Aktivister tar opp kampen mot militærjuntaen i Thailand.

Svar
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Menneskerettighetsaktivister, fagorganiserte og andre, som er organisert i til sammen 24 grupper, lanserte mandag kampanjen «Juntaen må avvæpnes, vi vil tilbake til det normale».
http://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2018 ... i-Thailand
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

:D ,,,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Apropos aktivister:

I fjor var det en skandale ved et av Thailands mest kjente universiteter da flere studentaktivister nektet å krype foran statuen av en gammel konge. Blant annet ble en av studentene angrepet fysisk av en professor ved universitetet (det hele ble filmet, og spredt på nettet).

Nå har flere nobelprisvinnere, samt en haug med akademikere, blant annet fra Harvard, skrevet under på et opprop mot det de anser er skammelig behandling av selvstendig tenkende studenter.

http://www.khaosodenglish.com/news/2018 ... -incident/
Brukeravatar
PiTa

Juntaen og statsministeren har begynt å føle presset fra alle fredelige og vennlige mennesker de skulle skape i kjølvannet av kuppet, og i redselen for at "mobben" skal begynne å mobilisere en åpen motstand har de blitt mer restriktive på noen områder, mens de har avblåst å sette i verk noen tiltak som de har fått motstand på, for ikke å vekke ekstra irritasjon.
Etter å ha utsatt nyvalg et par ganger, minst, har de kommet med en ny dato for å gjennomføre dette, som skal være i november i år, 2018. Så får vi se.
Brukeravatar
PiTa

Nå ikke så lenge etter Trump-møtet er det allerede bestemt at det ikke blir noe demokratisk valg før februar til neste år.
Det er jo en stund siden Prayuth forberedte folket på at han ville danne et demokratisk parti og delta i valget selv - så om det har gått tregt og valget har atter en gang blitt utsatt har jeg en følelse av at Prayuth vil virkeliggjøre dette prosjektet - ikke minst etter at den nye konstitusjonen gikk igjennom som inneholder bestemmelser om at juntaen skal kunne ha en hånd på regjeringsrattet, og bestemme og ha en viss kontroll med hvem som skal sitte i senatet.
Kanskje det finnes ting knyttet til denne loven vi ikke helt er klar over, og som de ser nå kan være både en fordel og bakdel, og trenger en viss tid til å gå igjennom det hele slik at de kan være trygge på at de har en rimelig kontroll over sin politiske tilstedeværelse - som burde være langt utenfor mandatet som skulle gjelde for et lands militærvesen. Men så har de også langt liste litt for høyt etter min mening, som er 20 års innflytelse, som jeg neppe tror et folk som foretrekker demokrati mer enn et diktatur kommer til å tolerere og holde ut så lenge uten at det skjer reaksjoner som ikke vil gå stille for seg.
Om siktemålet er 20 år kan det neppe være folkets beste som er målet, men egne fordeler - og det vil fort gå opp for folket at det liksom-demokratiske regimet har gått langt over streken. Og da er det mye som kan skje.
Det som skjer nå er helt unikt i thai målestokk - og jeg lurer på om vi snart vil se begynnelsen på enden av dette horrible og uakseptable eksperimentet som har fått lov til å utvikle seg alt for lenge, i et land en ikke er vant til slike krumspring fra en junta i et kupp som ender i et militærdiktatur, som kan ende i at befolkningen må leve i et kvasi-diktatur og liksom-demokrati - og det tror jeg ikke folket finner seg i særlig lenge.
Det kan selvsagt skje ting der militæret drar det hele enda lenger ut - kanskje fordi de helst ikke vil foreta seg noen så kort tid etter at kongen er borte, og de fortsatt er litt usikre på den nye kongen, og hvor han befinner seg i bildet, og vil først befeste sin posisjon, de fortsatt enda ikke har en helt klar oversikt over via hendelser etter kuppet, som kanskje ikke helt er avklart ennå, og som kanskje også er en av grunnene til at de ønsker å holde kontrollen på flest mulig områder, også innen politikken - som jeg synes er ganske merkelig, men har sikkert en logisk og plausibel bakgrunn og forklaring, om en hadde flere kunnskaper om det hele.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Tror ikke det vil hjelpe at Prayuth nå går ut og sier at valget blir når det passer han! I tillegg etter møter med Usa i senere tid, har bekreftet ovenfor juntaen at de ikke er så opptatt av at det blir valg i Thailand eller ikke.

Tydelig inspirert av flere presidenter og ovherhoder som har blomstret opp i den senere tid både i vesten og Asia, som vi trodde hørte til araber herredømmer.

Les mer her
http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... elections/
🌞
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Kolami

Kanskje jeg skal ta opp kampen mot 4000 bath for multiply re entry? :roll:
Kolami

Phay skrev: 09 feb 2018, 06:12 Tror ikke det vil hjelpe at Prayuth nå går ut og sier at valget blir når det passer han! I tillegg etter møter med Usa i senere tid, har bekreftet ovenfor juntaen at de ikke er så opptatt av at det blir valg i Thailand eller ikke.

Tydelig inspirert av flere presidenter og ovherhoder som har blomstret opp i den senere tid både i vesten og Asia, som vi trodde hørte til araber herredømmer.

Les mer her
http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... elections/
Thailand først altså? Jeg må ha misset noe noe angående Thailand. Han burde heller lære seg "great" isteden. Men det går vel ikke med så mye innbarka korrupsjon satt i system.
fotomannen

Vice hadde i går en artiklel om noen av aktivistene.

Her.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»