90 dagers tur til Thailand januar-april 2018

RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Her er bilde av mitt visum. Redigerte bort noe info.

Som du ser er det spesifisert dato for utstedelse og dato for innreisefrist.
20180219_171701.jpg
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Phay skrev: 19 feb 2018, 11:19 Ser på mine turistvisum at enkelte har Enter before, og andre har Valid from dato Valid until dato, men selv om det står feks valid from 8 dec 2017 - valid until 7 march 2018, at jeg fikk visum til 10 march ved siste extension av visumet, da jeg entret Thailand 11 dec 2017.

Så tilbake til spørsmålet, når kan man søke om visum til Thailand før en planlagt reise? Kan det være 4 måneder frem i tid eller kortere?
Med tanke på 3 måneders gyldighet ville jeg ventet til ca 2-2.5 måneder før avreise. Just in case det blir justeringer av reiseplaner.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

RobertX skrev: 19 feb 2018, 11:23 Med tanke på 3 måneders gyldighet ville jeg ventet til ca 2-2.5 måneder før avreise. Just in case det blir justeringer av reiseplaner.
Bank i bordet, her blir det ikke noe andre justeringer enn tidligere enn planlagt :D
Bank i bordet.
🌞
Thaibreak

Her er jeg som vanlig sent ute, men det er et enkelt svar på dette, som også er besvart i en annen tråd.

På et METV løper dagene fra dag èn visumet er utstedt, hvis du vil utnytte det maksimalt, altså med inntil 9 måneders varighet som maks opphold i Thailand. Da må man reise nærmest samme dag man får visumet, eller tidligst mulig. Tiden på 6 måneders gyldighet for selve visumet (som siste entry-dato eller aktivering) gjelder fra det er utstedt.

Mens når et SETV kun kan benyttes èn gang, vil det i praksis si at det må brukes innen 3 måneder (som er visumets gyldighet, eller enklere sagt "må brukes før").

Ergo spiller det ingen rolle når i perioden du søker om et SETV, bare du reiser innen tre måneder etter at det er utstedt. 4 måneder som du nevner, blir derfor for mye.

For et METV lønner det seg derimot å vente, og få visumet så nær avgang som mulig, om man vil utnytte det maksimalt.

Så bare kjør på, Phay ;)

Ps. Når det gjelder "enter before"-dato og gyldighetsstempel for innreise, så er det mange som blander disse, men det er enkelt å skille (jeg vet at du vet dette, Phay, og andre, men greit å gjenta allikevel).

Selve visumet har en "enter before"-dato som står på visumet som er utstedt. Dette er en rettesnor for når man må bruke visumet.
Den må ikke forveksles med innreisestempelet og siste dato for utreise, som står i stempelet du får ved innreise.

Så visumet har èn dato for gyldighet, mens stempelet du får når du entrer Thailand har en annen dato, og er den som må overholdes mens du er i Thailand. Om visumets gyldighetsdato i mellomtiden utløper mens man er i Thailand, spiller ingen rolle.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Hva slags konvolutt?

"If the applicant wants to have their passport mailed back, please include a self-addressed stamp envelop when submitting an application. Envelope size 20 cm x 27 cm and 210 NOK of stamp with track number from Posten."

Er det rekomandert brev til 210 kr?
https://www.posten.no/sende/brev/med-sikkerhet
🌞
Kolami

Phay skrev: 21 feb 2018, 10:57 Hva slags konvolutt?

"If the applicant wants to have their passport mailed back, please include a self-addressed stamp envelop when submitting an application. Envelope size 20 cm x 27 cm and 210 NOK of stamp with track number from Posten."

Er det rekomandert brev til 210 kr?
https://www.posten.no/sende/brev/med-sikkerhet
Det stemmer nok..

På posten må de skrive inn adressen hvis du sender rekommandert..ta vare på kvitteringen til du får brevet i posten..
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»