oss til det. Å være nedlatende til andre fordi de velger sin løsning sier alt om personen som er nedlatende. Desverre er det mange som blir ekstremt kyniske og bittre av skuffelser og opplevelser i Thailand. Og det kan være forståelig når man leser de mange gråte-historiene om menn som har gitt bort alt de eier til ei kone som hadde en "long time con" gående. Sunt bondevett er noe av de viktigste å ha med seg på turen til Thailand, være seg kortere turist-tur eller å bo der over lang tid. Aldri invester mer enn du har råd å tape. Altid sjekk godt om eierforhold ved større kjøp, være seg eiendom eller kjøretøy.

Jeg har selv ingen fasit på hvordan man skal leve eller forholde seg til Thailand. Men jeg forsøker å legge til rette for meg selv på en slik måte jeg selv anser det fornuftig. En måte som gir meg rettrett-muligheter om ting går til helvete. Og økonomisk investering i et forhold ut fra hvor langt man har kommet i forholdet. Jeg kommer heller aldri til å gå "all in" som det heter i poker språket. Altid ha kapital på en konto i Norge i tilfelle noe skjer.

Jeg anser meg selv som en oppegående person på de fleste plan, men jeg ser det er en jungel med ting å forholde seg til når man skal bo i Thailand på lang sikt. Visum, NAV eksport av trygd, frivillig folketrygd, reiseforsikring, husforsikring i Thailand, kjøretøy forsikring i Thailand, rapportering av bankoverføringer til større innkjøp i Thailand (ellers kan det bli vanskelig å få ut pengene fra Thailand igjen) og mye annet rart. Så det er ikke bare å pakke kofferten og hoppe på flyet når man vil bo der over tid. Å bruke tid på å lese seg opp på forum som Asianet og gamle AF er fornuftig for å hente slik informasjon. TIlsvarende "research" er nesten umulig på Facebook.

Men når alt det er klart. Man har funnet seg ei lita strålende dame full av humør og livsglede. Og sitter der i sola og varmen. DU VERDEN SÅ DEILIG! Da er Thailand det beste stedet å bo i verden etter min mening.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
fotomannen

Det er alt for mange ømme tær som tar alt som ikke er rosenrødt som personlig kritikk. De av oss med et annet syn enn dere thaigifte, eller dere i forhold med thaier, blir nedsablet som grinebittere så fort vi eventuelt skriver noe, og vi er i kraftig mindretall, så det er like greit å tie stille.

Synes dessverre mye av kritikken mot Inkognito er varianter av barkrakkgubbenes «pøh, de er bare misunnelige på meg som har penere dame enn deres norske bestemor».

Synd, for det burde gå an å diskutere flerkulturelle forhold uten at flertallet går i skyttergraven som personlig krenkede, og avskriver oss (jeg også, selv om jeg ville uttrykt meg mindre generaliserende) som varianter av bitre folk som bare er ute etter å provosere.
Thaibreak

Fotomannen, det er ikke diskusjonen i seg selv jeg tror de fleste reagerer på. Det er at dette går på repeat fra innlegg til innlegg fra én bestemt person. Det er en videreføring av en av de styggeste trådene på AF, etter min mening, hvor personangrep ble vanlig etterhvert. Hva er vitsen med å skrive det samme innlegget 100 ganger? Tror man ikke at det går inn første gangen?

Jeg synes diskusjonen er interessant jeg. Du må gjerne komme med innspill, så får vi andre svare. Det er ikke der problemet ligger, og det tror jeg du innerst inne forstår. Alle vet at dette temaet har spredte meninger.

Ordet kjøpedame skaper i utgangspunktet et negativt klima. Når vedkommende er bastant på at alle som reiser til Thailand ikke får seg dame i Norge, man er enten mislykket eller feit, og må kjøpe seg til sex, så må man forstå at det skaper reaksjoner. Ikke minst fordi det er direkte feil. Hadde vedkommende brukt andre ord enn kjøpedame og vært åpen for at det er mange også i andre kategorier, så hadde diskusjonen fått et mer og dypere innhold for mitt vedkommende. Med repeatknappen av og en litt mer ydmyk inngang, da kommer vi en vei.
fotomannen

Thaibreak: enig i at man bør unngå provoserende uttrykk som «kjøpedamer». Samtidig synes jeg ikke det virker som om det betyr noe. Dere har bestemt dere for at fyren er puddelrockeren fra AF, og noen blir like usaklige som Bon Jovi var der så fort han skriver noe. Blant annet ved å antyde at folk med hans holdninger må ha et kjipt liv (hvilken utrolig rar ting å antyde om en person som uttrykker holdningene til nordmenn flest). Han blir idioterklært, og det antydes at han ligner barkrakkfolket (etter noen hundre kvelder på bar må jeg i så fall få komme ham i forsvar, for hans holdninger er det stikk motsatte av barkrakkekspertisens).

Som de fleste vet har jeg vært i hauger av debatter om lignende temaer tidligere, og jeg har aldri brukt uttrykket kjøpedamer, ei heller har jeg generalisert eller skrevet annet enn generelt, men det hjelper ingenting. Når man drister seg utpå med å antyde økonomiske motiver i det som ofte må kunne beskrives som usymmetriske forhold, legges man nærmest for hat på forum som dette. Tråder om aldersforskjeller er blant annet like eksplosive som tegning av Muhammad-karikaturene i en ekstremistisk moske. Det samme er tilfelle hvis man f.eks. kommer bardamene i forsvar, når de som har funnet damer i andre arenaer forsøker å heve seg over dem, noe de gjerne gjør, som om hvor man møter dem trenger å bety noe i det hele tatt.

Jeg burde vite, for min deltakelse i tråder som dette er den direkte årsaken til en vesentlig del av brukernes årelange mistrivsel hver gang de ser nicket mitt, og jeg har aldri brukt uttrykket kjøpedamer eller skrevet annet enn generelt. Holdningene mine er bare feil i miljøer som dette. Det er det mange år siden jeg innså. :)

Jeg er ikke enig i generaliseringene her (jeg har blitt kjent med nok thaier til å vite at det langt fra alltid dreier seg om svindel eller penger, og jeg tror vitterlig også at det er fullt mulig å finne kjærligheten hvis man bruker hodet), men folk vil komme lenger med å angripe ballen enn å angripe mannen, og her er det mest mann. Til slutt blir det kun skyttergravretorikk, og det er ikke bare den ene sidens feil.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»